A nyári időszakban hagyományosan vissza szokott esni a tévék nézettsége, ami korábban arra volt visszavezethető, hogy az emberek üdülés alatt nem feltétlen bámulják a képernyőt. Sokan inkább szórakoznak, vagy egyszerűen csak társalognak barátaikkal és szeretteikkel.
Ezt valószínűleg tetézi az, hogy Magyarországon is rohamosan változnak a médiapiaci szokások, ami több dologban érhető tetten. Egyrészt a nagy kereskedelmi tévék dominanciája egyértelműen leáldozott, hiszen amíg 3-4 évvel korábban a tévé előtt ülök legalább a fele az RTL-t vagy a TV2-t nézte, addig ma jellemzően 25 százalék körüli arányról beszélhetünk. Persze a nagy médiacégek igyekeznek előre menekülni, és a nyugaton már hosszú ideje jellemző trendre készülve az RTL Klub már korábban, míg a TV2 az utóbbi 2 évben kezdett el nagyon aktívan kiépíteni egy kábeltévés portfóliót. Így persze a zászlóshajónak számító csatorna nézettségét részben maguk a cégek kanibalizálják, ám ez nekik még mindig jobb, mintha más vállalatokhoz tartozó csatornákon kötnének ki a nézők.
Az sem mellékes, hogy a tévénézés mellett a videós médiafogyasztás ma már több platformon történik, legyen szó mobiltelefonról, vagy éppen számítógépről. De a smart tv-knek hála a netes tartalmat tévékészülékeken is lehet követni. Az ilyen típusú igényekre nem csak az "új média", mint amilyen például a Netflix épít, hanem a hagyományos vállalatok is folyamatosan erősítenek. Ennek megfelelően az HBO a Go nevű szolgáltatásával nyújt online tartalmat, de az RTL Most is hasonló elven működik. Ráadásul nem csak a médiacégek, de a szolgáltatók is beszálltak a versenybe, elég csak a T-csoport, vagy az UPC ilyen szolgáltatásaira gondolni. És akkor a Youtube-ról és más stream oldalakról még nem is beszéltünk.
A képlet tehát az, hogy a hagyományos tévénézésnek egyre több alternatívája van a nézők számára, és bizony az emberek egy részét elcsábítják a szirénhangok. A kereskedelmi tévék persze sokkal könnyebben veszítenek nézőt, azokban az esetekben, amikor nem is kínálnak igazán komoly műsorokat, mint ahogy azt a nyári időszakban sokszor teszik. Más kérdés, hogy a néhány évvel korábbiakhoz képest, amikor szinte csak ismétléseket adtak idén főleg az RTL Klub másképp kezeli a helyzetet.
Így például a legnézettebb adó nem küldte nyári szünetre két sikeres sajátgyártású sorozatát az Éjjel-nappal Budapestet és a Barátok köztet sem. Ezek mellett pedig több amerikai sorozatot is elindított a csatorna. Igaz, pont ez utóbb az a kategória, ami az elmúlt években kevésbé hozta lázba a nézőket, bár ebben közrejátszik az is, hogy a kábeltévéken olyan sorozatdömping van, ami erősen megosztja a nézők figyelmét. Azt azért hozzá kell tenni, hogy ezzel a műsorstruktúrával az RTL Klub legalább a tavaszi szintet tudja hozni, így a kereskedelmi célcsoportban, főműsoridőben jócskán ellépett a TV2-től.
Más kérdés, hogy a hét legnézettebb műsora címet így is a köztévé vitte el. A hétvégi Magyarországon tartott Forma-1-es nagydíj tarolt az M4-en, ráadásul az időmérő edzés is óriási érdeklődést váltott ki, hiszen a 18-49-es korcsoportban az is befért a top 10 műsor közé. Az RTL Klub emellett azért is szomorú lehetett, mert vasárnap este két csatorna közönségaránya is meghaladta az övéket. Ami kevésbé fájhatott, az a F+ remeklése, az viszont kellemetlen meglepetés volt, hogy a TV2 is előzött.
A 30. héten így hat estén az RTL Klubot, míg vasárnap a TV2-t nézték a legtöbben. Az átlagos közönségarányt összevetve (főműsoridőben a 18-49 évesek körében) az RTL Klub 13,6 százalékos közönségarányt ért el, míg a TV2 a képernyők előtt ülők 6,6 százalékát érte el. A TV2-nek ezúttal nagyon a sarkára lépett az RTL népszerűbb kábelcsatornája, a F+, amit ezúttal a tévé előtt ülők 6,1 százaléka választott. Őket a Cool követte, az esetükben 3,2 százalékos közönségarányt mértek, majd a Viasat3 (2,5% SHR) jött a sorban, míg a középmezőnyt a Duna TV (1% SHR) zárta.