5p

Ront vagy javít Magyarország megítélésén a soros EU-elnökség?
Milyen újabb öt év elé néz Karácsony Gergely?
Mi lesz a liberalizmussal Magyarországon?
Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Horn Gáborral!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a Republikon Alapítvány kuratóriumának elnökétől!

2024. július 24. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nagy versenyfutásban vannak a magyarországi diszkontláncok, az összárbevétel mellett azonban érdemes megnézni az egy boltra jutó forgalmat. Beszédes számok következnek. 

A Lidl volt a Magyarországon működő áruházláncok versenyének egyértelmű nyertese az elmúlt évben – derül ki az Mfor.hu szerkesztőségi blogja, a Buksza Trade Magazin adatain alapuló összehasonlításaiból. 

Már régóta zajlik

Júliustól elindult a kötelező akciózás az áruházakban. Ez annyiban jelent változást, hogy a jogszabály előírja, mely termékcsoportokban kell kedvezményeket adniuk a legjelentősebb bevétellel rendelkező magyarországi élelmiszer-kiskereskedelmi láncoknak. Az érintett cégek az elmúlt években, évtizedekben is nagy versenyfutásban voltak ezen a téren. 

Egyelőre korai mérleget vonni a kötelező akciózás bevezetésének hatásairól, a boltláncok bevételeinek alakulásáról, de érdemes megnézni, mi történt eddig. Nemrég elkészült ugyanis a magyarországi boltláncok legfrissebb rangsora, amit az előző évi bruttó árbevételük alapján állít össze a Trade Magazin minden évben. 

Mekkora bevételt értek el a „kilencek”?

A kilenc legjelentősebb árbevételű boltlánc – az Auchan, az Aldi, a CBA, a Coop, a Lidl, a Penny, a Reál, a Tesco és a Spar – összesen több mint 6287 milliárd forint bruttó bevételt hozott össze. Bár valamennyi felsorolt boltlánc főként élelmiszer-értékesítéssel foglalkozik, eltérő méretű hálózattal rendelkeznek és más üzletpolitikát követnek. Ezért érdemes őket megkülönböztetni. 

A hipermarkettel is rendelkező boltláncok közé tartozik az Auchan, a Spar és a Tesco. A magyar kézben lévő láncok, a CBA, a Coop és a Reál franchise-rendszerben működnek. Valamint vannak a német hátterű diszkontok, az Aldi, a Lidl és a Penny. 

Versenyben a diszkontok, érdemes az egy boltra vetített forgalmat is megnézni. Fotó: Depositphotos
Versenyben a diszkontok, érdemes az egy boltra vetített forgalmat is megnézni. Fotó: Depositphotos

A cégek rangsorát nézve kiderül, hogy a Lidl megőrizte korábbi vezető helyét. A vállalat 1193,2 milliárd forint bevételt ért el 2022-ben. Második lett a Spar 915,7 milliárddal, a harmadik helyet a Tesco szerezte meg 885 milliárd forint árbevétellel. A negyedik helyen áll a Coop, az ötödiken a CBA 748 milliárd és 632 milliárd forinttal. Majd két diszkontlánc következik, az Aldi 505 milliárddal ás a Penny 489 milliárddal. A nyolcadik hely a Reálé 462 milliárd forintot meghaladó összeggel, a kilencedik az Auchan valamivel 456 milliárd forint feletti bevétellel. 

Mennyi jut egy üzletre?

A fenti számokból látható, hogy a diszkontok összesen 2187 milliárd forint bruttó forgalommal zárták a múlt évet, ami a kilenc legnagyobb üzlethálózat összesített árbevételének közel 35 százaléka. Ugyanakkor a boltláncok és a diszkontok teljesítményéről pontosabb képet ad az összes árbevétel alapján készült ranglistánál az egy boltra jutó bevételek össze. Ez összehasonlíthatóvá teszi a különböző nagyságú hálózattal rendelkező áruházláncokat. 

A Buksza, az Mfor.hu szerkesztőségi blogja éppen ezért megnézte, hol tart a diszkontok versenye és mekkora növekedést értek el a járvány előtti 2019-es szintekhez képest.

A diszkontok közül a Pennynek 228 egysége volt 2022 végén. A Lidl 198 bolttal  rendelkezett, az Aldi hálózata pedig 163 boltból állt. A három cég versenyét ebben az összevetésben is a Lidl nyerte: egy-egy boltja 6,1 milliárd forint bruttó forgalmat ért el tavaly. Az Aldi boltonkénti bevétele 3,1 milliárd forintot tett ki, a Penny esetében ugyanez 2,1 milliárd forint volt. A pandémia előtt, 2019-ben mindhárom diszkontlánc kisebb hálózatot működtetett. Akkor a Penny hálózata 223 boltból állt, a Lidlnek 182, az Aldinak 144 egysége volt. A boltonkénti bevételt nézve a Lidl 3,8 milliárddal, az Aldi 2,1 milliárddal, a Penny 1,5 milliárddal zárta azt az esztendőt. 

Melyik diszkontláncban vásárol a leggyakrabban?

Az Aldiban.
13.7%
A Lidlben.
65.7%
Pennyben.
15.7%
Nem vásárolok diszkontokban.
4.9%

Mindez azt is jelenti, hogy a Lidl érte el a legkomolyabb növekedést ezen az időtávon. Üzletenkénti bevétele ugyanis 61 százalékkal emelkedett. A másik két lánc lényegében holtversenyt ért el, ugyanis az Aldi 49 százalékos, a Penny 46 százalékos többletet produkált. A jelentős bővülésben azonban nagy szerepet játszik az infláció hatása is. A múlt évet ugyanis kiemelkedő mértékű drágulás jellemezte. Az éves átlagos infláció 14,5 százalék volt, miközben az élelmiszerek ára 26 százalékkal nőtt. A pandémia előtti utolsó évben ennek a töredékéről volt szó: az éves átlagos infláció 2019-ben 3,4 százaléknál járt, az élelmiszerek abban az évben 5,4 százalékkal drágultak. 

Az árak emelkedése és az élelmiszer-drágulás nagy szerepet játszott a kiugróan magas bevételi adatokban és a 2019-hez mért növekedésben is. 

Cikksorozatunk következő részeiben a hipermarketekkel is rendelkező boltláncokat (Auchan, Tesco, Spar), valamint a franchise-rendszerben működő magyar kézben lévő hálózatokat (CBA, Coop, Reál) teljesítményét vetjük össze.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!