9p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A nagy tévétársaságok - egymás között felosztva a meccseket - őrült összegeket fizetnek az amerikai focibajnokság közvetítési jogaiért. Cserébe a bajnokság meccsei rendre jó nézettséget hoznak, a döntő, a Super Bowl pedig a kimagasló tévés statisztikák mellett a reklámbevételekben is pénzesővel jár. Igaz, a pandémiás helyzet idén itt is megkeverte a dolgokat.

A magas tévés nézettség és az ennek köszönhető kimagasló reklámbevételek alapozták meg azt, hogy a tévétársaságok egymásra licitálnak a közvetítési jogok megszerzése érdekében. Erre példa volt a magyarországi helyzet, hiszen hosszú évek után a sportágat itthon felépítő Sport TV-t megelőzve csapott le a NETWORK 4 az NFL közvetítési jogaira. (Az ügy hátteréről korábban a vállalat vezérigazgatója Gyenes-Borsány András nyilatkozott lapunknak.)

Később egyébként kiderült, hogy a magyar társaság nem csak hazánkra, hanem három régiós országra szerezte meg a jogokat. Feltételezhető, hogy a szlovák és cseh közvetítések továbbértékesítése is hozzájárulhatott ahhoz, hogy sikerült itthon több kábelszolgáltatóval megegyezni.

A liga legismertebb arca, Tom Brady ismét ott lesz a Super Bowlon (Forrás: MTI/AP/Tampa Bay Buccaneers)
A liga legismertebb arca, Tom Brady ismét ott lesz a Super Bowlon (Forrás: MTI/AP/Tampa Bay Buccaneers)

Óriási tévés pénzeket mozgat meg a sportág

Az Egyesült Államokban annyiban bonyolultabb a rendszer, hogy az NFL rájött, úgy tud a legtöbb pénzt beszedni, ha nem egy társaságnak adja el a jogokat, hanem több országos hálózattal is együttműködik, és különböző csomagokat ad el nekik. Ennek viszont az az ára, hogy a legnagyobb nézettséget és reklámbevételeket hozó Super Bowl közvetítése három nagy csatorna között rotálódik. Az említett országos networkök, a Fox, a CBS és az NBC mellett jelenleg a Disney-hez tartozó sportcsatorna, az ESPN és a Direct TV rendelkezik még az Egyesült Államokban különböző tévés csomagokkal, ezekből a hírek szerint évente 8 milliárd dollár jövedelme származik az NFL-nek.

Ugyanakkor az ESPN csomagja idén lejár, és az elmúlt hetekben megindultak a találgatások a jogok sorsáról, már csak azért is, mert további csomagok jogai is kifutnak az előttünk álló években. Jelenleg a vasárnap délutáni mérkőzéseken két csatorna osztozik, a CBC és a FOX, míg a vasárnap esti rangadók házigazdája az NBC. Az ESPN-nél vannak a hétfő esti meccsek jogai, míg a csütörtöki találkozókat a FOX közvetítheti. Utóbbi jogok ára korábban kiszivárgott, ezekért jelenleg éves szinten 660 milliót fizet a csatorna, más kérdés, hogy a szakértők szerint ezek a találkozók (a Hálaadás napot kivéve) kisebb presztízsűek és hirdetési szempontból kevésbé jól értékesíthetőek.

A hírek szerint az ESPN szívesen meghosszabbítaná a hétfő esti közvetítéseket, illetve bevonnának egy másik Disney-leányt, az ABC csatornát is. Ugyanakkor a megállapodást nehezítheti, hogy az ESPN/ABC szeretne bekerülni a Super Bowl közvetítések rotációjába, ami aligha tetszene a riválisaiknak.

Utóbbiak esélyeit erősíti, hogy a médiapiac átalakulásával potenciális jelöltekben nincs hiány, hiszen olyan pénzben fürdő technológiai óriások, mint az Amazon (Prime) vagy az Apple is szívesen lecsapna az üzletre. Eközben viszont a Disney is akár a kábelcsatornái, akár streaming szolgáltatásai erősítéséhez szívesen megszerezne más, például vasárnapi meccseket tartalmazó csomagot. Vélhetőleg a részben az NFL révén megerősödő Direct TV sem akar kiszállni a közvetítésekből, és titkos favoritként ott van a sport Netflixeként is emlegetett videó streaming szolgáltató, a DANZ. Utóbbi például három éve már belekóstolt az amerikai major sportokba, amikor a baseball bajnokság az MLB partnere lett.

A jogokért versenyző vállalatok szinte biztosan fel fogják verni a közvetítések árát, így a szakértők úgy vélik, hogy az NFL rövid időn belül csak az amerikai tévés bevételekből évi 10 milliárd dollárra tehet szert. Ez pedig tovább erősítheti a liga gazdasági erejét, amely már most is a világ legnagyobbja, egyúttal a csapatokat is a legértékesebbek közé emelheti.

A tévécsatornák is jól járnak

Felmerül, hogy miért hajlandók a tévécsatornák ilyen elképesztő pénzeket fizetni? A magyarázat az, hogy egy tuti terméket kapnak, amely rendre kimagasló nézettséggel fut. Jellemző, hogy az NFL meccsekre felfűzve más programokat, például sorozatokat sikerre tudnak vinni a csatornák. Ez pedig a reklámbevételeknél ellensúlyozza a jelentős kiadásokat.

Az alapszakasz mérkőzéseinek adatai erős szórást mutatnak, ám a Super Bowl három évente elképesztő pénzesőt hoz a közvetítést bonyolító csatornának. A reklámidők az elmúlt évtizedekben folyamatosan emelkedtek, és tavaly egy 30 másodperces szpot ára már 5,6 millió dollárba került. Az idei évben a gazdasági nehézségek ellenére sem estek vissza az árak, igaz, míg korábban karácsonyra általában a teljes reklámidőt eladták, addig idén két hete sikerült véglegesíteni a hirdetők névsorát. Emiatt az utolsó szpotok vásárlói a hírek szerint még némi kedvezményt is kaptak.

Összességében így is elképesztő összeget eredményezhet egyetlen tévés esemény, hiszen az előrejelzések szerint a Super Bowl alatt futó reklámok 400 millió dollár feletti bevételt eredményeznek. Miután a nézők egy része a döntőt közvetítő csatornán a műsor előtt és után is az átlagosnál több időt tölt, így összességében a vasárnap este szaldója akár félmilliárd dolláros plusszal is járhat az idén a döntőt sugárzó NBC számára.

A mostani koronavírus-járvány sújtotta helyzetben sok a kérdőjel, hiszen az Egyesült Államokban is számos korlátozás van érvényben. Ennek keretében például a megszokottal ellentétben nem telt ház előtt mérkőzik meg egymással a sors fintora folytán hazai pályán játszó Tampa a Kansas City ellen. (A döntők helyszíneit előzetesen jelölik ki, és hosszú évek óta nem volt arra példa, hogy a rendező város csapata a döntőbe jusson.) Ugyanakkor mivel sokan vannak önkéntes alapon vagy a szabályok miatt a négy fal közé bezárva, könnyen lehetséges, hogy ennek köszönhetően a korábbi évek nézettségét messze túlszárnyalja az idei Super Bowl.

Erre egyébként azért is van esély, mert a szereposztás is parádésnak ígérkezik. A házigazda Buccaneers irányítója ugyanis a sportág élő legendája, a hatszoros bajnok, számos rekord birtokosa, Tom Brady. Míg az ellenfél a címvédő Chiefs, amelyet Patrick Mahomes vezet, akit jelenleg a liga legjobb támadójátékosának tartanak, nem mellesleg belátható időn belül az egyetlen irányítónak, aki veszélyes lehet Brady rekordjaira.

Ugyanakkor a hirdetők mezőnye a megszokottnál foghíjasabb, hiszen több olyan világcég is kihagyja a mostani eseményt, amely egyébként rendszeres hirdető szokott lenni a Super Bowl közvetítéseken.

Az egyik legnagyobb visszhangot kiváltó távolmaradó a Coca-Cola, amely esetében ez akár üzletileg is indokolható. Egyrészt a piros címkés üdítőital gyártója a közvetítések során rendre csak amolyan másodhegedűs, hiszen átvitt és szó szoros értelemben is elviszi előle a show-t legnagyobb versenytársa, a Pepsi. Utóbbi ugyanis a félidőben zajló minikoncertek támogatója, ahol rendre a legnagyobb sztárok teszik tiszteletüket. A Pepsi Half Time Show színpadán idén a The Weeknd énekel, míg a közelmúltban Maroon 5, Katy Perry, Lady Gaga, Bruno Marsh, Shakira és Jennifer Lopez, Justin Timberlake és a Coldplay, egy bő évtizede pedig a Rolling Stones vagy éppen Madonna szórakoztatta a helyszínen vagy a képernyők előtt jelen lévő nézőket.

A Coca-Cola feltehetőleg azért sem tartja létkérdésnek, hogy hirdessen a mostani Super Bowlon, mert bevételeinek nagyobb része az Egyesült Államokon kívülről származik. A globális jelenlétet pedig más sportágak, például a labdarúgás révén jobban tudja erősíteni. Az utóbbi évek világbajnoki döntőit, amelyeknek ez a cég az egyik legfontosabb szponzora, sokkal többen nézik globálisan, mint a Super Bowlt.

... és persze a csapatok is örülnek

Ha már globális jelenlét, az NFL az utóbbi években sokat tett a sportág megismertetéséért, ennek jegyében több mérkőzést is játszottak az Egyesült Államokon kívül. Az európai szurkolók immár évek óta szezononként több mérkőzést is megnézhetnek Londonban, míg a latin szurkolók felé nyitás jegyében Mexikó Cityben tartottak meccseket. Nem véletlen, hogy a liga az amerikai csatornáktól érkező pénzek mellett – igaz kisebb összegeket – a nemzetközi közvetítési jogokért is bevasal, emellett számos egyéb módon – legyen szó NFL-es ereklyékről vagy szponzorációkról –  is szert tesznek bevételekre. Ennek köszönhetően a 2019-es évben a liga 15,2 milliárd dollárt zsebelt be. Ennek tetemes részét osztják aztán tovább a bajnokságban szereplő franchise-ok részére. Ugyan az NFL üzleti titkokra hivatkozva ezekről nem ad ki részletes adatokat, ám az egyik csapat, a Green Bay Packers részvénytársaságként működik, így az ő beszámolójukból kiderült, hogy tavaly közel 300 millió dollárt kaptak az NFL-től.

Egy csapat saját bevételei attól függően alakulnak, hogy mekkora városban működik, továbbá milyen tradíciókkal és rajongói bázissal rendelkezik. Ezek a meccsnapi vagy az ajándéktárgyakból, saját szponzoroktól származó bevételek. A fent említett Packers esetében ez további 210 millió dollár volt. Ez a leggazdagabb franchise, a Dallas Cowboys bevételeivel összevetve aprópénz, hiszen az "Amerika csapata" jelzővel is illetett gárda összbevétele az 1 milliárd dollárt közelítette. Más kérdés, hogy ez még az NFL-ben is kimagasló, hiszen az elmúlt két évtized legsikeresebb alakulata, a New England Patriots és a legnagyobb piacnak számító New Yorkban székelő Giant bevétele is 600 millió dollár körül alakult.

A másik végletbe a tipikus kispiaci csapatnak számító Cincinatti Bengals, továbbá két, a székhelyét mostanában változtató csapat (Las Vegas Raiders, Los Angeles Chargers) tartozik, a maguk 400 millió körüli éves bevételével.

Jellemző adat, hogy a bajnokságban szereplő összes csapat értéke magasabb 2 milliárd dollárnál, ahogy az is beszédes, hogy a felmérések szerint a világ legértékesebb 50 sportcsapata között 27 NFL csapatot találunk. Az idei év számukra is hozott kihívásokat, sőt, a nehézségeket jelzik, hogy jövőre a játékosok bérére fordítható teljes összeg, az úgynevezett fizetési sapka összege emberemlékezet óta először csökkeni fog.

Ugyanakkor csak a tévés bevételek akkora összeget tesznek ki, hogy még a meccsnapi bevételek visszaesésével (például jegyértékesítés) is bőven nyereséges lehet minden csapat, mert a hírek szerint az NFL-től érkező közvetítési díjak a kiadásaik döntő részét fedezik.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!