A járműpiac pörgése és a vállalkozások fokozott beruházási kedve miatt jelentős növekedést érte el a magyar lízingpiac az első negyedévben. Az új kihelyezések meghaladták a 147 milliárd forintot, ami 16 százalékos növekedést jelent éves összevetésben és 2010 óta a legmagasabb érték. Az első három hónapban 30 százalékos volt az új autó értékesítés itthon, majd még erre rátett egy lapáttal az áprilisi adat, amikor 39 százalékos volt a növekedés, ami Európában a legmagasabb volt. A lízingpiacon a magyar, 16 százalékos növekedés hozzávetőleg a kétszerese volt az európai átlagnak.
Az autópiac nagyon húz
Az autók vásárlásánál összességében közel 40 százalékos volt a lízing finanszírozás aránya. A kihelyezett összeg jobban növekedett, mint a darabszám, a finanszírozás az alappiacot meghaladó mértékben bővült, az új autók esetében például 45 százalékos volt. Felmerül, hogy ilyen arányok esetén van-e további lehetőség a bővülésre. Pfandler Tamás, a Lízingszövetség elnökségi tagja szerint összevetve a régiós piacokkal jóval alacsonyabb az ilyen jellegű magyarországi finanszírozás, így komoly potenciál van a szakértő szerint. Azt is figyelembe kell venni, hogy a hazai autók átlagéletkora nagyon magas, 14 év feletti, így ez is további növekedést sejtet.
Pfandler Tamás azt is jelezte, hogy a növekedés kétharmada a vállalkozásokhoz köthető, tehát továbbra is a céges vásárlások a meghatározók. A flottaszegmensben visszafogottabban, 3 százalékkal 18,7 milliárd forintra nőtt a finanszírozott összeg. A flottapiacon ugyanakkor egy-egy nagyobb tender torzíthatja a rövidebb időtávú adatokat. Kiderült az is, hogy a személyautók mellett a nagyteherautók és a buszok értékesítése is megugrott az idén, 48 százalékos volt a bővülés.
A gépek és berendezéseknél 18 százalékkal 12,1 milliárd forintra csökkent a kihelyezett összeg, ám ez a volumen így is meghaladja a 2017 előtti években elért szinteket. Az uniós forrásokon alapuló beszerzések és pályázatok, valamint a beruházások felfutása komolyabb bővülést hozhat ezen a részpiacon. Nyikos Katalin a szövetség elnöke kiemelte, hogy az építőipari gépeknél ugyan látványos növekedés volt, ám itt a kihelyezés jócskán elmarad a válság előtti szinttől. Az ingatlanlízing csekély súlyúvá vált.
Fókuszban a kkv-k
A Magyar Lízingszövetség tagvállalatainál kiemelt partnerként kezelik a kis- és középvállalatokat, mivel a szektor szereplőinél egyre nagyobb az igény a forrásokra, különböző finanszírozási konstrukciókra, ezt mutatja többek között az is, hogy a 2017-es adatok szerint a vállalati hitelezés éves bővülése elérte a 10 százalékot. A kkv-k körében ezt meghaladó mértékben 11,4 százalékos volt a növekedés üteme.
A szövetség elnöke kiemelte, hogy összességében jól kezdte az évet a magyar lízingpiac. A járműfinanszírozás a várakozásokat meghaladó növekedést mutatott és megalapozza a további fejlődést és a kkv-finanszírozásban is jó eredmények születtek. Nyikos Katalin szerint a termelőeszközök esetében a kiugróan jó 2017-es évhez képest további, mérsékelt növekedés várható. A kkv-k esetében a szakértők szerint további növekedés várható, hiszen számos előnnyel jár számukra. A lízing finanszírozási költsége általában alacsonyabb, mint például a bankhitel. A transzparencia és a számviteli, valamint az adóelőnyök mellett fontos alacsony önerő és pótlólagos fedezetek szükségtelensége is.
A Lízingszövetség vezetője azt is elmondta, hogy a piacon ők is látják a munkaerőhiány jeleit. Ugyanakkor ők ebből inkább profitálnak, hiszen számos olyan beruházást hajtanak végre a vállalkozások, amelyek az élőmunka kiváltását célozzák meg.