4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Néhány egyszerű számítás alapján kiderül, hogy jókora kockázatot vállaltak azok a befektetők, akik a világűr peremére induló turistautakat szervező Virgin Galactic vállalatba fektették a pénzüket.

Az űrturizmusban érdekelt Virgin Galacticnak sikerült 300 millió dollárt  - közel 102 milliárd forintot - kell felhajtania tőzsdei részvénykibocsátással – jelentette a CNBC a vállalat tőzsdei bejelentésére hivatkozva. A cég további 400 millió dollárt akar hasonló módon begyűjteni, új űrjárműve fejlesztésére. 

Dollárszázmilliókról van szó

A Virgin Galactic részvényei gyorsan erősödtek arra a hírre, hogy még ebben a hónapban el akarja
indítani első kereskedelmi járatát. Ezt fejeli meg a sikeres részvénykibocsátás, ám ez inkább szól a befektetők csodálatáról az űrutazás iránt, mint arról, hogy a cég üzleti modellje meggyőző lenne. A vállalat az idei első negyedév végén 874 millió dollár készpénzzel rendelkezett – derült ki a negyedéves gyorsjelentéséből.

Forrás: PIxabay
Forrás: PIxabay

Ha sikerül elindítani a rendszere űrturistajáratokat, még akkor is jó ideig veszteséges marad a vállalkozás. A cég egyetlen hordozó repülőgéppel rendelkezik, a VMS Eve-vel. Erről indul egyetlen űrrepülőgépe, a VSS Unity, amely képes elérni a világűr peremét. Ezzel az eszközzel a vállalat  várakozása szerint havonta egy űrrepülést hajthatnak végre. A friss tőke arra kell, hogy megépítsék a következő, „Delta” osztályú űrrepülőgépet, amely reményeik szerint hetente repülhetne és a Unity maximum négy utasával szemben, hatot szállíthatna. A várakozások szerint ez a gép leghamarabb 2026-ban állhat kereskedelmi forgalomba. 

Lesz-e elég utas, mielőtt a cég csődbe megy?

A gond az, hogy egyelőre nem látszik, mikor fog ez a vállalat nyereséget termelni, ha valaha képes lesz rá. A matek egyelőre úgy néz ki, hogy 600 jegyet elővételben eladtak 250 ezer dolláros (közel 85 millió forint) áron. Ha a VSS Unityn nem utazik utaskísérő, akkor ez a négy utassal számolva 150 repülést leköt. Ez követően jöhetnek azok, akik 450 ezer dollárt (153 millió forint) fizetnek. 

Ha minden a tervek szerint megy, akkor 25 repülés után kapcsolódhat be az űrturisták utaztatásába a több utast szállító és gyakrabban repülő Delta. A négy utassal számolva ezzel összesen 25 millió dollár bevétele keletkezik a cégnek, ami nem rossz ahhoz képest, hogy 2004-es alapítása óta csak égeti a tőkét. 

Van erre egyáltalán megfelelő kereslet? 

Nem látszik azonban ennyire fényesnek, ha figyelembe vesszük, hogy a vállalat csak az idei első negyedévben több mint 100 millió dolláros veszteséget produkált. A cégvezetés szerint a repülésenként 2,7 millió dollár bevételt hozó Delta a heti indulással hat hónap alatt behozhatja  fejlesztése és építése árát. A Unity fejlesztésével kapcsolatos csúszások azonban kétségeket ébresztenek az iránt, hogy a Delta időben elkészül és úgy fog repülni, ahogy azt várják. Ha pedig minden rendben is megy a Deltával, még akkor is marad egy nagy nyitott kérdés.

Nevezetesen az, hogy mekkora a fizetőképes kereslet erre a fajta „űrutazásra”. Valójában ugyanis csak egy apró űrugrásról van szó jó kilátással a klímaváltozás és a szemetelés hatására pusztuló Földre, amihez néhány perc súlytalanságot is kap a turista. Az a néhány millió kellő vagyonnal rendelkező magánszemély, aki megengedheti magának ezt a szórakozást, egyelőre nagyon  érdeklődik iránta. Amikor azonban néhány ezren túl lesznek rajta, kisebb lehet a felhajtás. Így a kihívás nem az első repülések végrehajtása, hanem az, hogy a századik és az ezredik is  összejöjjön-e olyan technikai gondok nélkül, amelyek hónapokra megszakíthatják az utazásokat.

Jeff Bezos Blue Origin vállalkozása néhány sikeres repülés után kénytelen volt felfüggeszteni a
tevékenységét, mert 2022 szeptemberében egy teherszállító kilövés kudarccal végződött. Amíg ez a fajta bizonytalanság jellemzi az űrtechnológiát, addig kétséges, hogy lehet-e rá építeni egy  hagyományos értelemben vett turisztikai vállalkozást a megbízható nyereség reményében.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!