Nem hisznek a magyarok a hibátlan termékekben, és a vásárlás előtti tájékozódás során kifejezetten a részletes, akár a negatívumokat is feltáró véleményeket keresik. Tízből hét vásárló (70 százalék) szerint azok a leghasznosabb értékelések, amelyek a termék kevésbé jó tulajdonságait is bemutatják – derül ki a MediaMarkt megbízásából készült friss, országos reprezentatív kutatásból.
Fotó: Depositphotos
Részvételi kedv
Az egészséges szkepticizmus lelkes alkotói kedvvel párosul: amellett, hogy a vásárlók szívesen olvassák ezeket a véleményeket, többségük aktívan részt is vennének a létrehozásukban. A kutatás szerint a magyarok több mint háromnegyede (75,7 százalék) nyitott arra, hogy egy műszaki cikket még a hivatalos megjelenése előtt teszteljen. A tesztelési lehetőség kifejezetten „nagyon érdekelné” a megkérdezettek 42,6 százalékát, ami egy rendkívül masszív és elkötelezett bázist jelent.
Az igény nem véletlen, hiszen a vásárlói döntéseket ma már egyértelműen a közösségi tapasztalatok uralják. A kutatás szerint a négy legfontosabb információforrás egy műszaki cikk megvásárlása előtt mind mások véleményére épül: a legtöbben a webáruházak vásárlói értékeléseiből (47,8 százalék), általános vásárlói értékelésekből (44,1 százalék), ismerősök és barátok ajánlásaiból (41,4 százalék), valamint online termékteszt oldalakról (40,5 százalék) tájékozódnak.
Óriási különbségek figyelhetők meg korosztályok szerint, a legfiatalabbak (16-29) fele alapvetően YouTube-erek, vloggerek véleményére is nagyon kíváncsi, de ez egyáltalán nem jellemző a szüleik korosztályára, akinek csak ötöde hisz az ilyen típusú forrásokban.
A hitelesség a részletekben rejlik
A felmérés rávilágít, hogy a vásárlók számára a hitelesség kulcsa a részletesség és az objektivitás. Míg a termék gyengébb tulajdonságait is feltáró véleményeket a válaszadók 70 százaléka tartja a leghasznosabbnak, addig a második helyen a „részletes, érvekkel alátámasztott” értékelések állnak 57,9 százalékkal. Ezzel éles ellentétben a „rövid, csillagos értékelések” mindössze 16,4 százalékuk számára jelentenek valódi segítséget a döntésben. Ez a tudatos hozzáállás különösen a diplomával rendelkezők (76,7 százalék) és a fővárosban élők (71,8 százalék) körében erős, akik átlagon felül igénylik a kritikus hangvételű, őszinte beszámolókat.
Fotó: Depositphotos
„Felismertük, hogy a vásárlók egyre tudatosabbak, és az online zajban a hiteles, megbízható információ jelenti számukra a legnagyobb értéket. A kutatásunk egyértelműen megerősítette, hogy a magyarok nem a marketingszlogeneket, hanem a szakértői tanácsadást és a valódi, kézzelfogható tapasztalatokat keresik” – mondta Karczub-Lehoczky Fanni, a MediaMarkt marketingigazgatója.
„Éppen erre az őszinteség iránti igényre és a tesztelés iránti jól látható nyitottságra hoztuk létre a myMediaMarkt hűségprogramunkhoz kapcsolódó TesztGuru programot. Célunk egy olyan közösségi tudásbázis építése, ahol a vásárlók egymást segítik őszinte, részletes és valódi tapasztalaton alapuló értékelésekkel, hogy a legjobb döntéseket tudják meghozni a vásárlás előtt” – tette hozzá.
Okostelefont és robotporszívót is tesztelnének
A kutatás arra is kitért, hogy ha tehetnék, milyen termékeket tesztelnének legszívesebben a magyarok. A lista élén toronymagasan a kommunikációs eszközök végeztek, de a háztartási gépek is rendkívül népszerűnek bizonyultak.
A leginkább vágyott tesztelési kategóriák:
- Kommunikációs eszközök (okostelefon, okosóra, tablet): 66,7 százalék
- Szórakoztató elektronikai eszközök (TV, gamer eszközök): 53,2 százalék
- Konyhai kisgépek (turmixgép, air fryer): 52,4 százalék
- Takarítógépek (robotporszívó): 48,6 százalék
A kutatás azt is feltárta, hogy a legtöbben jelenleg még csak informálisan, baráti vagy családi körben osztják meg a tapasztalataikat (31,1 százalék). A MediaMarkt új TesztGuru programja egy strukturált, széles körben elérhető platformot biztosít arra, hogy ez az értékes, szóbeszéden alapuló tudás mindenki számára elérhetővé váljon.