2019. január 26. 13:10
mfor.hu

A gyerekek egy sor facebookos játékban vettek maguknak bónuszokat nagy összegekért a szüleik pénzén, anélkül, hogy felfogták volna, mit is csinálnak. A Facebook ezt nem akadályozta meg, sőt, konkrétan a vállalat belső stratégiájának része volt, hogy bátorítsák a "barátságos csalást", ahogy ezt az eljárást elnevezték.

A Facebook évekig szándékosan hagyta, hogy gyerekek tömegei a platform játékait használva halmozzanak fel óriási adósságokat szüleik hitelkártyáján, derül ki azokból a dokumentumokból, melyet az amerikai központú Center for Investigative Reporting oknyomozó újságírói szervezet szerzett meg. A bírósági papírok egy, a vállalat ellen 2012-ben indított per anyagai.

Az iratok szerint a Facebook illetékesei hosszasan tanácskoztak azon, mit kezdjenek a "bálnákkal" - így nevezték el a játékokkal adóssághalmozó gyerekeket - mielőtt úgy döntöttek, hogy nem fizetik vissza a szüleiknek az oldalon elköltött pénzeket.

A gyakorlatot a cégen belül "barátságos csalásnak" nevezték el, és az egyik dolgozó, akinek a feladata a játékokkal való profitmaximalizálás volt, azt mondta, ez különösen sokszor fordult elő a PetVille, a Happy Aquarium, a Wild Ones, a Barn Buddy és bármely Ninja játékoknál. Ezekben a játékokban különféle bónuszokat, erősítéseket lehetett venni, de nem virtuális, hanem valódi pénzért. Ez azonban nem volt világos a gyerekeknek és szüleiknek sem: a legkisebbek sokszor fel sem fogták a koncepciót, a nagyobbak pedig sokszor nem tudták, hogy a szülők hitelkártyája rá van kapcsolva a Facebookra, míg a dollárezres tartozásokról meg nem jött az értesítés.

A probléma megoldására azt találta ki a Facebook, hogy minden ilyen bónuszvásárlás előtt újra be kellene ütni a hitelkártya-adatokat, ezzel bizonyítva a szülői beleegyezést. Ezt az újítást azonban a gyakorlatban sohasem vezették be. Sőt, egy belső memó szerint arra buzdították a dolgozókat, hogy ilyen esetekben ne fizessék vissza a pénzt, helyette osszanak ki ingyenes virtuális tárgyakat, mert "a virtuális javak nem kerülnek semmibe."

A bírósági eljárás, mely irataiból a sztori kibomlik, végül 2016-ban ért véget azzal, hogy a Facebook vállalta, hogy felállít egy belső sorrendet, melyen végigmenve megtéríti azokat az appon belüli vásárlásokat, melyeket kiskorú amerikaiak kezdeményeztek.

(Guardian)

Cetelem MKB Cib Tov·bbi aj·nlatok