Szeptember eleje óta a TV2 folyamatosan módosította a hétvégi programját. A furcsa elsősorban az volt, hogy miközben rendre betették szombatra a Sztárban sztár leszek! ismétléseket, majd vasárnapokon a nézők az Ázsia Expressz összefoglalóját nézhették, a (nyomtatott és online) műsorújságokban rendre valamilyen filmet terveztek eredetileg. Így minden egyes alkalommal műsorváltozást jelentettek be, pedig egy idő után már szó sem volt erről. A TV2 szombatonként gondosan ügyelt arra, hogy a Sztárban sztár leszek ne feleslegesen kerüljön adásba, és az RTL Klub legerősebb műsorát, A mi kis falunk sorozatot igyekeztek elkerülni.
Megint le lett osztva a hétvége
Ezúttal viszont a TV2 másképp döntött, szerette volna már a rajtvonalnál elbuktatni a tavalyi év legsikeresebb műsorát, az X-Faktort. Az ötlet nem volt hamvába halt, hiszen idén az RTL nyárra tervezett török sorozatát és a csatorna párkereső realityjét, a Love Islandot is így tudták már az induláskor lépéshátrányba hozni. A TV2 az eddig megszokotthoz képest jóval korábban 18:55-kor kezdte a Sztárban sztár leszek! extra válogatót, amely az X-Faktor válogatókhoz hasonlóan a leggyengébb produkciókra fókuszált. Ráadásul a műsoridővel sem fukarkodtak, hiszen három órán át lehetett a kínos és élvezhetetlen produkciókon röhögni vagy szörnyülködni. A próbálkozás nem jött be, hiszen az X-Faktor nagyon simán nyerte az idősávját.
Az X-Faktor erős kezdése a nézettségi toplistán is tükröződött, hiszen a 19-49 év közöttiek esetében a hét legnézettebb műsora lett az RTL tehetségkutatója. Vasárnap viszont kiderült, hogy a TV2 miért gondolta, hogy akár még az X-Faktor ellen is lehet esélye a Sztárban sztár leszek!-nek. Ekkor ugyanis a olyan számokat tudott a műsor, amellyel a teljes népesség esetében lett a legnézettebb, és a fent említett 18-49-es korcsoportban pedig végül a második helyen zárt. Meglepő lenne, ha nem próbálnának a csatornák nézőket elvinni egymás legsikeresebb produkciójától, ám úgy tűnik, hogy a következő hetekre a szombatot (továbbra is) fixen nyeri az RTL, míg a vasárnap a TV2-é lesz.
De mi lesz a hétköznapokkal?
Ezek után sokka érdekesebbnek tűnik, hogy a hétköznapokon mi lesz a nézettségi versennyel, októberben ugyanis mindkét csatorna beleerősít. Igaz a TV2 pénteken befejeződött realityje, az Ázsia Expressz kifejezetten jól teljesített, rendre felfele húzta a csatorna átlagos közönségarányát, és a toplistán is bérelt helye volt az első 5-ben. A szereplők között voltak ugyan kevésbé színes egyéniségek, de sikerült néhány olyan párt is találni, akik „elvitték a hátukon a showt”.
Így a TV2 már most hétfőn vadonatúj műsorstruktúrával jelentkezik, amelyből borítékolhatóan erős lesz a Palik László vezetésével képernyőre kerülő Fuss család, fuss! Az Exatlon tavaszi sikere után legalábbis jó esélye van a TV2 sportvetélkedőjének, hogy ez is a nézők kedvencévé váljon. A műsor hétköznap esténként 19:20-tól kerül adásba, majd ezt követően egy gasztroreality lesz a TV2 kínálatában. A Séfek Séfe 2. évada a csatorna beharangozója szerint még embertpróbálóbb kihívásokkal, még több izgalommal és számtalan meglepetéssel jelentkezik majd. A műsor zsűrijébe három jónevő séf került, Krausz Gábor, Wolf András és Vomberg Frigyes, az persze majd menet közben derül ki, hogy a képernyőn hogyan muzsikálnak. Az biztos, hogy a főzős programhoz egy vérprofi műsorvezetőt szerződtetek, hiszen ebben a produkcióban tér vissza a képernyőre Liptai Claudia.
Persze az RTL Klub sem ül ölbe tett kézzel, hiszen egy hét múlva náluk is új struktúra jön. Így is kérdéses, hogy az az egy hét előny, amit most a TV kap, mennyire fog visszaütni. Az RTL egyik nagy durranásának szánt társkereső valóság showja, a Love Island ugyanis finoman szólva sem váltotta meg a világot. Tulajdonképpen bukásról beszélhetünk a formátum esetében, hiszen egy meglehetősen drága produkcióról beszélünk, ehhez képest a műsor a csatorna átlagos főműsoridős közönségarányát rendre alulmúlta. Igaz a múlt héten is voltak olyan napok, amikor mutatott életjelet a társkereső, így érdekes lesz, hogy az RTL-es tangás csajok és a kigyúrt fiúk mire mennek majd a fináléban a TV2 sportos családjaival. Október 14-től viszont visszatér az RTL Klub egyik korábbi sikeres műsora, a Nyerő páros. A műsor még 2016-ban debütált a csatornán, és annak ellenére, hogy erős számokat produkált, csak 2018-ban folytatódott. A harmadik évadra viszont most nem kellett csak egy évet várni. Ami újdonság lesz, az az egyik műsorvezető személye lesz. A jól megszokott Sebestyén Balázs mellett ugyanis nem az állandó „untermannja”, Vadon Jani lesz a műsorban, hanem egy eddig csak szereplőként bemutatkozó személy, Kabát Péter. Az exfocista kapcsán – bennem mindenképpen -van egy olyan érzés, hogy egy Majkához hasonló karaktert próbál az RTL Klub is képernyőre vinni. Napjaink egyik legsikeresebb tévés személyisége annó épp egy RTL-es produkcióban, a Való Világ első szériájában tűnt fel, majd kapott kisebb-nagyobb feladatokat az RTL Klubon, illetve a csatorna kábelcsatornáin. Más kérdés, hogy a nagy ugrást és az elsővonalas tévés státuszt viszont már a konkurenciánál, a TV2-nél érte el.
Egészen mást néznek az aktívak és a nyugdíjasok
Visszatérve a mögöttünk hagyott hétre, a kereskedelmi célcsoportban a már említett X-Faktor, Sztárban sztár leszek! mellett a legnézettebb öt műsor közé a Drága örökösök, a Házasodna a gazda és az Ázsia Expressz került. De például a Jófiúk a top 10-be sem fért be. A 18-49-es korosztálynál a F+ két műsorral is szerepelt a legnézettebb 20 között (Jupiter felemelkedése, és a Csillagok háborúja 7), de a Ferencváros megalázó EL verségét is nagyon sokan megnézték. Nem jellemző, hogy egy egészen kis tematikus csatorna az első 20-ba kerüljön, de Bödőcs Tibor műsora révén a Comedy Centralnak ez most sikerült.
A teljes népességnél az élbolyban még nagyjából hasonló műsorokkal találkozhatunk (Sztárban sztár leszek!, X-Faktor, Tények, Drága örökösök, Híradó), ám markánsan látszik, hogy az idősebb generáció sokkal inkább érdeklődik a hírműsorok iránt, mint a fiatalabbak. A fent említett Fradi meccs egyébként az első 20-ba sem fért be a 4 évesnél idősebbeket leképző célcsoportnál, ellenben ott találjuk a Gasztroangyalt és a Lottósorsolást is.
Összefoglalva a 40. heti adatokat a 18-49-es korcsoportban főműsoridőben (19-23 óra között) az RTL Klub még egy picit erősíteni tudta a közönségarányát (15,1% SHR), és ennek köszönhetően a korábbi hetekben megszerzett előnyét is növelte. Ez részben azért sikerülhetett, mert a hétköznapokon az eddigi nagyon szoros eredményekkel szemben sikerült stabilan nyerniük. Így a TV2 közönségaránya (11,9% SHR) ezúttal némileg olvadt.
Az egyet előre, egyet hátra játékban a F+ (4,9% SHR) most épp növelni tudta a számait, és a korábbi holtpontjáról a Coolnak (2,7%) is sikerült felfele mozdulnia. A Viasat3 (2,1% SHR) gyakorlatilag hetek óta hasonló számokkal rukkol elő, ahogy a Duna TV (0,9% SHR) is a megszokott 1 százalék körüli közönségarányt hozta ismét.