A British Airwayst (BA) sem hagyta érintetlenül a légiiparba is beszivárgó gazdasági válság: a cég hazai utasszáma 11 százalékkal csökkent az elmúlt három hónapban, mondta el lapunknak Anna Ingham-Grant.
Negyedével zsugorodik a piac
A vállalat Magyarországért, Szlovákiáért és Csehországért felelős regionális kereskedelmi vezetője egyúttal emlékeztetett arra, hogy a nemzetközi szervezetek statisztikái, valamint az itthoni utazási irodáktól érkező visszajelzések alapján a magyar piacon összességében ennél is nagyobb, 15-25 százalékos visszaesést tapasztaltak az elmúlt negyedévben.
A válság hatásának nagyságát jelzi, hogy míg 2008-ban – a Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA) adatai szerint - összességében 1,6 százalékkal nőtt a globális légiutas-forgalom, addig decemberben már 4,6 százalékkal csökkent. A szövetség 2009-re három százalékos visszaesést jósol, és hasonlóan gyenge évre készülnek a légitársaságok. A Malév például az év első harmadában 10-12 százalékkal csökkenti kapacitásait, és idén az utasszám további mérséklődésével számol.
A BA szempontjából pozitívum, hogy csökkenő utasszám mellett is képes volt 6,4 százalékkal növelni a magyar üzemeléshez kötődő bevételeket 2008 utolsó negyedévében. Ez a kereskedelmi vezető szerint elsősorban annak köszönhető, hogy jelentősen megnőtt az igény a londoni átszállással elérhető tengerentúli célpontok, elsősorban Los Angeles, Miami és Orlando iránt.
Anna Ingham-Grant a tengerentúli boomot elsősorban annak tudja be, hogy 2008 ősze óta a magyarok is vízum nélkül utazhatnak az Egyesült Államokba. Emellett az is hozzájárulhatott a felfutáshoz, hogy a Malév tavaly megszüntette hosszú távú járatait. Igaz, a kereskedelmi vezető szerint ebből elsősorban az amerikai Delta profitált - jelenleg ugyanis csak ez a légitársaság üzemeltet közvetlen járatokat a magyar fővárosból New Yorkba.
Akiknek még van pénzük: businessen Floridába
Érdekesség, hogy április és december között harminc százalékkal nőtt a BA amerikai járatain a business osztályt választók száma, a következő negyedévre pedig - világméretű recesszió ide vagy oda - kiugró, 200 százalékos növekedést várnak ezen a téren.
Különösen figyelemre méltó, hogy ezzel párhuzamosan egyre több olyan magyar turista van, aki business osztályon utazik néhány hetes nyaralásra a floridai Orlandóba vagy Miamibe.
"A válság mindig az alacsonyabb társadalmi csoportokat érinti érzékenyen. Magyarországon is van azonban egy olyan, 10-20 ezer fős réteg, amely a téli nyaralás alkalmával is hajlandó megfizetni a business osztályt" – magyarázta Anna Ingham-Grant.
Ilyen téren nagyobb igény tapasztalható itthon, mint például az amúgy erősebb piacnak számító Csehországban - azaz a BA rajtuk próbálja behozni azt, amit az üzletembereken elveszít. Utóbbiak száma a London-Budapest járaton október óta csökken, mivel sok cég takarékossági okokból a business helyet csak turista osztályra szóló jegyet hajlandó fizetni menedzsereinek.
Mindezzel egybehangzó kimutatást közölt egyébként február elején a Turisztikai Világszervezet is, amely szerint a luxusutazásokra kevésbé hat a válság. Még irántuk továbbra is növekszik a kereslet, az üzleti utazások terén nagy visszaesés várható - hasonló tapasztalatokat fogalmaztak meg a válság magyarországi betörése után egyes magyarországi utazási irodák is.
A Magyar Turizmus Zrt. február elején közölt utazási felmérése szerint egyébként a magyarok 31,9 százalékát biztosan, 30,5 százalékát valószínűleg, további egyharmadát azonban nem befolyásolja a válság 2009-ben. Utóbbiak továbbra is megengedhetik maguknak a korábbi színvonalú és gyakoriságú utazásokat, megpróbálják megkeresni ahhoz a pénzt, vagy inkább másról mondanak le.
A BA-nál is kevesebb volt az utas
Ami a BA 2008-as magyarországi teljesítményét illeti, Anna Ingham-Grant konkrét utasszámokat üzleti titokra hivatkozva nem kívánt közölni. Annyit árult el, hogy tavaly a magyar járatokon csökkent az utasszámuk - a ferihegyi repülőtér forgalma összesen 1,8 százalékkal esett vissza - , bevételeik viszont - éppen a drágább, hosszú távú járatok felfutásának köszönhetően - nőttek 2007-hez képest. Nagyobb távlatban nézve, az elmúlt 4-5 évben a BA hazai utasszáma stagnált, tette hozzá.
Az idei évben eddig 17 százalékkal növekedtek a BA eladásai a budapesti vonalon. A cég optimizmusáról tanúskodik az is, hogy - az általános iparági visszaesés ellenére - a nyári menetrendben háromról négyre növeli a járatok számát a magyar és a brit főváros között.
Igaz, ezzel a kínált kapacitás nem vagy csak kis mértékben, 5-7 százalékkal bővül majd, ugyanis - a várható kihasználtság függvényében - a korábbinál kisebb gépeket, például A321-esek helyett A319-eseket vetnek majd be ezen a vonalon. A negyedik járat elindításának célja inkább az, hogy csökkenjen a Londonban átszálló utasok várakozási ideje, magyarázta a kereskedelmi vezető.
Elmondta azt is, hogy – a válság hatására – a 2008-as pénzügyi évet várhatóan 150 év millió fontos veszteséggel záró BA is a költségek leszorítására kényszerült. Ennek részeként jelentősen karcsúsították a szervezetet: az elmúlt hónapokban például eltűnt a cégből egy vezetői réteg – akik viszont maradtak, azok a korábbinál nagyobb felelősségi körrel rendelkeznek.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum