Válaszidő (response time) Leginkább egy adott oldal letöltéséhez szükséges időt jelölő fogalom. A legkritikusabb természetesen a főoldal letöltése. A legtöbb vizsgálat 8-10 másodpercben jelöli meg az a határértéket, ameddig a látogató hajlandó várni, de az internet korszerűsödésével ez az érték egyre csökken. Szintén stratégiai jelentőségű a címet, telefonszámot, e-mail címeket tartalmazó "kapcsolat" oldal és természetesen az esetleges kereskedelmi oldalak letöltődésének sebessége.
A látogatók által bejárt útvonalak követése sokat segíthet annak megértésében, hogy valójában mit is csinálnak a felhasználók az adott webhelyen. A kapott adatok elemzésék rávilágíthatnak, hogy a főoldalról sok látogató gyorsan a lényegtelen oldalakra kerül, körbe-körbe jár, vagy a nehézkes használat miatt gyorsan kilép. Az is kiderülhet, hogy a legfontosabb üzenetet tartalmazó oldalakra a látogatók többsége el sem jut. A bejárt útvonalak elemzésének tehát óriási szerepe van a használhatóság elemzésében.
A letöltött fájlok vizsgálatából kiderül, valóban népszerűek és könnyen hozzáférhetők-e a kínált fájlok (szoftver, tanulmány, prezentáció, videó). Az elemzésből nyert tanulságok alapján változtatásokat hajthatunk végre, például egy-egy fontos fájl megtalálását megkönnyíthetjük a címlapon elhelyezett link segítségével.
Az egyes oldalak népszerűségének vizsgálata megkönnyíti a webhely továbbfejlesztését. Az esetek többségében a címlap a legnépszerűbb, ha ez mégsem így lenne, érdemes ennek is utána járni.
A látogatás menetének vizsgálata nem a bejárt útvonalat figyeli, inkább arra keresi a választ, hol állt meg a látogató, hol lépett kapcsolatba a webhely fenntartóival (e-mail, vásárlás, vendégkönyv), hol ütközött akadályokba és mikor döntött a webhely elhagyásáról.
Mindezen adatok begyűjtésére számos szoftver közül választhatunk, de akadnak olyan vállalkozások is, melyek összegyűjtik a kívánt adatokat. A nagy munka ezután következik Az adatok birtokában kell ugyanis meghozni azokat a döntéseket, melyek azután a webhely működésének drámai javulását eredményezhetik. Mindez természetesen jelentkezik a webhely forgalmának növekedésében a beérkezett e-mailek számának szaporodásában és az on-line megrendelések növekedésében. Ezek az eredmények szintén mérhetők, az eredmények elemezhetők, a webhely működésének finom hangolása tehát folytatódik.
Webhely minősítési kritériumok
A globalizáció, az új piacok megnyílása együtt jár az egyre újabb versenytársak megjelenésével. Ebben a helyzetben egy jól működő webhely komoly versenyelőnyhöz vezethet, egy rosszul működő site viszont komoly hátrányokat okozhat.