Nyereséggel zárta a 2022-es évet a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) A fővárosi közlekedési cég csütörtökön nyilvánosságra hozott éves beszámolója szerint tavaly
86,8 milliárd forintos bevétel mellett 240 millió forintos adózott eredményt
könyveltek el a Rumbach Sebestyén utcában.
A cég 2022-es bevétele nem kimagaslóan magas, inkább a 2020-as és 2021-es bevételt kellene alacsonynak nevezni, a beszámoló kiegészítő melléklete meg is jegyzi, hogy annak a két évnek a bevételei a pandémia miatti lezárások okán voltak ennyire alacsonyak. Az viszont mindenképp említésre méltó, hogy a 2019-es, rekordot jelentő 90,3 milliárdos bevételből 4,7 milliárdos veszteségük keletkezett, és az ezt követő két évet is veszteséggel zárta a fővárosi közösségi közlekedést szervező társaság.
A BKK a tavalyi sikeres évvel így elkerülte azt, hogy saját tőkéje negatívba forduljon. Az 1,98 milliárdos jegyzett tőkéjét 2,4 milliárdos tőketartalék növeli. És bár a tavalyelőtti mínusz 4,1 milliárdos eredménytartalékot az akkori 1,4 milliárdos veszteség mínusz 5,5 milliárdra hizlalta, ezzel szemben áll, hogy a 2021. végi 1,6 milliárdos lekötött tartalékot (melynek zöme egy 2021 nyarán tett 1,5 milliárdos pótbefizetés) 2022 nyarán azonban újabb tőkére volt szükség, így a tulajdonos, a Fővárosi Önkormányzat újabb 1,8 milliárd forintot tolt be a cégbe. Ilyen befizetéseket egyébként a jogszabályok alapján a veszteségek fedezésére szoktak alkalmazni, egyik eszköze a saját tőke rendezésének, ha az a megengedett szint alá csökkenne. A tőkeinjekcióval a 2021 végén még mindössze félmilliárd forintra rúgó saját tőke a tavalyi év végére 2,5 milliárd forintra emelkedett.
A BKK bérletbevétele tavaly 36,6 milliárd forintra rúgott, ami a menetdíjbevételek 65 százalékát teszi ki. Emlékezetes, a cég tavaly januárban vezette be az időalapú jegyeket is.
Az egyéb bevételek között idén is a Fővárosi Önkormányzattól kapott közlekedésszervező forrás támogatása emelkedik ki, ez a 2021-es 126,1 milliárd forint után 2022-ben 135,1 milliárd forintra rúgott. A közvetített szolgáltatások összege 170 milliárd forintról 201 milliárdra ugrott. A kiegészítő melléklet tanúsága szerint ennek oka, hogy a BKV-tól és az ArrivaBustól igénybe vett szolgáltatások árai az infláció, az energiaválság miatt megemeledtek, ennek zömét a 25 milliárd forinttal többe kerülő üzemanyagok adták.
A BKK pótdíjbevételei (azaz a büntetések) jelentősen, 28 százalékkal emelkedtek, a 2021-es 2,1 milliárd forintról 2,7 milliárdra. A kiegészítő mellékletben olvasható elemzés szerint
„a pótdíjazottak – a várakozásoknak megfelelően – nagyobb arányban választották az alacsonyabb összegű, korai pótdíjrendezési lehetőségeket: a helyszíni pótdíjrendezést, a helyszíni pótdíj utólagos megfizetését és az új pótdíjrendezési lehetőséget (a bérlet pótdíjazást követő megvásárlását, majd annak bemutatását).”