7p

A nyár tévés szempontból többnyire unalmas szokott lenni, a nagyobb kereskedelmi csatornák ismétlésekkel töltik ki a műsoridőt, amit az átlagosnál kevesebb ember néz aztán. Idén nyáron viszont óriási sakkjátszma folyik az RTL Klub és a TV2 között.

Az mfor.hu oldalain immár hosszú évek óta készülnek hétről-hétre a tévés nézettségi összefoglalók. Ezek elkészítése a nyári időszakban olyakor komoly fejtörést okozott, mert a csatornák a korábbi műsoraikat ismételték, a nézettség számaik pedig viszonylag kiszámíthatóan alakultak. Ha volt egy-egy nagy érdeklődésre számot tartó sportesemény, mint a 2016-os labdarúgó EB, amely a magyar csapat részvétele miatt óriási érdeklődést váltott ki, és alaposan átírta a nézettségi statisztikákat. A páratlan években, mint amilyen az idei esztendő is, azonban semmi ilyennel nem számolhatnak a cikkírók, így előzetesen most is álmos nyárra lehetett készülni. Június elején azonban a TV2 elindított egy olyan láncreakciót, ami totálisan rácáfolt az előzetes várakozásokra.

Ahogy arról többször írtunk, a csatorna húzott egy trükköset, és becsempészett néhány ismétlést, így az előzeteshez képest később fejezte be a Bezár a bazár tavaszi évadát. Az egy hetes csúsztatással pedig sikerült totálisan megtorpedóznia az RTL Klub nyári programstruktúráját. Ők ugyanis előzetesen arra készültek, hogy a 8 órás idősávban egy török sorozatot vetítenek, amely ugyan a hasonló szériákhoz képest egy szintettel magasabb nívót képviselt, de azért nem volt világmegváltó. Persze akár elég is lett volna, ha minden az eredeti forgatókönyvek szerint zajlik, a TV2 ugyanis korábban azt tervezte, hogy a nyugdíjasoknak kedvezve a Hegyi doktor - Újra rendel sorozatot állítja az RTL-en adott Megtörve cíművel szembe. Na ez lett volna az a forgatókönyv, amikor a cikkíró vakarhatta volna a fejét, hogy a vélhetőleg meglehetősen unalmasan alakuló tévés piacról vajon hogyan írja meg a szokásos heti beszámolóját.

A mi kis falunk mentheti meg az RTL Klubot
A mi kis falunk mentheti meg az RTL Klubot

A TV2 húzása viszont annyira bejött, hogy mindkét csatornát arra ösztönözte, hogy módosítsa az eredeti terveket. Az RTL Klub két hétig próbálkozott az eredeti forgatókönyvvel, majd a Megtörve átkerült  a délutáni műsorsávba, míg a TV2 látva azt, hogy a Bezár a bazár ismétlését is imádják a nézők, műsoron tartotta a vetélkedőt. Sőt a "Majka-mániára" rátéve egy lapáttal a Tilla-Majka páros egy másik korábbi műsorát, a Legbátrabb párost is elkezdték ismételni. Más kérdés, hogy utóbbi nem tudott csodát tenni, az eredetileg is mérsékelt sikerrel futó vetélkedő ezúttal sem váltotta meg a világot.

Az RTL Klub viszont úgy tűnt nem tud mit kezdeni a Bezár a bazárral, először ugyanis az a döntés született a csatornánál, hogy megnyújtják a Fókuszt, és utána a Barátok közt jött, majd 20.45-től rotálódtak a műsorok. Ez a felállás azonban nem hozta a várt eredényeket, a Fókusz ugyan rendre jó számokat produkált, ám a Barátok közt az produkálta, amit korábban is, a szappanopera nézettsége egy-egy időpontváltozást követően mindig visszaesett most sem volt ez másképp. Tetézte a bajt, hogy a későbbi idősávban a sorozatok közül több (Magnum, Mr. Whiskey) is nagyon gyengén teljesített. Erre lehetett volna megoldás, amit a következő körben megléptek, amikor a a Barátok közt 8-9-ig ment, majd a korábban az RTL II-n futó Oltári csajok című sorozatot tették este 9 órára. Berényiék ugyan javítottak, és összességében a csatorna (gyengébb átlagos közönségarányát hozta), a romantikus telenovella viszont nem jött be, az Oltári csajok nagyon gyenge számokat hozott. Így ismét lépéskényszerbe került az RTL Klub, és három nap után elköszönt a megbukott szeppenoperától, és "ledobta az atombombát", és az elmúlt évek legsikeresebb műsorát, A mi kis falunkat kezdte minden nap ismételni.

Az RTL Klub húzása a TV2 vezetőségénél megnyomta a vészcsengőt, hiszen ők is azzal számoltak, hogy A mi kis falunk ellen a Legbátrabb párosnak semmi esélye, így ők is azonnali műsorváltozásról döntöttek. Csütörtök estétől kezdve a Tények után ugyanis dupla részekkel jelentkezett a Bezár a bazár! ismétlése. A TV2 valószínűleg abban bízott, hogy a hetek óta fantasztikusan teljesítő gameshow akár még a falusi vígjátékkal szemben is fel tudja venni a versenyt. A vetélkedő így 19:10-es és 20:35-as kezdéssel dupla adagban került képernyőre, a Legbátrabb párost pedig a késő esti sávba, 10 órára tolták hátra. Ezzel a lépésükkel pedig sikerült megfordítaniuk a júniusi mélyrepülésüket, és úgy tűnik, hogy a pokol tornácáról vissza tudnak táncolni.

Az RTL Klub átlagos közönségaránya a 26. héten olyan mélységbe süllyedt a csatorna által mérvadónak számító 18-49-es korcsoportban főműsoridőben (19-23 óra között), amire korábban soha nem volt példa. Akkor az esti időszakban a tévék előtt ülő nézőknek kevesebb, mint a tizede kapcsolt a műsoraikra. Noha a korábbi évek számaihoz képest továbbra is gyenge volt a 27. heti eredményük, a mélyponthoz képest viszont határozottan felfele indultak.

 Felmerül persze, hogy ha a csatornák kommunikációja szerint a nyári időszak jelentősége elhanyagolható, amit egyébként jelez az, hogy új műsorok helyett ismétléseket adnak, akkor miért izmoznak ennyire, és változtatják napi szinten a műsorrendet. A válasz többrétű, számos ok húzódik a háttérben. Az egyik, hogy bár kevesebb hirdetés van, de azokat azért ki kell futtatni, hogy az üzleti tervek ne boruljanak. Ha az RTL Klub nézettsége drasztikusan visszaesik, akkor ez problémát jelenthet. A bevételeken túl kommunikációs és presztízs okok is vannak, a teljes napon ugyanis immár hosszabb ideje a TV2 a piacvezető, így az RTL Klub számára kulcskérdés, hogy legalább a főműsoridőt hozzák. Korábban egyébként az látszódott, hogy az erősebb csatorna bevételei nem lineárisan haladták meg a mögötte lévőket. (Igaz azt nem tudjuk, hogy ez mennyiben köszönhető annak, hogy a hirdetők a piacvezető csatornán szeretnének megjelenni, és mennyiben az esetlegesen hatékonyabban működő hirdetéscsapatnak.) Mindezeken túl az sem elhanyagolható szempont, hogy a kevésbé fontosnak mondott időszakok kihatnak az utánuk következő hónapokra is. Erre volt példa 2017 vége és 18 eleje, amikor a korábban magabiztosan vezető RTL Klub előnye jelentősen lecsökkent a TV2 sikeresen debütáló vetélkedője, a Piramis miatt. A műsor sikere pedig később 2018 tavaszán is kitartott, így ebből tanulva az RTL Kub aligha szeretne hasonló precedenst ezen a nyáron. A következő hetekben mindenesetre kiderül, hogy a TV2 tarolyában van-e még valami aduász, ilyen lehet esetleg az Áll az alku. A Gundel Takács Gábor által vezetett táskás műsor ugyanis - ha addig nem jön valami váratlan fordulat - július 15-től minden este látható lesz a csatornán.

 

A 27. heti számokat összefoglalva azt láthattuk, hogy a 18-49-es korcsoportban főműsoridőben (19-23 óra között) az RTL két hét után visszavette a vezető helyet. Mindezt úgy sikerült, hogy a hét első három napját simán elbukták, viszont utána négyből négy estét nyertek. Ezt most 11,3 százalékos közönségaránnyal tudták abszolválni, aminél a versenytárs az előző két hétben többet tudott, ezúttal viszont a TV2 kicsit alacsonyabb 10,8 százalékos közönségarányt ért el. Ami az RTL Magyarország kábelcsatornáit illeti, a F+ (5,1% SHR) ismét jól teljesített, viszont a Cool (2,1% SHR) gyengébben muzsikált. Köszönhetően a Viasat 3 (1,4% SHR) még gyengébb teljesítményének, nem előzték meg így sem őket. A középmezőnyt szokás szerint a Duna TV (1% SHR) zárta.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!