5p

Fixen telepített, illetve mobil drónfelderítő rendszer beszerzésére írt ki közbeszerzést a reptéri késések kapcsán az utóbbi időben sűrűn emlegetett HungaroControl. A vállalat azt mondja, a fejlesztésnek semmi köze az extra késések kiküszöböléséhez.

A drón-iparág robbanásszerű fejlődésben van az egész világon, így nálunk is. Előrejelzések szerint a pilóta nélküli légi járművek repülési száma 2025-re akár napi 27 ezer is lehet hazánkban, ennek következményeként a hazai drónpiac forgalma jövőre elérheti a 70 milliárd forintot.

Minden bizonnyal az Európai Unió közbeszerzési értesítőjében közzétett pályázatot is ezért írta ki a HungaroControl Zrt. drónfelderítő rendszerekre. A kiírás szerint ugyanis a magyar léginavigációs szolgálat a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér körzetében, a CTR légtér (controlled traffic region) felderítésének fejlesztése érdekében hirdetett közbeszerzést.

Mint a dokumentum rögzíti: a rendszernek képesnek kell lennie a nem együttműködő, pilóta nélküli légijárművek (UAV-drónok) megfigyelésére.

A magyar fejlesztésű ProTAR pilóta nélküli repülőrendszer első hivatalos bemutatója a Bakony Harckiképző Központ nullponti gyakorló- és lőterén, a Veszprém vármegyei Hajmáskér közelében 2023. július 10-én
A magyar fejlesztésű ProTAR pilóta nélküli repülőrendszer első hivatalos bemutatója a Bakony Harckiképző Központ nullponti gyakorló- és lőterén, a Veszprém vármegyei Hajmáskér közelében 2023. július 10-én
Fotó: MTI

A beszerzendő rendszer a következő elemekből áll majd:

  • két fix telepítésű radaregység a meghatározott helyszíneken
  • teleszkópos vagy kihúzható árboc, vagy emelt platform a rögzített radarok számára.

Minden radar állhat egy vagy több radaregységből, amelyek - képesek a nem együttműködő UAV-k észlelésére 18 km-es hatótávolságon belül, mégpedig 360 fokban, ezenkívül számos (köztük NATO-) szabálynak is meg kell felelnie. De minden radartelephelynek képesnek kell lennie egyszerre legalább 200 cél követésére, valamint az észlelt célpontok nyomonkövetésére és osztályozására, hogy megkülönböztesse a drónokat a többi légi objektumtól. A feltételek között szerepel az is, hogy az UAV-drónok osztályozási megbízhatósága legalább 95 százalékosnak kell lennie.

Ezenkívül a rendszernek tudnia kell legalább négy különböző céltípus megkülönböztetését: repülőgép, helikopter, UAV, egyéb.

A HungaroControl euróban, és augusztus 15-ig várja a pályázók ajánlatait.

Lapunk megkérdezte a HungaroControl Zrt.-t, hogy a napokban kiírt pályázatnak van-e bármi köze az elmúlt időben extra méreteket öltött repülőgépkésésekhez.

„A drónfelderítő rendszer beszerzésére irányuló közbeszerzési hirdetmény és a járatkésések között nincs semmilyen összefüggés, beszerzése tervezett fejlesztés” – írták válaszukban.

Azt is hozzátették, hogy a HungaroControl elsődleges feladata a repülésbiztonság garantálása a légtérfelhasználók számára.

„A társaság teljes kapacitással dolgozik annak érdekében, hogy szavatolni tudja a légi járművek és az utasok biztonságát, illetve a légi forgalom zavartalan áramlását” – írták.

Egyébként pont tavaly ősszel választotta szét drónfejlesztési és drónvédelmi képességeit a 4iG. Ennek nyomán a Csoport érdekeltségébe tartozó Rotors and Cams Zrt. új leányvállalatot alapított  RAC Antidrone Zrt. néven, ahová a társaság kiszervezte meglévő drónvédelmi technológiaiáit. A drónelhárító cég részvényeit 25-25 százalékban a 4iG Nyrt., és az anyavállalat, a Rotors and Cams birtokolja, míg a többségi tulajdonos (50 százalék) Jászai Gellért magántőkealapja, az iG Tech. A RAC Antidrone autonóm repülésre képes eszközök ellen kínál légtérellenőrző és légtérvédelmi megoldásokat az ipari, közlekedési, a védelmi és civil szférának.

Így minden bizonnyal ők is pályáznak majd a közbeszerzésen.

2021-től engedélyt kell kérni drónreptetésre

2019 július 1-én lépett hatályba az EU-s drónokat érintő jogszabálycsomag. Magyarországon 2021. január 1-jétől kötelező engedélyt kérni a drónreptetéshez. Azóta a HungaroControl létrehozott egy honlapot. A cég által üzemeltetett www.mydronespace.hu-n a laikusok arra is választ kaphatnak, mi is az a közbeszerzésben említett polgári irányítói légtér (CTR):

Ez pedig a föld vagy a víz felszínétől kezdődő térbeli kiterjedéssel rendelkező ellenőrzött légtér.

Hozzáteszik: Magyarországon jelenleg a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér rendelkezik olyan polgári irányítói körzettel, ahol légiforgalmi irányítói szolgálatot nyújtanak. A távoli pilóták (drónok) nem végezhetnek repülést a Budapest CTR bizonyos területein, csak eseti légtér kijelölésével és annak igénybevételével. A pilóta nélküli légijármű legfeljebb a földfelszín legközelebbi pontjától számított 40 méteres magasságig repülhet kijelölt eseti légtér igénybevétele nélkül.

Bár a sport, valamint magáncélú felhasználástól eltérő tevékenység esetében a pilóta nélküli légijárművel végzett tevékenységet be kell jelenteni a légiközlekedési hatóságnak, a drónkövetések szigorítására kiírt közbeszerzés arra utal, hogy egyesek időről időre megsértik a repülési szabályokat.

„Repülőterünk szuverenitását egyre több alkalommal sértik a drónok, mellyel emberi életeket veszélyeztetnek. Egy korszerű, a repülőtér sajátosságainak megfelelő C-UAS rendszerrel lehetőség lenne védekezni ezek ellen" – írta már 2020-ban Ujvári Bence a Drónelhárító légtérvédelmi rendszerek című elemzésében, aki a budapesti reptér méreteire vonatkoztatva többfajta rendszert is tanácsol. De csak olyanokat, amelyek nem jelentenének biztonsági kockázatot a légiforgalomra.  

Ez pedig a legfontosabb feltétel, hiszen úgyis van elég káosz az idei nyáron a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!