4p

Eddig enyhén szólva sem aratott bombasikert az utasok körében a július közepén megindult ferihegyi vasúti összeköttetés. Az első hónapban naponta mintegy hatvanan váltottak jegyet a reptéri járatokra, s az új lehetőség sem a Zóna Taxi, sem a BKV ferihegyi forgalmát nem vetette vissza, tudta meg az mfor.hu. A jelenleg még kissé fapadosnak tűnő szolgáltatás mellett elvileg megoldás lehetne a kormányzati szinten régóta ígérgetett gyorsvasút vagy a hármas metró meghosszabbítása. Félő azonban, hogy az irdatlan pénzekről szóló kérdésben a végső döntés nem szakmai érvek, hanem politikai és befektetői érdekek alapján születik majd meg.

Milyen vonatok járnak Ferihegyre? Mi lesz a gyorsvasúttal?

Emellett az is emelné a vasúti összeköttetés népszerűségét, ha a Szolnok-Budapest vonalon kizárólag felújított Bhv-kocsik járnának. "Néhány kocsi valóban nem esett még át felújításon, de ezekre jövő év végéig sor kerül" - tette hozzá Balogh-Fazekas Anita. Az általunk megkérdezett szakértők szerint egyébként a renovált Bhv-k még a MÁV járműparkjának felsőbb kasztjába tartoznak.

Miért nem új vonatok járnak?

Igaz, ezzel együtt sem mérhetők az új vonatokhoz, azonban ezek átcsoportosítása a ferihegyi vonalra nem merült fel, mondta el korábban lapunk kérdésére Mosóczi László, a MÁV Start Zrt. vezérigazgatója. A dízel üzemű Siemens Desirók eleve kiesnek a jelöltek köréből, a Stadler Flirtöket és a Bombardier Talentokat pedig dunántúli szakaszokra vásárolták. Ráadásul utóbbiak befogadóképessége kicsi a legforgalmasabb elővárosi vonalnak számító Budapest-Szolnok szakaszhoz, s az állomásukként szolgáló Déli pályaudvarról csak harminc kilométeres menettel lehetne őket átállítani a Nyugati pályaudvarra, fogalmazott egyik MÁV-os forrásunk.

Némi bizakodásra adhat okot, hogy a vasúttársaság tervezi emeletes vonatok beszerzését is, amiket már minden bizonnyal ezen a szakaszon fognak forgalomba állítani, mondta el korábban Mosóczi László. Igaz, ezekre józan számítások szerint néhány évet még várni kell.

Az ígérgetett gyorsvasút

Kérdés, hogy addigra megvalósul-e már a többször beígért ferihegyi gyorsvasút. Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter 2005-ben még úgy nyilatkozott, hogy 2007-től már azzal lehet eljutni a repülőtérre, ebből azonban nem lett semmi.

A miniszter a ferihegyi állomás júliusi avatóján ismét megszólalt a kérdésben: elmondása szerint a gyorsvasút megépítésére akkor kerülhet sor, ha a repülőtér éves utasforgalma átlépi a tízmilliót. Ez a jelenlegi becslések szerint 2011-ben következik be. Az előbbiek tükrében azonban felettébb kérdéses, hogy ez mennyire tekinthető komolyan veendő céldátumnak.

Legutóbbi információk szerint a Ferihegy 2 és a Keleti pályaudvar között tervezett beruházás összköltsége negyvenmilliárd forint lenne, s ennek finanszírozásába nem csak az államnak és az önkormányzatnak, hanem a Budapest Airportnak és a légitársaságoknak is be kellene majd szállniuk, mondta el korábban Demszky Gábor főpolgármester. A költségeket kezdetben 3-4 ezer forintos jegyár fedezhetné, amihez a költségvetés támogatást adna. Így az utasok eleinte 1500 forintot fizetnének, később azonban - az állam kivonulásával - emelkedne a jegyár.

A több ezer forintos viteldíj láttán azonban a hírhedten árérzékeny magyar utazó kétszer is meggondolná, hogy a gyorsvasutat vagy inkább a hasonló árfekvésű, de mégiscsak kényelmesebb taxit válassza, hangsúlyozzák a lapunk által megkérdezett szakértők. Így kérdéses, ki tudja-e termelni ilyen árfekvés mellett árát a gyorsvasút.

Korábban a fővárosi önkormányzat a hármas metró Ferihegyig tartó meghosszabbítását is felvetette. Végleges döntés a kérdésben még nincs, amit az is jelez, hogy a júliusi átadón Demszky Gábor mind a gyorsvasutat, mind a metróhosszabbítást megemlítette a jövőbeni fejlesztés lehetőségei között.

Túl nagy a tét

Mivel mindkét esetben hatalmas pénzeket megmozgató projektről van szó, félő, hogy a végső döntéskor a szakmai érveknél nagyobb súllyal esnek majd latba befolyásos befektetői csoportok érdekei. Ennek veszélye már csak azért is fennáll, mivel a beruházók ezen fejlesztésekhez komoly állami és uniós támogatásokat vehetnének igénybe.

Ráadásul - mint egyik forrásunk fogalmazott - egy látványos, de megtérülését tekintve erősen kétesélyes megaprojektet az aktuális kormány is jobban el tud majd adni a választók felé, mint a mostani összeköttetés szimpla fejlesztését.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!