A szakadék széléről a csúcsra: egy évtized alatt tarolt a tragacspiacon a Liverpool
Miért fontos egy közösségi finanszírozásban megjelenő, szurkolók által írt könyv egy angol (pontosabban: scouser) klubról, amelyik 30 év után végre bajnokságot nyert? Kit érdekel ez a szurkolókon kívül? Nos, a válasz az, hogy a Merseyball című könyv messze túlmutat egy hagyományos sportkönyvön, és az elmúlt évek legalaposabb, legjobb magyar szerzők által írt könyve, ami a futballban bekövetkezett tektonikus változásokról szól, a Liverpool példáján megmutatva, hogy mi az a forradalmi változás, amely a futballban most zajlik. Nem mellesleg mindeközben azt is elolvashatjuk, hogy lehet egy évtized alatt egy csőd szélén álló vállalatot a világ legjobbjai közé emelni. Kritikai könyvismertető következik.
A recenziót egy vallomással kell kezdenem: közel 40 éve én magam is a Liverpool szurkolója vagyok, sőt, a könyvet jegyző öt szerzővel együtt én is a Vörös Fonat blog szerzője voltam fél évtizeden keresztül. Így elfogultságom kettős: mind a klub, mind a blog és szerzői közel állnak hozzám, hogy egy angolos understatmenttel indítsak. Nem utolsósorban pedig azért, mert a Merseyball közösségi kiadásban, a blog olvasóinak támogatásával jelenhetett meg, és lett maradéktalanul olyan, amilyennek szerzői megálmodták.
Egykori bloggertársaim szándékaik szerint olyan könyvet írtak, amely 360 fokos képet ígér a Liverpool elmúlt 10 évéről, de kimondva-kimondatlanul ennél többet is szerettek volna: bemutatni, hogyan is működik és hogyan FOG működni egy sikeres futballklub a 2020-as években. Vagyis nemcsak a vörösök szurkolói számára, de más csapatok és a futball mint komplex üzleti, szervezeti, társadalmi jelenség iránt érdeklődők számára is tartogatni kíván mondanivalót a Merseyball.

A könyv legnagyobb része éppen ezért nem is konkrét mérkőzések, szezonok vagy managerek taktikai bemutatásáról szól, hanem arról a közegről, szervezetről, annak üzleti, tudományos, vagy marketing oldaláról, amely lehetővé tette és teszi a Liverpool pályán nyújtott kimagasló teljesítményét. Így fontos részleteket tudunk meg a klub korábbi tulajdonosainak bemutatásán keresztül az amerikai major sportokat és az európai focit körülvevő üzleti környezetek, modellek és működésmódok közti különbségekről, lehetséges tulajdonosi szándékokról, a Liverpool jelenlegi tulajdonosainak Moneyball-stratégiájáról, az adatközpontú megközelítésről - alapvetően a fenntartható, de innovatív megközelítésről.
A könyv közérthetően magyarázza el a címadó Merseyball, vagyis a moneyball Liverpoolnál alkalmazott változatát. A Moneyball a Billy Beane által a baseballban először bemutatott, majd az FSG által a Red Sox baseballcsapatánál sikerrel alkalmazott adatalapú elemzési módszer, amely közel húsz éve azzal hozott újat a baseballban, hogy olyan adatok alapján választott ki és vásárolt meg játékosokat, amelyeket korábban egyáltalán nem figyeltek, nem tulajdonítottak nekik jelentőséget.
Email-címe megadása után választhat előfizetői csomagjaink közül.
Előfizetői csomagjainkról, az előfizetésről részletesen itt olvashat