Michael O’Leary, a Ryanair első embere 1995 óta tölti be pozícióját az ír diszkont légitársaságban, hatalomra kerülésekor pedig karakteres közleményben adott hangot az új irányelveknek. A vezető kijelentette: kegyetlen harcot fog vívni a légi utazás árainak csökkentéséért. O’Leary hű volt szavaihoz, a légitársaság pár bukkanó ellenére piacvezető szolgáltatást hozott létre a szektorban.
A Ryanair legutóbbi proftivárakozásai miatt azonban 11 százalékkal estek a részvények, a profitábilis működést pedig egyre jobban akadályozzák a folyamatos munkabeszüntetések, az olajárak emelkedése és az egyre élesedő verseny. A befektetők és piaci szakemberek szerint egyre nagyobb a valószínűsége, hogy a Ryanair már túl is lépett jobb napjain és elveszíteni látszik befolyásos szerepét a versenytársakkal szemben.
Az elemzők szerint a tavalyi év kimagasló, 1,45 milliárd eurós nettó árbevételét nem fogja megismételni a vállalat belátható időn belül. A mostani profit-előrejelzésben 10 százalékkal mérsékelték a prognózist 1,1 milliárd euróra. A vezető szerint ráadásul lehet, hogy tovább mérséklődik a bevétel, ha a jegyárak tovább csökkennek az olajár emelkedés közepette - írja a Financial Times.
Tarthatatlan a mostani foglalkoztatási séma
Bár több légitársaságnak is nehéz volt az idei év, a Ryanair kétségkívül a legnagyobb vesztes: egy év alatt csaknem egyharmadával estek a társaság részvényei. A hónapokon át tartó munkabeszüntetések az utasokban és a befektetőkben egyaránt aggodalmat keltettek. Szakértők szerint a társaság munkáltatási gyakorlata egyedinek és – mint kiderült – fenntarthatatlannak bizonyult.
O’Leary sosem volt a szakszervezetek rajongója: korábban azt nyilatkozta, előbb fagy be a Pokol, minthogy elismerje működésüket. Hozzátette: bár tudja, hogy elkerülhetetlen az egységes rendszerek bevezetése, amíg csak lehet, elhalasztják ezt a gyakorlatot és nem engednek a szakszervezeteknek. Az ősz során számos országban számos alkalommal kellett járatokat törölni, ami többmilliós kompenzációs költséget vont maga után.
Egyre több a leállás
A vállalat végül belement, hogy eleget tegyen a háborgó alkalmazottak kívánságainak és módosítson a munkafeltételeken – ez azonban láthatóan lassan halad. A Ryanair szeptember végén már napi 250 járatot kellett, hogy töröljön, miután a munkabeszüntetés rendkívül kiterjedt lett. A légitársaság közölte, hogy mindazonáltal a járatok 90 százaléka így is elindult, és igyekeznek mérsékelni a károkat.
A sztrájkban német, belga, holland, portugál spanyol dolgozók egyaránt részt vettek, ami arra utal, hogy általános az elégedetlenség a cégnél. A dolgozók azt követelik, hogy országaik törvényei szerinti szerződést kössenek velük, ne ír munkavállalókként kezeljék őket, amint az most a gyakorlat. Erre most kaptak szóbeli ígéretet, de ezt keveslik: biztosra akarnak menni. További részletek >>>
Amíg O’Leary marad, a cég sem változtat
A munkabeszüntetés a látszatnál jóval megszokottabb gyakorlat a légitársaságoknál, a Ryanairt azonban különösen rosszul érintik a sztrájkok, mivel nem hajlandó külsős személyzet alkalmazásával enyhíteni a helyzeten, ez ugyanis jelentős költségekkel járna. Joost van Doesburg, a holland VNV pilótaszakszervezet vezetője azonban figyelmeztetett: ha ilyen alacsony jegyárakat akarnak az utasok, a költségeket végül másoknak kell megfizetniük – jelen esetben a dolgozóknak. Segítséget jelenthet azonban a vállalatnak, hogy az utóbbi időben több kisebb légitársaság is kiesett a versenyből, a felszabaduló munkaerőt így könnyedén felszippanthatja.
A légitársaság szervezeti kultúrájában alig várható változás, amíg O’Leary a vezető. Az 57 éves üzletembernek azonban jövőre lejár ötéves szerződése, a továbbiakban pedig már csak évente szeretné megújítani azt.
A részvényárak meredek csökkenése ellenére a legnagyobb részvényesek úgy tűnik, továbbra sem szállnak ki. Az egyik befektető nyilatkozata szerint habár a vállalat márkáját megtépázták az utóbbi időszakban, a szakszervezeteknek is el kell fogadniuk a vállalat működési elveit és egyik félnek sem áll érdekében lefejezni ezt az aranytojást tojó tyúkot.