A fiatal informatikusok egy része már egyáltalán nem akar a Facebooknál dolgozni, írja a New York Times. Hiába a programozó gyakornokok havi 8 ezer dolláros- , és a főállású fejlesztők évi 140 ezres fizetése, valamint a minden igényt kielégítő munkakörnyezet, az informatikushallgatók attitűdje megváltozott a vállalat irányába.
A lap a legfrissebb, antiszemita lejárató kampányokkal terhelt Facebook-botrány kirobbanását követően fejlesztőjelölteket szólaltatott meg a Kaliforniai Egyetemen, ahol a legpiacképesebb informatikus diplomák egyikét adják. A Facebookhoz fűződő ellenérzéseket leginkább az oldallal megosztott személyes adatok kétes biztonsága, és a széles körben terjedő fake news fűti. Volt olyan hallgató, akinek a leginkább az volt a baja a szájttal, hogy az egész lényege csak annyi, hogy minél több reklámot mutasson meg az embereknek. Egy hallgató, akit a Facebook meghívott a kaliforniai központjában tartandó állásbörzéjére, azt hallotta, hogy az ott dolgozók egy része maga nem is használja az oldalt. Korábban "dicsóséges, varázslatos" dolog volt ott dolgozni, ma már mérgező a hírneve, mondta egy újabb megszólaló.
A Facebookhoz még mindig sok fiatal mérnök csatlakozik, de ma már nem nagy csinnadrattával, mint rég: halkabban teszik, és van, aki felesküszik, hogy belülről fogja megváltoztatni a céget. Olyanok is vannak, akik azon igyekeznek, hogy valami etikusabb pozícióba evezzenek át a cégen belül.
Megváltoztak az állásinterjúk is: a pályázók ma már sokkal rámenősebben, keményebben kérdeznek. A cikk szerint megsokszorozódtak az olyan kérdések, mint: "Hogyan kerüljem el azt a projektet, amivel nem értek egyet?" vagy "Hogyan emlékeztessem a főnökeimet a cég irányelveire?". Régebben a jelentkezők irtóztak a csoportos interjúktól - ma már kifejezetten meg akarják ismerni a leendő csapatot. "Már nem fognak vakon csatlakozni egy céghez, csupán a neve miatt" - mondta a lapnak egy kalifoniai tech-munkaközvetítő vezetője.
A nagy techcégekkel szemben általános bizalmatlanság alakult ki, de ez egyiket sem sújtja annyira, mint a Facebookot. Egy San Francicso-i karriertanácsadó arról beszélt, hogy a fiatalok aggódnak, hogy milyen irányba tart a demokrácia, és amiatt, ahogy a közösségi média megosztja az embereket. Nem akarnak ezeken a trendeken segíteni a munkájukkal.
Az egyik fiatal mérnök ugyanakkor rámutatott, hogy bár sok társa kritizálja a Facebookot, és arról beszél, hogy nem akar ott dolgozni, végül mégis csatlakozik a céghez. "Mindenki a tech etikusságával foglalkozik, egészen addig, míg meg nem kapják a szerződésüket." Bár szerinte ez is hamar meg fog változni, amint a Facebooknál való dolgozás társadalmi stigmája nagyobb súllyal esik latba, mint a pénzügyi előnyei.