Az Európai Unió repülésbiztonsági szerve tesztet fejleszt azzal a céllal, hogy segítségével meg tudják állapítani, biztonságos-e a majdani önvezető légitaxik mesterséges intelligenciája. Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (European Union Aviation Safety Agency, EASA) azt közölte, a légitaxik pilótaszoftvereit a szükséges szigorral fogják vizsgálataiknak alávetni, hogy ne csak a majdani utasok, de a járművek hatósugarába kerülők biztonságát is szavatolni tudják.
Az EASA rendkívül széleskörűnek ígéri a most még csak a kidolgozás elején járó légitaxi-tesztsorozatát. Közlésük szerint nem csak a járművek működését és karbantartását vennék szemügyre, de megvizsgálnák a kezelésükben résztvevő emberek iránt támasztott kompetencia-követelményeket, valamint a taxik zajszennyezését és a magánszféra esetleges megsértésének kérdéseit is.
Mindenki rárepül
A légitaxi-fejlesztés napjaink egyik nagy slágere: egymással verseng repülőgép- és autógyártó, valamin fuvaros techcég, hogy minél nagyobb szeletet kanyarítson ki magának a még nem is létező piacból, de olyan induló is rajthoz állt, melyet konkrétan légitaxizás céljából hoztak létre.
Ott van az Airbus négyszemélyes, helikopterekhez hasonlóan függőlegesen fel- és leszállni képes CityAirbus-a, mely május harmadikán tette meg első próbarepülését. Ott van az Uber, akik csak a nevüket és a pénzüket adják a projektjükhöz, a tervezést a Bell, a Boeing és az Embraer mérnökeire bízzák - céljuk, hogy az égi fuvarmegosztó Uber Air szolgáltatás 2023-ban elindulhasson. A Rolls-Royce tavaly nyáron jelentette be, hogy a 2020-as évek elején-közepén már reptetné a saját elektromos, elforgatható szárnyú repülő taxiját, a csakis légitaxizási céllal létrejött startup, a Lilium pedig 2025-ben indítaná el a szolgáltatását - ők múlt hónapban mutatták be öt férőhelyes, teljesen elektromos gépüket, mely állításuk szerint világelső a műfajában.
A Lilium már tárgyal is az EASA-val a gép biztonságának hitelesítéséről. Ez a légitaxi azonban nem önvezető és a szárnyai sem forognak el, a cég szóvivője így amellett érvel, hogy alkalmazhatóak lennének rá a könnyű repülőgépekre vonatkozó hitelesítési irányelvek.
Ugyanakkora szigor kell
Elaine Whyte, a PwC brit drónszakértője, a Brit Királyi Légierő korábbi biztonsági és légialkalmassági mérnöke szerint a légitaxiknál ugyanazokat a biztonsági előírásokat kellene alkalmazni, mint a hagyományos repülésnél. "Ez valószínűleg jelentős belépési korlát lenne, és másfajta készségeket igényelne azoktól a potenciális gyártóktól, akik újak a szektorban."
Anita Sengupta, a „privát légi mobilitást” népszerűsíteni kívánó Los Angeles-i Airspace Experience Technologies startup társalapítója azt mondja, a kiberbiztonság kérdését a levegőben ugyanúgy rendezni kell, mint a szárazföldön. Szerinte jelenleg a légitaxi iparág képviselői zöld utat kapnának a légiforgalmi irányítóktól, de a jövőben valószínűleg egy új rendszert kell felállítani az iparág regulázására, melynek majd magában kell foglalnia a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás területét is.