4p

A TV2 televíziós csatornán 2008. év őszétől sugárzott Megasztár 4 című tehetségkutató műsor élő adásaiban a szavazatok küldésére buzdító felhívás tévesen azt a képzetet kelthette a fogyasztókban, hogy csupán, illetve elsősorban a szavazataikon múlik a versenyzők továbbjutása, észlelte a Gazdasági Versenyhivatal.

(Mfor-montázs)

Megtévesztő lehetett a TV2 televíziós csatornán 2008. év őszétől sugárzott Megasztár 4 című tehetségkutató műsor élő adásaiban a szavazatok küldésére buzdító felhívás, emiatt vizsgálatot folytat a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A műsorban feltűnt ajánlók ugyanis tévesen azt a képzetet kelthette a fogyasztókban, hogy csupán, illetve elsősorban a szavazataikon múlik a versenyzők továbbjutása.

Miután a hivatal álláspontja szerint az MTM-SBS Televízió Zrt. és az Interaktív Televíziós Műsorkészítő Kft. valószínűleg megsértette a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvényt, 2009. február 2-án versenyfelügyeleti eljárást indított a két vállalkozás ellen. Az eljárás befejezésének határideje 90 nap, amely azonban az ügy bonyolultságától függően 60 nappal meghosszabbítható.

A GVH vizsgálata egyébként kiterjed a Megasztár 4 című tehetségkutató műsor adásain túl a műsor népszerűsítését célzó összes - 2008. szeptember 1-jétől 2008. december 31-ig terjedő időszakban folytatott - kereskedelmi gyakorlatra.

Megtévesztőek a betelefonálós műsorok 

Az mfor.hu kérdésére Mihálovits András, a GVH Kommunikációs Csoportjának vezetője úgy nyilatkozott, hogy tehetségkutató műsor ellen nem, de más egyéb TV-műsorok ellen több vizsgálatot is indított már a versenyhivatal.

Számos úgynevezett betelefonálós műsorban is vizsgálódott a GVH, így például a TV2-n sugárzott "Szóda", az ATV-n sugárzott "Többet ésszel", "Kvízaréna", "Játszma", a Spektrumon sugárzott "Telefortuna" valamint az RTL Klub-on sugárzott "0691-33-44-55" című műsorok fogyasztóknak szóló tájékoztatásai ügyében indított ellenőrzéseket. Ezek során leginkább azt kifogásolták, hogy a telefon-automaták és a műsorvezetők által adott információk, illetve a képernyőn megjelenő feliratok azt a látszatot keltik, mintha a nyereményhez való hozzájutás pusztán attól függne, hogy a tévénéző tudja-e a választ az aktuális feladványra.

Csakhogy a játékba való bekerülés egy kevésbé átlátható módszerrel a betelefonálók közötti szelektálás útján történik. Vagy a számítógép sorsol, vagy véletlenszerűen kerül adásba a játékos, vagy az első telefonálót kapcsolják a műsorba stb.

Rosszul járt a Született feleségek 

A GVH álláspontját megismerve az eljárás alá vont vállalkozások mind a négy ügyben kötelezettségvállalást terjesztettek elő, így a bírságolás elmaradt.

40 millió forintos bírsággal sújtották ellenben az MTM-SBS Televíziót még 2006-ban a versenyhivatal a TV2-n sugárzott Született feleségek című sorozatra vonatkozó valótlan állítása miatt.

A GVH közlése szerint a televízió a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított, amikor 2005 októberében és novemberében reklámjaiban azt állította, hogy a Született feleségek című sorozat "2005 legnézettebb sorozata". A hivatal megállapítása szerint ugyanis az eljárásban a szlogen által közvetített állítás valóságát a MTM-SBS Televízió által szolgáltatott adatok nem támasztották alá.

A 40 milliós bírság összegének megállapítása során mérlegelték a cég piaci helyzetét, a jogsértő magatartás tanúsításának időtartamát, a reklámozási tevékenység kiterjedt voltát, a jogsértő állítást tartalmazó reklámokkal elért fogyasztók széles körét, valamint a reklámtevékenységgel összefüggésben felmerült költségeket.

Simon Rita

Menedzsment Fórum  

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!