6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Rendkívüli módon megdrágultak a járvány kitörése óta a tengeri konténerek árai és a szállítási díjak is. Mindez nemcsak a logisztikai vállalatokat érinti, hanem visszahat a fogyasztókra is, hiszen a költségek beépülnek az árakba, ami az inflációt is érezhetően felfele tolja.

Az elmúlt 18 hónapban ugrásszerűen megnőtt a szállítókonténerek ára, a háttérben ezúttal is a koronavírus-járvány áll, az ugyanis problémákat okozott az ellátási láncokban és a kereskedelmi csatornáknál is. Az Egyesült Nemzetek Kereskedelmi és Fejlesztési Konferenciájának (UNCTAD) jelentése szerint a konténerárok megugrása 1,5 százalékkal magasabb fogyasztói árakat eredményezhet a következő évben. A felmérés szerint a fogyasztói árakra gyakorolt hatása országonként és termékenként eltérő lesz.

Megugrott a kereslet, felmentek az árak

A logisztikában, hasonlóan számos iparághoz a járvány miatti leállás, majd az intenzív újraindulás okozott nehézséget. 2020 őszén számos iparvállalat kapcsolt magasabb fokozatba, és próbálta ledolgozni a tavaszi, nyár elejei leállások okozta lemaradást. Ahogy ezek a cégek mind több alapanyagot igényeltek, és készterméket szerettek volna továbbítani, kiderült, hogy a tengeri szállítási kapacitások végesek, és komoly konténerhiány alakult ki. Változó, hogy milyen desztináción hogyan alakultak az árak, az ENSZ jelentése arról számolt be, hogy a legfontosabb kínai és európai kikötők közötti útvonalak esetén a költségek a korábbi szint hétszeresére emelkedtek.

A világkereskedelem jelenleg elképzelhetetlen a tengeri szállítás nélkül. Fotó: Pixabay
A világkereskedelem jelenleg elképzelhetetlen a tengeri szállítás nélkül. Fotó: Pixabay

A megugró keresletet a logisztikai szolgáltatások kínálata azért sem tudta utolérni, mert folyamatosan jelentkeztek további problémák, ami akadályozta ezt. Ilyen volt 2021 tavaszán a Szuezi-csatornán való közlekedés leállása, amikor az Evergrande nevű teherhajó keresztbefordult.

Az Európából Ázsiába vezető hajózási kapu forgalma egyébként jól mutatja a trendeket. Az első félévben a kényszerszünet ellenére is nőtt az áthaladó hajók száma. Idén 9763 hajó haladt át a csatornán január eleje és június vége között, ez 2,3 százalékkal több az előző év azonos időszakához képest.

Emellett a nyári európai és ázsiai árvizek is problémát okoztak, miután ezek miatt a legnagyobb kikötők vasúti vagy közúti összeköttetése időlegesen szünetelt. Ebből kifolyólag a kikötőkből nem tudták elszállítani a beérkező termékeket. Ahogy az is problémát okozott, hogy Kínában a járvány kapcsán a zérótolerancia elvét alkalmazzák, ezért ahol feltűnt a vírus, ott szigorú intézkedéseket, lezárásokat alkalmaztak. Emiatt időlegesen a legnagyobb kikötőket is lezárták, vagy korlátozták azok forgalmát.

A kvóták is drágulást hoznak majd

Az ellátási láncok megszakadása, a kereslet megugrása és a lokális problémák mellett volt még egy tényező, amely az árakat felfele hajtotta. Az olajárak növekedése és az energiaárak megugrása természetesen itt is lecsapódott. A legnagyobb konténerszállítók elképesztő monstrumok, a gigantikus eszközöket pedig óriási teljesítményű motorokkal hajtják meg. Ezek naponta akár 370 tonna nehézolajat is elégetnek. Nem véletlen, hogy a szakértők szerint a tengeri hajózás óriási környezetterheléssel jár, hiszen egyetlen nagy konténerszállító, vagy tanker akár több millió autó szennyezésével egyenértékű szénmonoxidot bocsát ki.

A világ 15 legnagyobb teherhajója összesen annyit, mint a világ összes autója. Nem véletlen, hogy a felmérések szerint az üvegházhatású gázok világszintű kibocsátásának akár a 10 százalékáért lehetnek felelősek a tengeri szállítóhajók, így az Európai Unió által tengeri hajókra bevezetendő kibocsátási kvóták a jövőben további drágulást hozhatnak. Kisebb mértékben volt hatással a kikötőhasználattal kapcsolatos díjak növekedése és a rakodási költségek emelkedése.

Sorbanállnak a hajók a kikötők bejáratánál

Gyakorlatilag a problémák állandósultak, sőt a szakértők úgy vélték, hogy a karácsonyi vásárlási láz miatt az év végéig nincs esély arra, hogy ez megoldódjon. A problémákra emblematikus példát jelentettek azok a fotók, amelyek szeptember végén bejárták a világsajtót, és azt mutatták, hogy több mint 70 konténerhajó vesztegel a San Pedro-öbölben Los Angeles előtt, mivel a nagyváros kikötőjének kapacitása nem bírta a túlterhelést. A helyzet azóta is problémás, október végén több mint 600 konténerhajó rekedt a kikötőkön kívül világszerte, kétszer annyi, mint az év elején, jelezte a napokban a svájci Kuehne+Nagel logisztikai óriás.

A kikötők kapacitásaival is problémák adódtak. Fotó: Pixabay
A kikötők kapacitásaival is problémák adódtak. Fotó: Pixabay

A szállítási nehézségek, és a költségek növekedése világszerte növeli az inflációt is. "Az UNCTAD elemzése azt mutatja, hogy a konténeres fuvardíjak jelenlegi megugrása, ha fennmarad, 11 százalékkal növelheti a globális importárakat és 1,5 százalékkal a fogyasztói árak szintjét 2023-ig" - áll az ENSZ csütörtöki jelentésében.

Megdobja az inflációt, visszafogja a termelést

Az Egyesült Államokban a fogyasztói árak 1,2, míg Kínában 1,4 százalékkal emelkedhetnek a szállítási nehézségek miatt. Az elemzés megállapította, hogy az importtól jobban függő kisebb országokban ennél jóval magasabb, akár 7,5 százalékos is lehet a drágulás. Azt is megvizsgálta a jelentés, hogy mely termékekre hathat az áremelkedés leginkább, és arra jutottak, hogy az elektronikai termékek, a bútorok és a ruházati cikkek árnövekedése lehet a legnagyobb, legalább 10 százalékkal globálisan. Ráadásul az ellátási láncokat és a szállítási módokat igen nehéz átállítani, hiszen a konténeres szállítással oldják meg globálisan az áruszállítás közel ötödét. Egyes cégek persze a megugró szállítási költségek és a megnövekedett szállítási idő miatt a kisebb termékeket elkezdték légi úton továbbítani, ám ez a módszer a tengeri szállításnál jóval drágább.

Az ENSZ elemzése szerint a konténerszállítási költségek megugrása nemcsak az inflációra, hanem a gazdasági növekedésre is visszahathat. A drágulás és a szállítási idő meghosszabbodása a nagyobb gazdaságok bővülését is visszafoghatja. A jelentés szerint az ipari termelés, amely a növekedés egyik fő motorja a logisztikai problémákkal összefüggésben, több mint 1 százalékkal csökkent az Egyesült Államokban és az euróövezetben. Míg Kínában 0,2 százalékos lehet a gyengülés, ha a konténerszállítási díjak 10 százalékkal emelkednek, és az ellátási láncok továbbra is megszakadnak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!