4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Eddigi három tulajdonosa közül csak egy felelhet a jövőben a repülőtér földi kiszolgálásáért, ha a Gazdasági Versenyhivatal áldását adja az előtte lévő tranzakcióra.

A Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH) szeptember 11-én benyújtott összefonódás-bejelentés alapján a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren földi kiszolgálási tevékenységet végző cég majd' öt évvel ezelőtti állapota állhat vissza - legalábbis, ami a tulajdonosokat illeti. Mint az a GVH előtt lévő dokumentumból kiderül, a B+N Referencia Zrt. egyedüli közvetlen irányítást szerez az Airport Service Budapest Zrt. felett. 

Ez nem azt jelenti ezúttal, hogy egy számára eddig teljesen ismeretlen céget vásárolna fel, vagy kebelezne be Kis-Szölgyémi Ferenc Zrt.-je, hiszen már eddig is 33,4 százalékos tulajdonrésszel rendelkezett. Két tulajdonostársa van a földi kiszolgálást végző társaságban: 

  • szintén 33,4 százaléka van Pintér Sándor belügyminiszter egykori államtitkára, Tasnádi László cégének, a Civil Biztonsági Zrt.-nek, 
  • 33,2 százalékos tulajdont birtokol az elmúlt időszakban Mészáros Lőrinc körébe vándorolt Valton-Sec Zrt.-nek. 

Az egyedüli irányításszerzéssel tehát az állami közbeszerzéseket sorra elnyerő takarítócég kiebrudalja maga mellől Pintér Sándor emberének érdekeltségét, valamint a Fidesz kedvenc őrző-védő cégeként ismertté vált társaságot. 

Nem mindenkinek hoz zsíros nyereséget a repülőtér. Fotó: Mfor/Mester Nándor
Nem mindenkinek hoz zsíros nyereséget a repülőtér. Fotó: Mfor/Mester Nándor

Ezzel a lépéssel pedig az öt évvel ezelőtti viszonyokat állítaná vissza Kis-Szölgyémi. A B+N Referencia ugyanis 2018 decemberében szerezte meg az Airport Service-t és hónapokon keresztül egyedüli tulajdonos is volt. Jött aztán 2019 júliusa, amikor is beszállt a Civil Biztonsági Zrt. és a Valton-Sec. 

Rengeteg pénzt toltak bele a tulajdonosok

Az, hogy most akar újra egyedüli tulajdonos lenni a cégben Kis-Szölgyémi, némiként meglepő lépés, hiszen az elmúlt három évben rengeteg pénzt toltak be az Airport Service-be, viszont ezt a mai napig nem sikerült nyereségtermeléssel párosítani. 

A cég éves beszámolói alapján

  • 2020-ban 280 millió, 
  • 2021-ben 1,203 milliárd, 
  • 2022-ben pedig 900 millió forintos

pótbefizetést - összesen 2,383 milliárdosat - hajtottak végre a tulajdonosok. Ez tulajdonosonként 795,9-795,9-791,1 millió forintos terhet jelentett három év leforgása alatt. 

Ám hiába ez a rengeteg pénz - amit a saját tőke rendezésére, az éves veszteségek ellensúlyozása érdekében kellett betolni a cégbe -, tavaly sem sikerült profitot termelnie a cégnek. Csak annyit értek el, hogy a korábbi tíz számjegyű mínuszt kilenc számjegyűre sikerült csökkenteni. De mutatjuk is a számokat. 

Amikor 2019-ben megjelent a tulajdonosok között a Civil Biztonsági Zrt. és a Valton-Sec, 3,6 milliárd forintnyi árbevételből egy szerény 1,2 milliós nyereség maradt a végére. Az alkalmazottak száma ebben az évben 229 fő volt, ez 2022-re 280 főre emelkedett. Az árbevétel viszont nagyot ugrott, kicsivel több mint 7 milliárd forint fölé - ráadásul a nagy ugrás pont a tavalyi évben történt, hiszen még 2021-ben is "csupán" 3,9 milliárd forint folyt be a cég kasszájába. Az adózott eredményen azonban ez a szignifikáns forgalombővülés egyáltalán nem mutatkozott meg. Az előző évi 1,05 milliárd forintos veszteséget 692 milliós mínuszra tudták szépíteni. 

A bevételek tavalyi megugrása főként két dolognak köszönhető: 

  • 920 millióról 2,7 milliárdra nőtt az export árbevétel (ezen belül az Európából származó 593 millióról 1,4 milliárdra, az EU-n kívülről származó bevétel pedig 327 millióról 1,2 milliárdra nőtt), 
  • nagyot nőtt a takarításból (775 millióról 1,3 milliárdra), a földi kiszolgálási tevékenységből (208 millióról 628 millióra) valamint a repülőtéri kiegészítő szolgáltatásokból (43 millióról 536 millióra) származó árbevétel. 

Egyébként a cég bevétele még mindig legnagyobb részt vagyonvédelemből származik; ez tavaly 1,78 milliárd forintot jelentett az előző évi 1,9 milliárd után. 

(Székely Sarolta szerzői oldala itt érhető el.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!