Az elmúlt 18 hónapban ugrásszerűen megnőtt a szállítókonténerek ára, a háttérben ezúttal is a koronavírus-járvány áll, az ugyanis problémákat okozott az ellátási láncokban és a kereskedelmi csatornáknál is. Az Egyesült Nemzetek Kereskedelmi és Fejlesztési Konferenciájának (UNCTAD) jelentése szerint a konténerárok megugrása 1,5 százalékkal magasabb fogyasztói árakat eredményezhet a következő évben. A felmérés szerint a fogyasztói árakra gyakorolt hatása országonként és termékenként eltérő lesz.
Megugrott a kereslet, felmentek az árak
A logisztikában, hasonlóan számos iparághoz a járvány miatti leállás, majd az intenzív újraindulás okozott nehézséget. 2020 őszén számos iparvállalat kapcsolt magasabb fokozatba, és próbálta ledolgozni a tavaszi, nyár elejei leállások okozta lemaradást. Ahogy ezek a cégek mind több alapanyagot igényeltek, és készterméket szerettek volna továbbítani, kiderült, hogy a tengeri szállítási kapacitások végesek, és komoly konténerhiány alakult ki. Változó, hogy milyen desztináción hogyan alakultak az árak, az ENSZ jelentése arról számolt be, hogy a legfontosabb kínai és európai kikötők közötti útvonalak esetén a költségek a korábbi szint hétszeresére emelkedtek.
A megugró keresletet a logisztikai szolgáltatások kínálata azért sem tudta utolérni, mert folyamatosan jelentkeztek további problémák, ami akadályozta ezt. Ilyen volt 2021 tavaszán a Szuezi-csatornán való közlekedés leállása, amikor az Evergrande nevű teherhajó keresztbefordult.
Az Európából Ázsiába vezető hajózási kapu forgalma egyébként jól mutatja a trendeket. Az első félévben a kényszerszünet ellenére is nőtt az áthaladó hajók száma. Idén 9763 hajó haladt át a csatornán január eleje és június vége között, ez 2,3 százalékkal több az előző év azonos időszakához képest.
Emellett a nyári európai és ázsiai árvizek is problémát okoztak, miután ezek miatt a legnagyobb kikötők vasúti vagy közúti összeköttetése időlegesen szünetelt. Ebből kifolyólag a kikötőkből nem tudták elszállítani a beérkező termékeket. Ahogy az is problémát okozott, hogy Kínában a járvány kapcsán a zérótolerancia elvét alkalmazzák, ezért ahol feltűnt a vírus, ott szigorú intézkedéseket, lezárásokat alkalmaztak. Emiatt időlegesen a legnagyobb kikötőket is lezárták, vagy korlátozták azok forgalmát.
A kvóták is drágulást hoznak majd
Az ellátási láncok megszakadása, a kereslet megugrása és a lokális problémák mellett volt még egy tényező, amely az árakat felfele hajtotta. Az olajárak növekedése és az energiaárak megugrása természetesen itt is lecsapódott. A legnagyobb konténerszállítók elképesztő monstrumok, a gigantikus eszközöket pedig óriási teljesítményű motorokkal hajtják meg. Ezek naponta akár 370 tonna nehézolajat is elégetnek. Nem véletlen, hogy a szakértők szerint a tengeri hajózás óriási környezetterheléssel jár, hiszen egyetlen nagy konténerszállító, vagy tanker akár több millió autó szennyezésével egyenértékű szénmonoxidot bocsát ki.
A világ 15 legnagyobb teherhajója összesen annyit, mint a világ összes autója. Nem véletlen, hogy a felmérések szerint az üvegházhatású gázok világszintű kibocsátásának akár a 10 százalékáért lehetnek felelősek a tengeri szállítóhajók, így az Európai Unió által tengeri hajókra bevezetendő kibocsátási kvóták a jövőben további drágulást hozhatnak. Kisebb mértékben volt hatással a kikötőhasználattal kapcsolatos díjak növekedése és a rakodási költségek emelkedése.
Sorbanállnak a hajók a kikötők bejáratánál
Gyakorlatilag a problémák állandósultak, sőt a szakértők úgy vélték, hogy a karácsonyi vásárlási láz miatt az év végéig nincs esély arra, hogy ez megoldódjon. A problémákra emblematikus példát jelentettek azok a fotók, amelyek szeptember végén bejárták a világsajtót, és azt mutatták, hogy több mint 70 konténerhajó vesztegel a San Pedro-öbölben Los Angeles előtt, mivel a nagyváros kikötőjének kapacitása nem bírta a túlterhelést. A helyzet azóta is problémás, október végén több mint 600 konténerhajó rekedt a kikötőkön kívül világszerte, kétszer annyi, mint az év elején, jelezte a napokban a svájci Kuehne+Nagel logisztikai óriás.
A szállítási nehézségek, és a költségek növekedése világszerte növeli az inflációt is. "Az UNCTAD elemzése azt mutatja, hogy a konténeres fuvardíjak jelenlegi megugrása, ha fennmarad, 11 százalékkal növelheti a globális importárakat és 1,5 százalékkal a fogyasztói árak szintjét 2023-ig" - áll az ENSZ csütörtöki jelentésében.
Megdobja az inflációt, visszafogja a termelést
Az Egyesült Államokban a fogyasztói árak 1,2, míg Kínában 1,4 százalékkal emelkedhetnek a szállítási nehézségek miatt. Az elemzés megállapította, hogy az importtól jobban függő kisebb országokban ennél jóval magasabb, akár 7,5 százalékos is lehet a drágulás. Azt is megvizsgálta a jelentés, hogy mely termékekre hathat az áremelkedés leginkább, és arra jutottak, hogy az elektronikai termékek, a bútorok és a ruházati cikkek árnövekedése lehet a legnagyobb, legalább 10 százalékkal globálisan. Ráadásul az ellátási láncokat és a szállítási módokat igen nehéz átállítani, hiszen a konténeres szállítással oldják meg globálisan az áruszállítás közel ötödét. Egyes cégek persze a megugró szállítási költségek és a megnövekedett szállítási idő miatt a kisebb termékeket elkezdték légi úton továbbítani, ám ez a módszer a tengeri szállításnál jóval drágább.
Az ENSZ elemzése szerint a konténerszállítási költségek megugrása nemcsak az inflációra, hanem a gazdasági növekedésre is visszahathat. A drágulás és a szállítási idő meghosszabbodása a nagyobb gazdaságok bővülését is visszafoghatja. A jelentés szerint az ipari termelés, amely a növekedés egyik fő motorja a logisztikai problémákkal összefüggésben, több mint 1 százalékkal csökkent az Egyesült Államokban és az euróövezetben. Míg Kínában 0,2 százalékos lehet a gyengülés, ha a konténerszállítási díjak 10 százalékkal emelkednek, és az ellátási láncok továbbra is megszakadnak.