2p

A gyerekek egy sor facebookos játékban vettek maguknak bónuszokat nagy összegekért a szüleik pénzén, anélkül, hogy felfogták volna, mit is csinálnak. A Facebook ezt nem akadályozta meg, sőt, konkrétan a vállalat belső stratégiájának része volt, hogy bátorítsák a "barátságos csalást", ahogy ezt az eljárást elnevezték.

A Facebook évekig szándékosan hagyta, hogy gyerekek tömegei a platform játékait használva halmozzanak fel óriási adósságokat szüleik hitelkártyáján, derül ki azokból a dokumentumokból, melyet az amerikai központú Center for Investigative Reporting oknyomozó újságírói szervezet szerzett meg. A bírósági papírok egy, a vállalat ellen 2012-ben indított per anyagai.

Az iratok szerint a Facebook illetékesei hosszasan tanácskoztak azon, mit kezdjenek a "bálnákkal" - így nevezték el a játékokkal adóssághalmozó gyerekeket - mielőtt úgy döntöttek, hogy nem fizetik vissza a szüleiknek az oldalon elköltött pénzeket.

A gyakorlatot a cégen belül "barátságos csalásnak" nevezték el, és az egyik dolgozó, akinek a feladata a játékokkal való profitmaximalizálás volt, azt mondta, ez különösen sokszor fordult elő a PetVille, a Happy Aquarium, a Wild Ones, a Barn Buddy és bármely Ninja játékoknál. Ezekben a játékokban különféle bónuszokat, erősítéseket lehetett venni, de nem virtuális, hanem valódi pénzért. Ez azonban nem volt világos a gyerekeknek és szüleiknek sem: a legkisebbek sokszor fel sem fogták a koncepciót, a nagyobbak pedig sokszor nem tudták, hogy a szülők hitelkártyája rá van kapcsolva a Facebookra, míg a dollárezres tartozásokról meg nem jött az értesítés.

A probléma megoldására azt találta ki a Facebook, hogy minden ilyen bónuszvásárlás előtt újra be kellene ütni a hitelkártya-adatokat, ezzel bizonyítva a szülői beleegyezést. Ezt az újítást azonban a gyakorlatban sohasem vezették be. Sőt, egy belső memó szerint arra buzdították a dolgozókat, hogy ilyen esetekben ne fizessék vissza a pénzt, helyette osszanak ki ingyenes virtuális tárgyakat, mert "a virtuális javak nem kerülnek semmibe."

A bírósági eljárás, mely irataiból a sztori kibomlik, végül 2016-ban ért véget azzal, hogy a Facebook vállalta, hogy felállít egy belső sorrendet, melyen végigmenve megtéríti azokat az appon belüli vásárlásokat, melyeket kiskorú amerikaiak kezdeményeztek.

(Guardian)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!