5p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Drasztikus mértékben, 15-25 százalékkal estek vissza az eladások a hazai légiközlekedési piacon az elmúlt hónapokban, a British Airways például 11 százalékos utasszámcsökkenést volt kénytelen elkönyvelni, mondta el az mfor.hu-nak Anna Ingham-Grant, a cég régiónkért felelős kereskedelmi vezetője. Igaz, a brit légitársaság ennek ellenére növelte hazai bevételeit, mivel megugrott az érdeklődés a tengerentúli utak iránt. Megnőtt például azon magyar turisták száma, akik - fittyet hányva a válságra – a méregdrága business osztályon ruccannak át pár hetes nyaralásra a napsütötte Floridába. Más felmérések szintén azt bizonyítják, hogy a luxusutak iránt még krízis idején is nő a kereslet.

Ingham-Grant: a luxusutak most is eladhatók

A British Airwayst (BA) sem hagyta érintetlenül a légiiparba is beszivárgó gazdasági válság: a cég hazai utasszáma 11 százalékkal csökkent az elmúlt három hónapban, mondta el lapunknak Anna Ingham-Grant.

Negyedével zsugorodik a piac

A vállalat Magyarországért, Szlovákiáért és Csehországért felelős regionális kereskedelmi vezetője egyúttal emlékeztetett arra, hogy a nemzetközi szervezetek statisztikái, valamint az itthoni utazási irodáktól érkező visszajelzések alapján a magyar piacon összességében ennél is nagyobb, 15-25 százalékos visszaesést tapasztaltak az elmúlt negyedévben.

A válság hatásának nagyságát jelzi, hogy míg 2008-ban – a Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA) adatai szerint - összességében 1,6 százalékkal nőtt a globális légiutas-forgalom, addig decemberben már 4,6 százalékkal csökkent. A szövetség 2009-re három százalékos visszaesést jósol, és hasonlóan gyenge évre készülnek a légitársaságok. A Malév például az év első harmadában 10-12 százalékkal csökkenti kapacitásait, és idén az utasszám további mérséklődésével számol.   

A BA szempontjából pozitívum, hogy csökkenő utasszám mellett is képes volt 6,4 százalékkal növelni a magyar üzemeléshez kötődő bevételeket 2008 utolsó negyedévében. Ez a kereskedelmi vezető szerint elsősorban annak köszönhető, hogy jelentősen megnőtt az igény a londoni átszállással elérhető tengerentúli célpontok, elsősorban Los Angeles, Miami és Orlando iránt.   

Anna Ingham-Grant a tengerentúli boomot elsősorban annak tudja be, hogy 2008 ősze óta a magyarok is vízum nélkül utazhatnak az Egyesült Államokba. Emellett az is hozzájárulhatott a felfutáshoz, hogy a Malév tavaly megszüntette hosszú távú járatait. Igaz, a kereskedelmi vezető szerint ebből elsősorban az amerikai Delta profitált - jelenleg ugyanis csak ez a légitársaság üzemeltet közvetlen járatokat a magyar fővárosból New Yorkba.      

Akiknek még van pénzük: businessen Floridába

Érdekesség, hogy április és december között harminc százalékkal nőtt a BA amerikai járatain a business osztályt választók száma, a következő negyedévre pedig - világméretű recesszió ide vagy oda - kiugró, 200 százalékos növekedést várnak ezen a téren.

Különösen figyelemre méltó, hogy ezzel párhuzamosan egyre több olyan magyar turista van, aki business osztályon utazik néhány hetes nyaralásra a floridai Orlandóba vagy Miamibe.

"A válság mindig az alacsonyabb társadalmi csoportokat érinti érzékenyen. Magyarországon is van azonban egy olyan, 10-20 ezer fős réteg, amely a téli nyaralás alkalmával is hajlandó megfizetni a business osztályt" – magyarázta Anna Ingham-Grant.

Ilyen téren nagyobb igény tapasztalható itthon, mint például az amúgy erősebb piacnak számító Csehországban - azaz a BA rajtuk próbálja behozni azt, amit az üzletembereken elveszít. Utóbbiak száma a London-Budapest járaton október óta csökken, mivel sok cég takarékossági okokból a business helyet csak turista osztályra szóló jegyet hajlandó fizetni menedzsereinek.

Mindezzel egybehangzó kimutatást közölt egyébként február elején a Turisztikai Világszervezet is, amely szerint a luxusutazásokra kevésbé hat a válság. Még irántuk továbbra is növekszik a kereslet, az üzleti utazások terén nagy visszaesés várható - hasonló tapasztalatokat fogalmaztak meg a válság magyarországi betörése után egyes magyarországi utazási irodák is. 

A Magyar Turizmus Zrt. február elején közölt utazási felmérése szerint egyébként a magyarok 31,9 százalékát biztosan, 30,5 százalékát valószínűleg, további egyharmadát azonban nem befolyásolja a válság 2009-ben. Utóbbiak továbbra is megengedhetik maguknak a korábbi színvonalú és gyakoriságú utazásokat, megpróbálják megkeresni ahhoz a pénzt, vagy inkább másról mondanak le.

A BA-nál is kevesebb volt az utas

Ami a BA 2008-as magyarországi teljesítményét illeti, Anna Ingham-Grant konkrét utasszámokat üzleti titokra hivatkozva nem kívánt közölni. Annyit árult el, hogy tavaly a magyar járatokon csökkent az utasszámuk - a ferihegyi repülőtér forgalma összesen 1,8 százalékkal esett vissza - , bevételeik viszont - éppen a drágább, hosszú távú járatok felfutásának köszönhetően - nőttek 2007-hez képest. Nagyobb távlatban nézve, az elmúlt 4-5 évben a BA hazai utasszáma stagnált, tette hozzá.

Az idei évben eddig 17 százalékkal növekedtek a BA eladásai a budapesti vonalon. A cég optimizmusáról tanúskodik az is, hogy - az általános iparági visszaesés ellenére - a nyári menetrendben háromról négyre növeli a járatok számát a magyar és a brit főváros között.

Igaz, ezzel a kínált kapacitás nem vagy csak kis mértékben, 5-7 százalékkal bővül majd, ugyanis - a várható kihasználtság függvényében - a korábbinál kisebb gépeket, például A321-esek helyett A319-eseket vetnek majd be ezen a vonalon. A negyedik járat elindításának célja inkább az, hogy csökkenjen a Londonban átszálló utasok várakozási ideje, magyarázta a kereskedelmi vezető.

Elmondta azt is, hogy – a válság hatására – a 2008-as pénzügyi évet várhatóan 150 év millió fontos veszteséggel záró BA is a költségek leszorítására kényszerült. Ennek részeként jelentősen karcsúsították a szervezetet: az elmúlt hónapokban például eltűnt a cégből egy vezetői réteg – akik viszont maradtak, azok a korábbinál nagyobb felelősségi körrel rendelkeznek.    

Wéber Balázs


Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!