A Visegrádi Országok együttműködésének köszönhetően dinamikusan nőtt a régióba érkező tengerentúli turisták száma. A négy ország turisztikai vezetői különböző marketingszervezetekkel karöltve az elmúlt napokban Magyarországon tárgyalták meg a következő időszak közös terveit. Csehország, Lengyelország, Szlovákia és Magyarország 2003 és 2006 között egymillió eurót költött közös akciókra és régió népszerűsítésére - mondta el tegnap Pál Béla, turizmusért felelős államtitkár. Marketingtevékenységre a Nemzetközi Visegrádi Alapból is jutott 19 ezer euró, miután a Magyar Turizmus Rt. sikeresen pályázott a támogatás elnyerésére.
Célkeresztben az USA, Japán és Kína
"A tengerentúli turisták idecsábítására csak az egész régió bemutatásával tudunk versenyre kelni" - mondta az mfor.hu-nak Galla Gábor, a Magyar Turizmus Rt. vezérigazgatója. Ebben a tekintetben a négy ország nem versenytárként, hanem partnerként tekint egymásra.
Ennek keretében a V4-ek együtt vettek részt az elmúlt esztendőkben USA, Japán és Kína legfontosabb turisztikai kiállításain. A rendezvényeken régióbeli vállalatok is bemutatkoztak. Főként szállodák és utazási irodák ismertették szolgáltatásaikat. Ezen kívül a négy ország a célpiacok nyelvén közös kiadványt és térképet jelentetett meg, amelyeket az időközben megszületett logó és a "European Quartet - One Melody" szlogen egységesít. Jelentős sikert ért el a közös reklámfilm is, amely díjat nyert a karlovy vary-i turisztikai filmfesztiválon.
Biztató eredmények, további lépések
Az együttműködésnek köszönhetően az amerikai turisták nálunk eltöltött vendégéjszakáinak száma 2004-ben 11 százalékos, 2005-ben 10 százalékos növekedést mutatott. Japánból 2004-ben 33 százalékkal, 2005-ben 10 százalékkal regisztráltak több vendégéjszakát. Kína esetében tavaly 22 százalékos volt a bővülés. Mindez azt jelenti, hogy 2003 és 2005 között 230 ezerrel nőtt a három országból érkező turisták vendégéjszakáinak száma. Szlovákiában, Lengyel- és Csehországban szintén kedvező számokat mutatnak a statisztikák.
A V4-ek turisztikai képviselői a jövőben is együtt kívánnak működni. Az érintett marketingszervezetek a 2006-os esztendő feladatait is egyeztették Magyarországi látogatásukon. Eszerint tovább fejlesztik közös honlapjukat (www.european-quartet.com) és elkészítenek egy világörökségi kiadványt, amely tematikusan mutatja be a négy ország látnivalóit. Ezen kívül idén is ellátogatnak nemzetközi kiállításokra, ahol a régió turisztikai vállalatai is képviseltetik majd magukat. A távolabbi elképzelések között a koreai és az indiai piac célbavétele is szerepel.
Kiss Gergely