Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


		
	
mfor.hu

Egy külföldi tulajdonostól egyetlen, állami szereplő kezébe került a regionális lengyel lapok nagy része. Ettől tartott a lépés sok kritikusa, akik szerint ezzel Lengyelországban veszélybe került a sajtószabadság.

A vezető lengyel üzemanyag- és energiaszolgáltató cégcsoport, a PKN Orlen szerezheti meg a lengyelországi regionális sajtó nagy részét, miután hétfőn előszerződést írt alá az eddig német kézben lévő Polska Press kiadócsoport megvásárlásáról, adta hírül az MTI. Az újságokat és internetes szolgáltatókat is tulajdonló kiadó megvételét még jóvá kell hagynia a lengyel fogyasztóvédelmi hatóságnak.

Az államkincstár felügyelete alá tartozó PKN Orlen hétfői közleménye szerint a Verlagsgruppe Passau német cégtől megvásárolt Polska Press a Lengyelországban terjesztett 24 regionális lap közül 20-at tudhat magáénak, a sajtóvállalat portfóliójához ezenkívül közel 120 regionális hetilap, valamint 500 internetes honlap is tartozik, köztük a legolvasottabb regionális hírportálok.

Magyar úton a lengyel sajtó. Orbán Viktor magyar (b) és Mateusz Morawiecki lengyel kormányfő a Karmelita kolostor folyosóján 2020. november 26-án. Illusztráció. (Fotó: MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Fischer Zoltán)Magyar úton a lengyel sajtó. Orbán Viktor magyar (b) és Mateusz Morawiecki lengyel kormányfő a Karmelita kolostor folyosóján 2020. november 26-án. Illusztráció. (Fotó: MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Fischer Zoltán)

Az ügylet révén az Orlen hozzáférést kap a Polska Press internetes kiadványainak 17,4 millió felhasználójához, "ami kulcsfontosságú az olaj- és gázipari nagyvállalat kiskereskedelmi hálózata tervezett fejlesztése szempontjából" - olvasható a közleményben. Az Orlen november végén az egyik legnagyobb lengyel lapterjesztő, a RUCH SA részvényeinek 65 százalékát is megszerezte.

Ami az országos napilapokat illeti, az öt legolvasottabb újság közül egy (a Fakt című bulvárlap) van külföldi tulajdonban, további négy napilap - köztük a balliberális Gazeta Wyborcza és a jobbközép Rzeczpospolita - lengyel kézben van, de egyikük sem tekinthető kormánypártinak. A tíz legolvasottabb hírportál közül 6 lengyel tulajdonban van, ezek valamennyien kormánybírálók.

A három legnézettebb hírtelevízió közül lengyel tulajdonban van a TVP Info közszolgálati csatorna és a kormánytól távolságot tartó Polsat News, míg a harmadik, a balliberális irányultságú TVN24 amerikai tulajdonban áll.

Eddig az MTI közleménye, innen idézzük egy korábbi cikkünket:

A júliusban újra elnökké választott Andrzej Duda és konzervatív-nacionalista tábora szerint a külföldi médiatulajdonosok jelenléte nemkívánatos, és a lengyel médiaviszonyok átalakítása a regnáló hatalom egyik legfontosabb dolga. Ha véghezviszik a terveiket - és a mostani tulajdonosváltás nagy lépés a cél elérése felé - akkor nagyon hasonló lesz a média helyzete, mint Magyarországon, ahol a korábbi nemzetközi tulajdonosok mára a legtöbb esetben eladták médiaportfolióikat - többnyire NER-közeli vállalkozóknak, hogy végül a KESMA lenyelje majd mindet. 

A tervek lengyel kritikusai - köztük a médiacégek vezetői - konkrétan épp Magyarországot hozták fel rossz példaként. Szerintük ugyanis a vidéki lapoktól eltekintve egyáltalán nincs koncentráció a lengyel médiában, és inkább attól félnek, hogy a PiS tervei a független, kritikus újságírást fojtanák meg, ahogy Orbán Viktor kormánya tette ezt Magyarországon.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 4-6 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá az első hónapban 390 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

 

A Bank360.hu és az Mfor kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 379 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Ersténél 32 831 forint, a Cetelemnél pedig 33 102 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait.