6p

Összeomlik a magyar egészségügy?
Mennyi pénz hiányzik a rendszerből?
Mitől lesznek rövidebb várólisták?
Csak a magánegészségügyre számíthatunk?
Online Klasszis Klub élőben Rékassy Balázzsal

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a szakértőtől!

2024. szeptember 18. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Letartolta az online kiskereskedelmi piacot a Temu. A kínai online platform agresszív marketinggel és a végletekig optimalizált ajánlatokkal igyekszik bűvkörébe vonni a vásárlókat, eddig meglehetősen sikeresen. Magyarországra is hatalmas tételben érkeznek a kínai árúk, de az uniós szabályozás hamarosan útját állhatja a Temu és a Shein térnyerésének. Egy osztrák érdekvédő szövetség mutatta be, hogyan manipulál az árakkal a Temu. 

Hónapok alatt letarolta az online kiskereskedelmi piacot Európában a kínai Temu, amely egy uniós kiskaput kihasználva, a bolti áraknál sokkal olcsóbban kínálja sokszor kétes minőségű termékeit. Magyarország sem menekülhetett, 2023 szeptembere óta nálunk is elérhető a platform, amelynek magyar vásárlói bázisa 2024 áprilisában átlépte az 1,28 millió főt. Idén februárban a Gazdasági Versenyhivatal bejelentések alapján indított vizsgálatot a Temu kereskedelmi gyakorlata ügyében és nem csak nálunk merültek fel kétségek. A héten Ausztriában is megmozdult valami: az osztrák kiskereskedelmi szövetség versenyjogi panaszt nyújtott be a Temu ellen a helyi versenyhatóságnál.

„Az utóbbi hetekben bebizonyítottuk és egyértelműen dokumentáltuk, hogy a Temu számtalanszor megsértette a versenytörvényt. A tisztességes verseny csak akkor működik, ha a piaci szereplők betartják a szabályokat, a jogsértéseket pedig szankcionálják. Mivel a cég nap mint nap Ausztria, mint üzleti helyszín kárára jár el — és véleményünk szerint törvényt sért — , panasszal élünk a tisztességtelen üzleti gyakorlat ellen” — fogalmazott Rainer Will, a szövetség elnöke.

Ausztriába naponta 30 ezer csomag érkezik ázsiai online platformokról, amelyek szerinte nem tartják be a szabályokat sem a szállítás, sem a kézbesítés tekintetében, de már a vásárlók megnyerésénél, a vásárlásra való ösztönzésnél sem.

„Olyan hazai cégeket képviselünk, amelyek több százezer munkahelyet biztosítanak hazánkban, és adóbefizetéseikkel mindenki számára a jóléti államot finanszírozzák. Ezeket veszélyezteti a tisztességtelen verseny. Ez ellen minden rendelkezésünkre álló eszközzel, jogi úton kell fellépnünk, hogy megakadályozzuk, hogy a cégeket, illetve az országunkban élő embereket kár érje” — mondta a szervezet vezetője. 

Kínálat a Temu címlapján
Kínálat a Temu címlapján
Fotó: Temu.com

A kiskereskedők érdekeit védő szövetség panaszában számos, vélt jogsértésről ír: szerintük a Temu megtéveszti a vásárlókat az árcsökkentések és a termékek korlátozott elérhetősége tekintetében is. Állítólag gyakran előfordul, hogy a Temu bizonyos termékeket „akciós ajánlatként” hirdet, de az „akció” lejárta után is csak egy eurocenttel, átszámítva nagyjából 39 forinttal drágábban lehet megvásárolni azokat. Példaként hoztak egy női papucsot, amelyet augusztus 23-án 5,48 euróért, átszámítva 2150 forintért kínáltak – kiemelve, hogy az árat csak augusztus 25-ig tartják a „különleges akció” keretében. Még arra is felhívták a figyelmet, hogy a papucs „majdnem elfogyott.” Csakhogy augusztus 26-án ugyanezt a papucsot 5,49 euróért, 2158 forintért kínálták, a „majdnem elfogyott” megjegyzés nélkül.

„A leírt üzleti gyakorlat célja, hogy a Temu a weboldal felhasználóiban azt a benyomást keltse, hogy a kívánt termék csak nagyon rövid ideig lesz elérhető a megadott áron. Ezekkel az eszközökkel a felhasználókat meggondolatlan vásárlási döntések meghozatalára akarják ösztönözni"

— kritizálta a Temut Rainer Will, aki azt állítja, hogy ez a manipulációs technika olyan gyakori, hogy az osztrák versenytársakkal szemben tisztességtelen magatartásnak tekinthető.

A szövetség érvelése szerint a Temu megsértette a versenyjogi szabályozást az árcsökkentések tekintetében is, mivel látszólag önkényesen jelenítik meg az RRP-ket, azaz a nem kötelező érvényű gyártói árjavaslatokat. Találtak olyan eseteket, amikor a termékek áttekintő nézeténél magas RRP-ket jelenítettek meg, ahogyan az akció mértéke is kiugró volt. Amikor azonban a termék „minden részlet” gombjára kattintottak, hirtelen egy lényegesen alacsonyabb RRP jelent meg, így a százalékos árcsökkentés is lényegesen alacsonyabb volt. Az áttekintő nézetben például 21,99 eurós, azaz 8658 forintos áron, „mega ajánlatként” hirdettek egy bőrtáskát, aminél 53,49 eurós, több mint 21 ezer forintos ajánlott kiskereskedelmi árat tüntettek fel. A részletes nézetben azonban az RRP már csak 24,99 euróra, nagyjából 9839 forint zsugorodott — az 58 százalékos megtakarítás tehát valójában 12 százalékos volt.

Ráadásul két különböző eszközön egyidejűleg megjelenített RRP bizonyos esetekben eltérő volt, ez az érdekvédelmi szervezet értékelése szerint a vásárlók egyértelmű megtévesztése. Utóbbi egybecseng azzal, amit Miklya Attila, a Skubi.io ügyvezetője a Temu értékesítési-forgalmi analitikai szuperfegyveréről mondott a Forbesnak: a Temun az ajánlatokat országonként hirdetik meg. A kínálatot a végletekig tesztelik, a csomagolást (terméknév, kép, ár, kedvezmény) folyamatosan változtatják és ezzel párhuzamosan mérik, hogy melyik verzióból mennyi fogy. A tesztelést addig folytatják, míg a lehető legnagyobb lesz a forgalom.

Az unió már fegyverkezik, de a Temu is készül

A német kormány is piaca aktívabb védelmére készül: csütörtökön jelentették be, hogy a gazdasági minisztérium olyan e-kereskedelmi cselekvési tervet készít, amely szigorúbb szabályozást ír elő az olyan kínai kereskedelmi platformokkal szemben, amilyen Temu vagy éppen a Shein. Részleteket még a Reuters hírügynökségnek sem árultak, de a minisztérium szóvivője arról beszélt, hogy rendkívül fontos, hogy a meglévő jogszabályokat a harmadik országbeli kereskedőkkel szemben ugyanolyan következetesen hajtsák végre, ahogyan az az uniós versenytársaik esetében történik, legyen szó a termékbiztonságról, a környezetvédelemről, a vámokról-adókról vagy éppen a fogyasztóvédelemi előírásokról. A Tagesschau által idézett becslés szerint Németországba naponta 400 ezer termék érkezik a Temuról és a Sheinről.

A Temunak mindenképpen változnia kell: az online platform — hasonlóan a ruházati kiskereskedelmi Shein-hez — azt az uniós kiskaput játssza ki, hogy az EU-ba importált, online vásárolt, 150 eurónál olcsóbb termékek vámmentesek. De már nem sokáig, Brüsszel a kiskapu bezárásán dolgozik, a német SPD például a vámmentes határ eltörléséért kardoskodik, a tagországok pedig már több egyeztetésen is túl vannak. A Financial Times értesülései szerint az egyre több beszállítói panasszal szembesülő Temu emiatt újfajta működési modellre állna át: egyrészt a beszállítókra bízná a szállítást és a végső kézbesítés ügyintézését is, másrészt az Amazon olyan beszállítóit környékezte meg, akik nagy raktárkapacitásokkal rendelkeznek Európában és az Egyesült Államokban, ahol az unióshoz hasonló kiskapun keresztül robbantak be. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!