A Cápák között idén immár a harmadik évaddal jelentkezett, amely az amerikai Shark Tank ötlete alapján készült. A műsorban a „Cápák” saját pénzükkel fektethetnek be vállalkozásokba, cégekbe. 2019 februárjában még Apró Annával, mint egyetlen női befektetővel forgott a műsor, s akkor még Fehér Gyula is ott ült a Cápák között. 2020 áprilisában már Tomán Szabina képviselte a gyengébbik nemet, az idei műsorban pedig Lakatos István vette át Fehér Gyula helyét.
A Nielsen Közönségmérés adatai szerint a nézettségi adatai alapján a műsor igen sikeres volt, főleg mikor korábbi időpontra tette a csatorna, így az utolsó évad adásai a teljes lakosság körében átlagosan több, mint 400 ezres nézőszámot hoztak a csatornának. A tavalyi év a pandémia berobbanása miatt azonban igen sok vállalkozás számára nehéz volt gazdasági szempontból, sőt, a műsor alatt épp a legdurvább harmadik hullám zajlott, ezért arra voltunk kíváncsiak, a Cápák vajon hogyan vészelték át 2020-at.
TOMÁN SZABINA
Elsőként az egyetlen női vállalkozó, Tomán Szabina tavalyi számadataira pillantottunk rá. Szabina, a Toman életmódprogram alapítója nemrégiben a lapcsoportunkhoz tartozó életforma.hu-nak adott interjújában így fogalmazott:
„Mint minden középvállalkozást Magyarországon, minket is hidegzuhanyként ért a járvány kitörése, a változások, a lezárások. Amikor megalapítottam a cégemet, én hoztam meg a döntést, hogy a termékeinket ne lehessen online forgalmazni. Rá kellett jönnünk, hogy a Covid-helyzet miatt változtatnunk kell ezen a döntésen, ami rengeteg változást hozott minden szempontból. Ki kellett alakítani az IT hátteret, fel kellett készíteni a kollégáinkat, a partnereket az online térben történő konzultációkra, eladásra. Soha életemben nem dolgoztam ennyit, mint az elmúlt másfél évben.”
Döntésének meg is lett az eredménye: az Igazságügyi Minisztérium e-beszámolója szerint a Tomán Lyfestyle Kft. 110,5 millióval nagyobb forgalmat produkált 2020-ban, mint 2019-ben (2019: 668,5 millió forint, 2020: 779 millió forint). Adózás utáni eredménye pedig az Opten adatai szerint megnégyszereződött. Míg 2019-ben 64,1 millió forint, addig 2020-ban már 270,2 millió forint nyereséget könyvelhetett el Tomán Szabina, amely minden bizonnyal nem csak a járvány miatt meghozott döntésének köszönhető, hanem annak is, hogy modellkarrierje után komoly üzletasszonyként egyre elismertebb brandet épít. Ennek tudható be az is, hogy a cég saját tőkéje 66,7 millióról 309,9 millió forintra emelkedett a pandémia évében.
BALOGH LEVENTE
Balogh Levente, az 542 főt foglalkoztató Szentkirályi Magyarország Kft. elnöke is nagyobb forgalmat produkált 2020-ban, mint 2019-ben. Két éve a cég 19,8 milliárdos, 2020-ban már 20,3 milliárdos forgalommal zárta az évet. Adózott eredménye mégis kicsit kevesebb lett: 2019-ben még 2,3 milliárd, 2020-ban 1,6 milliárd forintos eredményt tudhat magáénak a Cápa.
Az idén az ország 50. legtehetősebb üzletemberének viszont a kisebb nyereség ellenére is fontos, hogy segítsen.
„Az elmúlt közel egy évben több mint 76 ezer palack ásványvízadománnyal támogattunk kórházakat és szociális intézményeket. Összefogásunk következő lépéseként pedig az Országos Mentőszolgálatot és az Ökomenikus Segélyszervezetet segítettük a PepsiCo-val közösen 20-20 millióval, amelyek mindent megtesznek a magyar emberek egészségéért” – közölte az üzletember.
LAKATOS ISTVÁN
Lakatos István, a Bravogroup Holding ügyvezetője saját bevallása szerint a Cápák között 3. évadában szinte egyből megtalálta a helyét, és a közös hangot a többiekkel, így hamar be is illeszkedett a nyíltvizi ragadozók közé. Mivel a Bravogroup éves beszámolói között csupán a 2019-est találtuk meg az e-beszámolók között, megkerestük az új zsűritagot, cégét hogyan érintette a pandémia éve.
„A Bravogroupnak olyan sokféle, egymástól eltérő tevékenysége van, a napelemforgalmazástól a számítástechnikai eszközökig, hogy nehéz lenne kategorizálni, jót, vagy rosszat tett-e nekünk a járvány. Több üzletágunk jobban tejesített, míg más területek kevésbé, így cégünk összteljesítményében ezek remekül kiegyenlítik egymást" – mondta az mfor.hu-nak az új Cápa..
A különböző szegmensek olyannyira jól harmonizáltak együttesen a cégben, hogy friss számaik növekedést mutatnak. Nettó árbevételük ugyanis 2019-ben 98,67 milliárd forint volt, míg 2020-ban 108,7 milliárd, azaz 10 milliárddal nagyobb forgalmat produkáltak a járvány évében. Adózott eredményük 2019-ben 1,6 milliárd forintot tett ki, tavaly pedig 2,7 milliárd, azaz itt is növekedést könyvelhettek el.
BALOGH PÉTER
Balogh Péter, a start up-tanácsadással foglalkozó BaConsult Kft. tulajdonosának viszont felemásra sikeredett az elmúlt éve. Forgalomban nagyot produkált a cég, hiszen a 2019-es 5,3 millió forintot szinte megnégyszerezte 2020-ra: 19,5 millió forintos nettó árbevétele lett az egyik legkedveltebb Cápának. Ugyanakkor adózott eredménye messze alulmúlja 2019-et. Az akkori 18,7 millió forintos nyereséggel szemben 2020-at 6,6 milliós veszteséggel zárta.
Frissítés:
Cikkünk megjelenését követően Balogh Péter az alábbiak közlésére kérte lapunkat:
Balogh Péter befektetési holdingjának (BaConsult Kft.) tavalyi évét nem a cég árbevételéből, hanem közel negyven befektetésének alakulásából lehet leginkább megítélni. Cégei között találunk többet is, amik markáns növekedést tudtak felmutatni (többek között a Prefixbox, BOOKR Kids, Commsignia, Medicorp, RealMonitor, Codeberry és a Bizalmi Kör), illetve a műsorban megismert Smartkosár (mai nevén Roksh), Jógakaland, Kisbabámnak, Cleango, ami többek között az Aldi házhozszállítást is elindította. Voltak, amik nagyjából azonos árbevételt tudtak tartani, és olyanok is, amelyek jelentős bukást szenvedtek el (Gulyásbomba, 18+ ICE).
Egyébként ő volt az, aki Facebook-oldalán sokat sejtetően kiposztolta, hogy „jövőre újra találkozunk”. A Wikipédia pedig szintén azt írja a Cápák között-ről, hogy a műsor státusza: 4. évad berendelve. Azaz 2022 sem telik majd el a közkedvelt üzleti show nélkül.
MOLDOVÁN ANDRÁS
Moldován András, a műsor olykor nyers megmondóembere cégének sem a 2020-as lehetett a legjobb éve. A Mangal Ilona Sertéshízlalda Kft. nettó árbevétele ugyan nem csökkent jelentősen, a 2019-es 6,8 milliárdos forgalom 2020-ban csak 6,5 milliárd forintra esett vissza, a 2019-es 869,9 milliós nyereséget viszont a 2020-as 275,7 milliós veszteség követte.
A Forbes-nak adott interjújában arról beszélt, hogy a járvány miatt először a vágóhidak és a vendéglátóipar került bajba, mert nem igaz, hogy amit a szállodában, étteremben nem fogyasztunk el, azt megesszük otthon.
„De azért elér majd ez hozzánk is. Én hagyományosan kockázatkerülő vagyok, ezért mindig éves szerződéseket kötök” – mondta, de úgy tűnik, most ez sem volt elég.
Ha összehasonlítjuk, hogy gyorsúszásban ki hagyta le a többieket rövidtávon, az egyértelműen Tomán Szabina, aki – ha emlékeink nem csalnak -, az egyik legtöbb üzletet kötő Cápa volt a műsor folyamán, illetve épp a járvány miatt hozott döntésének köszönhetően cégét egy új szintre emelte. Forgalom tekintetében szintén gyors tempót diktált a vízben Lakatos István és Balog Péter, a többi két Cápa pedig hozta a hosszútávúszókra jellemző kitartást. A Cápák céges eredményeiben azonban már jól érzékelhető különbségek adódtak a járvány által megtépázott 2020-ban. Lakatos István és Tomán Szabina gyönyörű pozitív számaikkal kicsit elhúztak a vízen, míg Balogh Levente a nagy értékű eredményéhez képest minimális csökkenést volt kénytelen megélni az év végén. Viszont Balogh Péter kisebb, míg Moldován András markánsabb veszteséget volt kénytelen elkönyvelni tavaly. Nyilvánvalóan figyelembe kell venni, hogy az öt Cápa cégeinek profilja igencsak különbözik egymástól, illetve tudvalevő, hogy kisebb cég olykor nagyobbat tud ugrani, mint egy évek óta kiemelkedően teljesítő vállalkozás. Így természetes, hogy mindegyiküket más-más mértékben érintette a pandémia. Ilyen módon pedig a Cápák vállalkozásai épp úgy reális képet mutatnak a koronavírus-járvány utáni üzleti élet előnyeiről és hátrányairól, mint akár a műsorba jelentkezők élete.