5p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

A portugál fociklasszis 33 évesen 105 millió euróért igazolt a Real Madridtól a Juventushoz. A rajongói szerint már csak a mezeladásokból pikk-pakk behozza az árát. Viszik is a CR7-felsőket, mint a cukrot, de pusztán ezzel egyhamar nem fogja kiegyenlíteni a számlát, a klubnak ugyanis az eladott fölsők után elég kevés pénz csorog be a kasszába.

Aligha lesz nagyobb sztori az nyár átigazolási piacán annál, hogy Cristiano Ronaldo 9 sikeres év után otthagyta a Real Madridot, és 105 millió euró ellenében aláírt a Juventushoz. A portugál klasszisához kétség sem férhet, de 33 évesen már ellene dolgozik az idő, ezért legyen bármekkora játékos és bármekkora brand, a leigazolása - ekkora összegért - valamelyest hazárdjáték. Pláne, ha a teljes pénzhegyet nézzük, amibe Ronaldo a következő években kerülni fog: négy évre állapodott meg az olasz bajnokkal, fizetésével és egyéb költségekkel együtt összesen 340 millió euróra rúg a számla.

Amit ilyenkor a rajongók egyből fel szoktak hozni, az az, hogy "jó-jó, rengeteg pénzbe került, de pusztán a mezeladásokkal pikk-pakk visszahozza majd az árát!" Ennek az elméletnek a hívei aztán rögtön a sztár bemutatásának másnapján igazolva látták az elméletüket, mert a Juve egyetlen nap alatt több mint 520 ezer Ronaldo-mezt adott el világszerte, ami - tekintve, hogy egy hivatalos CR7-zebrafelső kb. 120 dollárba kerül - a Business Insider számítása szerint több mint 62 millió dollárt hozott a konyhára, és így 24 óra leforgása alatt meg is termelte a focista vételárának felét. Mindezt úgy, hogy a Juventus-mezek csak a kilencedik legdrágábbak a top klubok közül. Mondjuk ez pont Ronaldo érkezésével változhat meg.

Ronaldo az új mezével (forrás: Sports Illustrated)
Ronaldo az új mezével (forrás: Sports Illustrated)


Ez mind remekül hangzik, de nem jelenti azt, hogy a mezek utáni bevétel teljes egészében a Juventus kasszájába csorgott, és most már tényleg csak pillanatok vannak hátra addig, amíg kiegyenlítődik a ronaldós számla, anélkül, hogy a focista akár csak egyszer is labdába rúgott volna új csapatában. Hogy hogyan alakul a mezeladásokból származó bevétel sorsa, annak az Independent járt utána még tavaly nyáron, amikor Neymar a világrekordot jelentő 222 millió euróért elhagyta a Barcelonát a PSG-ért. A lap akkor a szokásos "megtérül a mezeladásokból"-mantra nyomán megkérdezte Jake Cohen sportjogászt, valóban ennyire egyszerű lenne-e számlakiegyenlítés. Mint kiderült, egyáltalán nem az.

Cohen elmondta a lapnak, hogy a mezszerződések nem sima szponzorszerződések, hanem licenszmegállapodások, melyek keretében a sportszergyártók a klubok brandjeinek segítségével eladhatják a brandelt árujukat. A klubok jellemzően éves összegeket kapnak a segítségükért cserébe - a Manchester United 75 millió fontot az Adidastól, a Chelsea 60 milliót a Nike-tól, az Arsenal 30 milliót a Pumától -, 

a mezeladásokból befolyó bevételnek viszont csak 10-15 százaléka jut el a klubkasszába. 

Ennek alapján a juvés Ronaldo-mezek elsőnapos, 62 millió dolláros bevételéből csak 6-9 millió dollárt kapott a Juventus, tehát - elsőre - ennyit tudott visszahozni a 105 millió eurós vételárból. A bevétel oroszlánrésze a sportszergyártóhoz, ebben az esetben az Adidashoz folyt be.

Ráadásul a sztárjátékosok érkezésével sem ugranak meg összességében a mezeladások: az eladott mezszám nagyjából ugyanannyi marad, a különbség az, hogy az átigazolás után az új szerzemény nevével ellátott fölsőt veszi meg az, aki amúgy alapból is tervezett mezt venni. A klub mezbevételei tehát nem nőnek meg.



A mezszerződések elsősorban a sportszergyártóknak érik meg tehát. Nekik viszont jócskán: Herbert Hainer Adidas-CEO 1,5 milliárd fontos bevételre számít a Manchester Uniteddel kötött 10 éves megállapodástól, miközben ők csak 750 millió fontot fizetnek ki a klubnak. Jól látszik, hogy a kluboknak sokkal jobban megérné, ha ők maguk gyártanák a mezeiket. Hogy ezt mégsem teszik meg, annak egyszerű oka van: nekik nincs meg az a globális hálózat a gyártáshoz, szállításhoz és értékesítéshez, ami ebben az üzletágban szükséges. Több klub még a saját webshopját sem bírja menedzselni, és külsősökre bízza a munkát. Az Independent végül egy egészen meghökkentő adattal zár: a Nike-hez 2017-ben a március-májusi időszakban közel 7 milliárd font folyt be, ami több, mint amennyit a Chelsea 1905-ös alapítása óta összesen megkeresett.

Tehát nem, a mezeladások varázsütésre nem fogják behozni Cristiano Ronaldo vételárát. Ronaldo brandje viszont méregerős, a Juventus részvényei már a leigazolásának bejelentésére megugrottak 40 százalékkal, a klub közösségi médiás csatornái pedig egy nap alatt 1,5 millió követővel gazdagodtak, és akkor a portugál még pályára sem lépett. Bár a focistáknál a 33 év már valóban az az életkor, amikor elkezdenek kifakulni, az szinte biztos, hogy Ronaldonál ez még nem most rögtön jön el. Valószínűleg fog ő még címeket nyerni és pluszpénzeket hozni új klubjának - arra azonban semmi garancia nincs, hogy a rá következő szezonokban nem lassul le, nem fárad meg. Igaz, utóbbi sem törvényszerű: Ryan Giggs - noha akkor már jobbára epizódszerepekben tűnt fel, de - még 40 évesen is játszott a Manchester Unitedben.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!