5p

A portugál fociklasszis 33 évesen 105 millió euróért igazolt a Real Madridtól a Juventushoz. A rajongói szerint már csak a mezeladásokból pikk-pakk behozza az árát. Viszik is a CR7-felsőket, mint a cukrot, de pusztán ezzel egyhamar nem fogja kiegyenlíteni a számlát, a klubnak ugyanis az eladott fölsők után elég kevés pénz csorog be a kasszába.

Aligha lesz nagyobb sztori az nyár átigazolási piacán annál, hogy Cristiano Ronaldo 9 sikeres év után otthagyta a Real Madridot, és 105 millió euró ellenében aláírt a Juventushoz. A portugál klasszisához kétség sem férhet, de 33 évesen már ellene dolgozik az idő, ezért legyen bármekkora játékos és bármekkora brand, a leigazolása - ekkora összegért - valamelyest hazárdjáték. Pláne, ha a teljes pénzhegyet nézzük, amibe Ronaldo a következő években kerülni fog: négy évre állapodott meg az olasz bajnokkal, fizetésével és egyéb költségekkel együtt összesen 340 millió euróra rúg a számla.

Amit ilyenkor a rajongók egyből fel szoktak hozni, az az, hogy "jó-jó, rengeteg pénzbe került, de pusztán a mezeladásokkal pikk-pakk visszahozza majd az árát!" Ennek az elméletnek a hívei aztán rögtön a sztár bemutatásának másnapján igazolva látták az elméletüket, mert a Juve egyetlen nap alatt több mint 520 ezer Ronaldo-mezt adott el világszerte, ami - tekintve, hogy egy hivatalos CR7-zebrafelső kb. 120 dollárba kerül - a Business Insider számítása szerint több mint 62 millió dollárt hozott a konyhára, és így 24 óra leforgása alatt meg is termelte a focista vételárának felét. Mindezt úgy, hogy a Juventus-mezek csak a kilencedik legdrágábbak a top klubok közül. Mondjuk ez pont Ronaldo érkezésével változhat meg.

Ronaldo az új mezével (forrás: Sports Illustrated)
Ronaldo az új mezével (forrás: Sports Illustrated)


Ez mind remekül hangzik, de nem jelenti azt, hogy a mezek utáni bevétel teljes egészében a Juventus kasszájába csorgott, és most már tényleg csak pillanatok vannak hátra addig, amíg kiegyenlítődik a ronaldós számla, anélkül, hogy a focista akár csak egyszer is labdába rúgott volna új csapatában. Hogy hogyan alakul a mezeladásokból származó bevétel sorsa, annak az Independent járt utána még tavaly nyáron, amikor Neymar a világrekordot jelentő 222 millió euróért elhagyta a Barcelonát a PSG-ért. A lap akkor a szokásos "megtérül a mezeladásokból"-mantra nyomán megkérdezte Jake Cohen sportjogászt, valóban ennyire egyszerű lenne-e számlakiegyenlítés. Mint kiderült, egyáltalán nem az.

Cohen elmondta a lapnak, hogy a mezszerződések nem sima szponzorszerződések, hanem licenszmegállapodások, melyek keretében a sportszergyártók a klubok brandjeinek segítségével eladhatják a brandelt árujukat. A klubok jellemzően éves összegeket kapnak a segítségükért cserébe - a Manchester United 75 millió fontot az Adidastól, a Chelsea 60 milliót a Nike-tól, az Arsenal 30 milliót a Pumától -, 

a mezeladásokból befolyó bevételnek viszont csak 10-15 százaléka jut el a klubkasszába. 

Ennek alapján a juvés Ronaldo-mezek elsőnapos, 62 millió dolláros bevételéből csak 6-9 millió dollárt kapott a Juventus, tehát - elsőre - ennyit tudott visszahozni a 105 millió eurós vételárból. A bevétel oroszlánrésze a sportszergyártóhoz, ebben az esetben az Adidashoz folyt be.

Ráadásul a sztárjátékosok érkezésével sem ugranak meg összességében a mezeladások: az eladott mezszám nagyjából ugyanannyi marad, a különbség az, hogy az átigazolás után az új szerzemény nevével ellátott fölsőt veszi meg az, aki amúgy alapból is tervezett mezt venni. A klub mezbevételei tehát nem nőnek meg.



A mezszerződések elsősorban a sportszergyártóknak érik meg tehát. Nekik viszont jócskán: Herbert Hainer Adidas-CEO 1,5 milliárd fontos bevételre számít a Manchester Uniteddel kötött 10 éves megállapodástól, miközben ők csak 750 millió fontot fizetnek ki a klubnak. Jól látszik, hogy a kluboknak sokkal jobban megérné, ha ők maguk gyártanák a mezeiket. Hogy ezt mégsem teszik meg, annak egyszerű oka van: nekik nincs meg az a globális hálózat a gyártáshoz, szállításhoz és értékesítéshez, ami ebben az üzletágban szükséges. Több klub még a saját webshopját sem bírja menedzselni, és külsősökre bízza a munkát. Az Independent végül egy egészen meghökkentő adattal zár: a Nike-hez 2017-ben a március-májusi időszakban közel 7 milliárd font folyt be, ami több, mint amennyit a Chelsea 1905-ös alapítása óta összesen megkeresett.

Tehát nem, a mezeladások varázsütésre nem fogják behozni Cristiano Ronaldo vételárát. Ronaldo brandje viszont méregerős, a Juventus részvényei már a leigazolásának bejelentésére megugrottak 40 százalékkal, a klub közösségi médiás csatornái pedig egy nap alatt 1,5 millió követővel gazdagodtak, és akkor a portugál még pályára sem lépett. Bár a focistáknál a 33 év már valóban az az életkor, amikor elkezdenek kifakulni, az szinte biztos, hogy Ronaldonál ez még nem most rögtön jön el. Valószínűleg fog ő még címeket nyerni és pluszpénzeket hozni új klubjának - arra azonban semmi garancia nincs, hogy a rá következő szezonokban nem lassul le, nem fárad meg. Igaz, utóbbi sem törvényszerű: Ryan Giggs - noha akkor már jobbára epizódszerepekben tűnt fel, de - még 40 évesen is játszott a Manchester Unitedben.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!