3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Nekik viszont egyre kedvezőbb a biznisz, miközben a magyar céget, mely vezetésével a projektet eredetileg elnyerték, már ki is fúrták az egészből, írja a Direkt36.

Az oroszoknak kedvez az a magyar-orosz közös projekt, amelynek keretében a két ország 1300 vasúti kocsit gyártana Egyiptomnak, miközben a beruházáshoz szükséges hitelt a magyar állam biztosítja. De a beruházással jól járnak majd kormányhoz köthető szereplők is – derül ki a Direkt36 által összegyűjtött információkból.
 
A vasúti kocsik gyártásáról szóló szerződést 2018 szeptemberében írták alá, jelenleg folynak a finanszírozásáról szóló tárgyalások, a külügyminisztérium szerint a hitelszerződést még az idén aláírhatják. A hitelt az Eximbank folyósítja. A bank a beruházásban akkor tud részt venni, ha a projektben a magyar hozzáadott érték legalább 50 százalék lesz. A külügy szerint ez úgy fog teljesülni, hogy a megrendelt 1300-ból „legalább 651 vasúti kocsi Magyarországon kell, hogy elkészüljön".

fotó: MTI
fotó: MTI

 
Ez a munkamegosztás meglepett több, a Direkt36 által megkérdezett olyan szakembert, akik dolgoztak már hasonló állami finanszírozású projekteken és ismerik a vasúti gépgyártás folyamatát. Szerintük az ilyen projektek rendszerint úgy néznek ki, hogy a konzorcium minden tagja részt vesz az összes kocsi gyártásában. A Direkt36 forrásai szerint a konzorciumban az orosz fél, a Transmashholding dominál majd, mivel nagyságrendekkel nagyobb vállalat, mint a magyar partnere. Emiatt az Oroszországban gyártott kocsikban valószínűleg nem lesz jelentős a magyar hozzáadott érték, ami a lap egyik forrása szerint olyan lenne, mintha az Eximbank az orosz exportot finanszírozná.
 
Az Eximbank és a külügyminisztérium erre reagálva azt közölte, hogy részleteket banktitok miatt nem mondhatnak, de a jogszabályok betartásával nyújtanak hitelt, amivel magyar cégek is jól járnak.


 
Az egyiptomi szerződést az orosz TMH magyarországi leányvállalata, a Transmashholding Hungary Kft. írta alá. A cég jogi képviseletét az Illés Géza Márton Ügyvédi Iroda látja el. Illés ügyvédi irodája korábban több olyan cégnek is dolgozott, ahol a miniszterelnök korábbi tanácsadója, Tombor András megjelent. Illés azt közölte a Direkt36-tal, hogy régóta "megbecsült ügyfele" Tombor András, de szerinte téves megközelítés az ügyvédi iroda megbízásait Tombor személyével összekötni. A cégnek idén nyár óta már a tulajdonosai között is van magyar ember. A cégben júniusban 50 százalékos részedést szerzett Szalay-Bobrovniczky Kristóf londoni magyar nagykövet, aki közeli kapcsolatot ápol Habony Árpáddal.
 
Az egyiptomi megbízást eredetileg még 2016-ban a magyar Ganz vezette konzorcium nyerte el, de a magyar kormány az utolsó pillanatban kihátrált mögűlük és inkább az orosz konkurensük vezetésével felálló csoportnak adott állami hitelgaranciát.

(Direkt36)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!