7p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A portugál már rövid távon jelentősen megdobhatja a bevételeket, ha sikerrel vezeti a csapatot a Bajnokok ligájában, és a szponzorpénzeket is jócskán följebb srófolhatja. Ha pedig kitart a lendülete, a tévés közvetítések díját is megdobja, ezzel pedig utat nyithat a Juventusnak ahhoz, hogy ismét ott legyen Európa legnagyobb klubjai között.

Cristiano Ronaldo nem lett hatodszorra az év játékosa a FIFA-nál: Luka Modric hétfői díjazása megszakította az évtizedes hagyományt, melynek megfelelően 2008 óta csak a portugál vagy Lionel Messi lehetett adott évben a Föld legjobb focistája. Ezen túl azonban Ronaldónak nem lehet túl sok oka szomorkodni: talán még egyik korábbi klubjánál sem volt annyira fontos szerzemény, mint új csapatánál. Ez az anyagiakban is megmutatkozik, és nem csak abban, hogy ő mennyit kap, de abban is, hogy friss munkaadói mennyit remélhetnek tőle.

Négy év alatt 340 millió eurójába kerül a Juventusnak Cristiano Ronaldo, de a klub teljesen biztos abban, hogy a sztár visszahozza az árát. És valóban, Ronaldo nem csak glamúrigazolás, de a transzfer egy nagyon tudatos, átgondolt lépésnek tűnik a klub részéről, mind a klub marketingjét, pénzügyi stratégiáját, mind pedig a futballszakmai részét illetően. Már rövid távon is jelentős bevétel-növekedést várnak tőle,  de ennél még jóval többet remélnek a nyár legnagyobb futballtranszferétől: azt, hogy a segítségével egy új korszakot nyithatnak a klub életében. 

A Juve vezetősége olyannyira biztos volt a dolgában, hogy már a játékossal való titkos tárgyalások ideje alatt megemelték a szurkolói bérletek árát 30 százalékkal. Igazuk lett: mind a 29300 darab elkelt. A szezon kezdete óta eltelt idő is a döntést igazolja, meccsnapon a stadion márkaboltjában rengeteg Ronaldo-mezt vesznek, pedig 154.95 euróba kerül, ami az egyik legdrágább Európában. Jól is jön a pénz, mert a június 30-ával zárult évben a Juventus 19,2 millió eurós veszteséget ért el 504,7 millió eurós bevétel mellett: egy évvel korábban 42,6 milliós profitnak örülhettek 562,7 milliós bevételnél. A klubvezetés abban bízik, a Ronaldo-transzfer idővel valóban visszahozza az árát, és ellensúlyozni fogja a klub legnagyobb kereskedelmi gyengeségét: azt, hogy az olasz bajnokságban játszanak.

Míg a '80-as évektől a '90-esek kezdetéig a Seria A volt a futball csúcsa, addig ma már egyértelműen a másodvonalhoz sorolják az angol, a spanyol és a német bajnokság mögé, nagyjából a francia sorozattal egy szintre. Az átrendeződés a tévés közvetítési díjak emelkedése miatt következett be: a Deloitte adatai szerint a Premier League évi 3,3 milliárd eurót kap a hazai és nemzetközi meccsek sugárzási jogaiért, a La Liga pedig 2 milliárdot. Ezzel szemben a Seria A-nak be kell érnie 1,4 milliárddal, és bár otthon nagyon sokan nézik a meccseket, a nemzetközi közönsége nem mérhető össze a másik két bajnokság jóval népesebb rajongótáborával.

A kapuralövések gyakorisága és pontossága az öt legnagyobb európai ligában, a 2014-15-ös szezontól kezdve. Ronaldo az élen. (forrás: Financial Times)
A kapuralövések gyakorisága és pontossága az öt legnagyobb európai ligában, a 2014-15-ös szezontól kezdve. Ronaldo az élen. (forrás: Financial Times)

Pontosan ezért ütötték nyélbe a Ronaldo-üzletet. Persze egyáltalán nem mellékes, hogy a portugál szupersztárral a soraik közt ugrásszerűen megnövekedett a csapat gólveszélyessége - lásd a  Financial Times fenti grafikonját - de ami miatt a klub döntéshozói valóban beszélhetnek arról, hogy a támadó visszahozza az árát az a nemzetközi figyelem, ami vele együtt a csapatra és a bajnokságra irányulhat. Ez viszont bizonyos értelemben hazárdjáték: bár a valamivel lassabb tempójú olasz liga kedvez a korosodó - de még mindig kirobbanó formában lévő - játékosnak, a rajongók, akiket magával hozott, még a 2020-21-es szezon végéig nem válthatók euróra, hiszen a klub tévés szerződései addig szólnak.

Ezért most különösen fontos a Juvénak a Bajnokok ligája. Bár a csapatnak nem sikerültek rosszul az elmúlt évadok a nemzetközi porondon - az utolsó öt évben mindig eljutottak az egyenes kieséses szakaszba, kétszer a döntőben kaptak ki - Ronaldóval most már nyilván az lenne a cél, hogy meg is nyerjék a sorozatot. A végső győzelem ugyanis 130 millió euró értékű díjazást és tévés szerződést jelenthet a klubnak. Ha a Juve simán csak jó teljesítményt nyújt idén a Bajnokok ligájában, akkor a várakozások szerint a tavalyi 200-ról 255 millió euróra növelheti pusztán a meccsközvetítéssel befolyó pénzt. A meccsnapi bevételek - jegyek, mezeladások és társaik - pedig a tavalyi 56,4 millióról 70 millió euróra nőhetnek.

Ahonnan a pénz jön: CR7 hatása elképesztő
Ahonnan a pénz jön: CR7 hatása elképesztő

A másik terület, ahol sokkal hamarabb elérhetők a nagyobb pénzek, és ahol szintén Ronaldo a kulcs, az a szponzori szerződések terepe. Hiába keresett ugyanis többet az olasz klub a közvetítéseken a jó 2017-es Bajnokok ligája-menetelésével, mint az Európában csak bukdácsoló Manchester United, a Juventus szponzorpénzei így is 200 millió euróval elmaradtak a britek reklámbevételeitől.

A globális futballszponzoráció értéke a Nielsen szerint most 11  milliárd euró, ráadásul évi 2 százalékkal nő. Ezen belül is a 10  legnagyobb bevételű klub - a Juventus a tizedik - reklámpénzeinek növekedési rátája már évi 12 százalékos. A pénz java része a sportszergyártótól és a főszponzortól jön, melyek a Juventus esetében az Adidas, illetve a Jeep. (Utóbbi a Fiat Chrysler tulajdona, melyben viszont a Juventust 66 százalékban tulajdonló Agnelli családnak van 30 százalékos tulajdonrésze.) Az Adidas és a Jeep szerződése a KPMG adatai szerint évi 40 millió eurót ér a klubnak, miközben a Manchester United Adidas-Chevrolet pakkja összesen évi 156 milliót hoz a konyhára. A Juventus - számok  említése nélkül - azt közölte, az évad végéig mezeladási rekorddöntésre számít, természetesen az igencsak kelendő Ronaldo-fölsők miatt. A mezeladásokból a klub csak morzsákat kap -  erről itt írtunk bővebben -, de egy ilyen rekord nagymértékben erősítheti a Juve alkupozícióját a következő szponzori szerződés tárgyalásakor.

Ahonnan a pénz jön: CR7 hatása elképesztő 2. (Forrás: Financial Times)
Ahonnan a pénz jön: CR7 hatása elképesztő 2. (Forrás: Financial Times)

Az optimizmus Giorgio Ricci, a klub globális partnerségekért felelős vezetője szerint indokolt, ő azt mondta: "nagyon-nagyon erős és tiszta összefüggés van aközött, hogy mennyi mezt adsz el globálisan évente, és hogy mennyit ér a szerződésed." Az FT a helyzetre rálátó források alapján pedig azt írja, hogy épp ezért a Juventus már most az Adidas-szerződés megújításáról beszél, de most már nekik  kedvezőbb feltételekkel. Ugyanez jöhet a Jeep esetében is. Ronaldo hihetetlen népszerűsége pedig a távol-keleti nyitást is segítheti. Ricci szerint a portugálnak hála a klub most egyszerre hat új kiszemelttel tárgyal Kínában és Dél-Kelet Ázsiában, akik "regionális" szponzorok lehetnek. Emellett a vezető elmondása  szerint más multinacionális vállalatok is nyitottak lettek a kommunikációra.

Rövidebb távon tehát így lehet valóban megtérülővé tenni a Ronaldo-üzletet, ha pedig a klasszis fénye a következő években sem  kopik meg, elérhető közelségbe kerülhetnek az igazi nagy dobást  jelentő, zsírosabb tévés szerződések is. De a klub szándéka szerint Ronaldo nem egy kirívó eset lenne az üzleti modelljükben, hanem egy új korszak kezdete. Andrea Agnelli, a Juventus elnöke már arról  beszél, hogy a csapatnak képessé kell válnia arra, hogy elcsábítsa a következő nagy csodajátékost, ha a portugál visszavonul. "Olyan  pozícióba kell kerülnünk, hogy lecsaphassunk a következő Cristianóra, de már 25 éves korában."

(Financial Times)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!