5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Főleg azok a tévéccsatornák kerülhetnek bajba, amelyek sok sporteseményt közvetítenek, hiszen ha nincsenek sportesemények, nincs mit közvetíteni sem, hiába maradnak otthon az emberek tévét nézni. A sportfogadást ugyanezen okokból ütheti meg komolyan a koronavírus-válság.

Furcsa időket él át a tévés biznisz a koronavírus miatt: bár a nézőszám emelkedik, a bevételek csökkennek - írja a Financial Times. Olaszországban milliók vannak lakásaikba zárva, így érthető, hogy a tévénézők száma robbanásszerűen nő, még az "ezredfordulós" és a még nehezebben tévé elé ültethető Z-generáció is bekapcsolja a tévét. Matteo Cardini, a Mediaset tévétársaság kereskedelmi igazgatója egyenesen arról számol be, hogy a tévénézők száma 10-15, de még 20 százalékkal is nő.

A baj csak az, hogy hiába az emúlt évek egyre csökkenő tendenciáját megtörő impozáns növekedés, valószínűtlen, hogy az iparág megússza a súlyos visszaesést. A nagy hirdetők ugyanis kivárnak vagy egyenesen leállítják a kampányaikat, miközben a csatornák kínálatából gyakorlatilag eltűnnek azok a fontos élő sportközvetítések, amelyek mágnesként vonzották mind a nézőket, mind a hirdetőket.

Eltűntek a képernyőkről a sportközvetítések
Eltűntek a képernyőkről a sportközvetítések

Az olasz bajnokságot már egy hete felfüggesztették, de mostanra leállt a teljes európai csúcsfoci is: a Bajnokok Ligája, az angol Premier League, a spanyol, a francia és a német bajnokság is, ahogy elmarad az EB is, leállt az NBA is, ahogy a hoki- és a baseball-liga is, megszakadt a teniszidény is, legalább hat hétre, de elhalasztoták a Forma1 rajtját is. Vagyis pont azok a nézők millióit és a hirdetők százait érdeklő sportesemények maradnak el, amelyek a csatornák programkínálatának jelentős részét tették ki."Mi a fenével helyettesítsük azokat a sok-sok órát kitevő sportközvetítéseket, amelyek egyszerűen már nincsenek, mert nincsenek sportrendezvények?" - tette fel a kérdést az egyik brit tévétársaság vezetője a Financial Timesnak. E tekintetben a tévécsatornák pont ugyanannyira kitettek a koronavírus okozta járványnak, mint minden más olyan iparág, amely sok ember együttlétén alapul. Így kézenfekvő módon a turizmus, az utazás által érintett cégek (légitársaságok, hajótársaságok, busztársaságok) már komolyan érzik a koronavírus okozta kiesést.

Ez pedig a hirdetőket is komolyan visszafogja, sokan kivárnak, még olyan szektorokban vagy cégeknél is, amelyek nem kifejezetten a sporthoz kapcsolódóan hirdetnek, hiszen minden cégnek újra kell számolni az idei terveit: és nagyon nem mindegy, hogy feleakkora növekedéssel vagy netán visszaeséssel kell számolniuk.

A sporteseményekhez köthető másik komoly iparág a sportfogadás is bajban lehet, hiszen jelen állas szerint nem nagyon van mire fogadnia az embereknek. A magyar helyzetről itt írtunk:

Eltűntek a meccsek a fogadási oldalakról, az állam lemondhat a nagy osztalékról

Vannak olyan tévés szakemberek, akik szerint "a legfájdalmasabb időszak május-június környéke lehet: ha teljes lefagyás jön, akkor viszont mind bajban leszünk" - idézte egyiküket a brit pénzügyi lap.

Thomas Rabe, a Bertelsmann vezérigazgatója szerint az a pár kampánylemondás, ami már megtörtént még csak a válság kezdete, és lehetetlen számszerűsíteni ebben a pillanatban, mi lesz a folyamat vége. Minden attól függ, mennyire lesz súlyos a válság, tette hozzá Rabe, aki elmondta azt is, hogy a Bertlesmannál olyan mértékű visszaeséssel számolnak, amit nem tudnak költségcsökkentésekkel kompenzálni. Az üzlet alapjaihoz azonban nem nyúlnak, ott nem terveznek vágásokat.

Az ITV 10 százalékos csökkenéssel számol áprilisban a hirdetési bevéteteleket illetően. Kína kétszámjegyű visszaesésről számolt a hirdetési bevételeknél, de a vezetők nem tudják megmondani, hogy ezeket végleg le is mondják vagy esetleg csak elhalasztják, netán új hirdetők jelennek meg a kieső régiek helyén.

Cardini arról számolt be, hogy a Mediaset hirdetőinek 90 százaléka vagy tartja magát az eredeti kampányterveihez vagy csak elhalasztja azokat, ám az Olaszországban bevezetett drasztikus intézkedések számos iparágat érintenek, így ott is átértékelik üzleti terveiket is.

A másik óriási kihívás, hogy fenntartsák a csatornák a programkínálatot, amelynek jelentős részét az élő események közvetítése adta. Nem csak a sportrendezvényeké, hanem élő showműsoroké is.

Az RTL Klub és a TV2 is reagált a koronavírusra, de műsort még nem kaszáltak el

Vannak, akik úgy vélik, hogy viszonylag olcsón meg lehet úszni a sportközvetítések elmaradását, hiszen a drága közvetítési jogokat  csak akkor kell kifizetni, ha maguk az események tényleg le is zajlanak. Brian Roberts, a Comcast (az olimpai közvetítési jogot elnyerő NBC anyacége) vezérigazgatója már korábban jelezte, hogy a szerződések védik erre az esetre a közvetítési jogok birtokosát, a költségekre pedig van biztosítás is, így például az olimpia elmaradása nem jelent veszteséget számukra, legfeljebb elmaradt hasznot. 

Ennek ellentmondani látszik azért egy másik Financial Times-cikk, amelyben az NBA és az NHL meccseinek elmaradása kapcsán arról írtak, hogy tisztázatlan, hogy ezek után meg kell-e fizetni a teljes közvetési díjat vagy sem. Mindenestre a kieső hirdetési bevételeket az ESPN (vagyis a Disney) esetében 481 millió, míg a Turnernél 210 millió dollárra teszik a szakértők. A kábelacsatornák egy jelentős része kifejezetten sportközvetítésekre szakosodott, így az ő létük alapjaiban veszélyeztetett.

Ám a szappanoperák, az élő hírműsorok szintén veszélybe kerülhetnek, hiszen ezeken a felvételeken, forgatásokon is jelentős számú ember van jelen, ami a koronavírus miatt egészségügyi kockázatot jelent. 

Az Egyesült Államokban már leállt a Grace klinika forgatása, de Stephen Colbert és Jimmy Fallon beszélgetős műsorait is felfüggesztették, míg Ellen DeGeneres showja közönség nélkül készül. A végső menedék természetesen nem lesz más, mint sok-sok ismétlés, és még több ismétlés, nyilatkozta egy londoni tévés vezető. 

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!