4p

A MediaMarkt friss kutatása szerint a vásárlók többsége maga is tesztelne termékeket, mert már nincs meg az abszolút bizalom az öt csillagos értékelések iránt.

Nem hisznek a magyarok a hibátlan termékekben, és a vásárlás előtti tájékozódás során kifejezetten a részletes, akár a negatívumokat is feltáró véleményeket keresik. Tízből hét vásárló (70 százalék) szerint azok a leghasznosabb értékelések, amelyek a termék kevésbé jó tulajdonságait is bemutatják – derül ki a MediaMarkt megbízásából készült friss, országos reprezentatív kutatásból.

Vajon mennyire szív?
Vajon mennyire szív?
Fotó: Depositphotos

Részvételi kedv

Az egészséges szkepticizmus lelkes alkotói kedvvel párosul: amellett, hogy a vásárlók szívesen olvassák ezeket a véleményeket, többségük aktívan részt is vennének a létrehozásukban. A kutatás szerint a magyarok több mint háromnegyede (75,7 százalék) nyitott arra, hogy egy műszaki cikket még a hivatalos megjelenése előtt teszteljen. A tesztelési lehetőség kifejezetten „nagyon érdekelné” a megkérdezettek 42,6 százalékát, ami egy rendkívül masszív és elkötelezett bázist jelent.

Az igény nem véletlen, hiszen a vásárlói döntéseket ma már egyértelműen a közösségi tapasztalatok uralják. A kutatás szerint a négy legfontosabb információforrás egy műszaki cikk megvásárlása előtt mind mások véleményére épül: a legtöbben a webáruházak vásárlói értékeléseiből (47,8 százalék), általános vásárlói értékelésekből (44,1 százalék), ismerősök és barátok ajánlásaiból (41,4 százalék), valamint online termékteszt oldalakról (40,5 százalék) tájékozódnak.

Óriási különbségek figyelhetők meg korosztályok szerint, a legfiatalabbak (16-29) fele alapvetően YouTube-erek, vloggerek véleményére is nagyon kíváncsi, de ez egyáltalán nem jellemző a szüleik korosztályára, akinek csak ötöde hisz az ilyen típusú forrásokban.

A hitelesség a részletekben rejlik

A felmérés rávilágít, hogy a vásárlók számára a hitelesség kulcsa a részletesség és az objektivitás. Míg a termék gyengébb tulajdonságait is feltáró véleményeket a válaszadók 70 százaléka tartja a leghasznosabbnak, addig a második helyen a „részletes, érvekkel alátámasztott” értékelések állnak 57,9 százalékkal. Ezzel éles ellentétben a „rövid, csillagos értékelések” mindössze 16,4 százalékuk számára jelentenek valódi segítséget a döntésben. Ez a tudatos hozzáállás különösen a diplomával rendelkezők (76,7 százalék) és a fővárosban élők (71,8 százalék) körében erős, akik átlagon felül igénylik a kritikus hangvételű, őszinte beszámolókat.

Jó lenne töb terméket kipróbálni
Jó lenne töb terméket kipróbálni
Fotó: Depositphotos

„Felismertük, hogy a vásárlók egyre tudatosabbak, és az online zajban a hiteles, megbízható információ jelenti számukra a legnagyobb értéket. A kutatásunk egyértelműen megerősítette, hogy a magyarok nem a marketingszlogeneket, hanem a szakértői tanácsadást és a valódi, kézzelfogható tapasztalatokat keresik” – mondta Karczub-Lehoczky Fanni, a MediaMarkt marketingigazgatója.

„Éppen erre az őszinteség iránti igényre és a tesztelés iránti jól látható nyitottságra hoztuk létre a myMediaMarkt hűségprogramunkhoz kapcsolódó TesztGuru programot. Célunk egy olyan közösségi tudásbázis építése, ahol a vásárlók egymást segítik őszinte, részletes és valódi tapasztalaton alapuló értékelésekkel, hogy a legjobb döntéseket tudják meghozni a vásárlás előtt” – tette hozzá.

Okostelefont és robotporszívót is tesztelnének

A kutatás arra is kitért, hogy ha tehetnék, milyen termékeket tesztelnének legszívesebben a magyarok. A lista élén toronymagasan a kommunikációs eszközök végeztek, de a háztartási gépek is rendkívül népszerűnek bizonyultak.

A leginkább vágyott tesztelési kategóriák:

  • Kommunikációs eszközök (okostelefon, okosóra, tablet): 66,7 százalék
  • Szórakoztató elektronikai eszközök (TV, gamer eszközök): 53,2 százalék
  • Konyhai kisgépek (turmixgép, air fryer): 52,4 százalék
  • Takarítógépek (robotporszívó): 48,6 százalék

A kutatás azt is feltárta, hogy a legtöbben jelenleg még csak informálisan, baráti vagy családi körben osztják meg a tapasztalataikat (31,1 százalék). A MediaMarkt új TesztGuru programja egy strukturált, széles körben elérhető platformot biztosít arra, hogy ez az értékes, szóbeszéden alapuló tudás mindenki számára elérhetővé váljon.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!