3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség nekiállt összeállítani azt széleskörű vizsgálatot, mellyel a majdani, önvezető légitaxik robotpilótáit tudják minősíteni. Nem csak biztonsági szempontból tesztelnék a gépeket, terítékre kerülne mások mellett a zajszennyezés és a magánszféra esetleges megsértésének kérdése is.

Az Európai Unió repülésbiztonsági szerve tesztet fejleszt azzal a céllal, hogy segítségével meg tudják állapítani, biztonságos-e a majdani önvezető légitaxik mesterséges intelligenciája. Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (European Union Aviation Safety Agency, EASA) azt közölte, a légitaxik pilótaszoftvereit a szükséges szigorral fogják vizsgálataiknak alávetni, hogy ne csak a majdani utasok, de a járművek hatósugarába kerülők biztonságát is szavatolni tudják.

Az EASA rendkívül széleskörűnek ígéri a most még csak a kidolgozás elején járó légitaxi-tesztsorozatát. Közlésük szerint nem csak a járművek működését és karbantartását vennék szemügyre, de megvizsgálnák a kezelésükben résztvevő emberek iránt támasztott kompetencia-követelményeket, valamint a taxik zajszennyezését és a magánszféra esetleges megsértésének kérdéseit is.
     
Mindenki rárepül

A légitaxi-fejlesztés napjaink egyik nagy slágere: egymással verseng repülőgép- és autógyártó, valamin fuvaros techcég, hogy minél nagyobb szeletet kanyarítson ki magának a még nem is létező piacból, de olyan induló is rajthoz állt, melyet konkrétan légitaxizás céljából hoztak létre.

Így festhet majd a Lilium légitaxija működés közben. (Forrás: Lilium Facebook)
Így festhet majd a Lilium légitaxija működés közben. (Forrás: Lilium Facebook)

Ott van az Airbus négyszemélyes, helikopterekhez hasonlóan függőlegesen fel- és leszállni képes CityAirbus-a, mely május harmadikán tette meg első próbarepülését. Ott van az Uber, akik csak a nevüket és a pénzüket adják a projektjükhöz, a tervezést a Bell, a Boeing és az Embraer mérnökeire bízzák - céljuk, hogy az égi fuvarmegosztó Uber Air szolgáltatás 2023-ban elindulhasson. A Rolls-Royce tavaly nyáron jelentette be, hogy a 2020-as évek elején-közepén már reptetné a saját elektromos, elforgatható szárnyú repülő taxiját, a csakis légitaxizási céllal létrejött startup, a Lilium pedig 2025-ben indítaná el a szolgáltatását - ők múlt hónapban mutatták be öt férőhelyes, teljesen elektromos gépüket, mely állításuk szerint világelső a műfajában.

A Lilium már tárgyal is az EASA-val a gép biztonságának hitelesítéséről. Ez a légitaxi azonban nem önvezető és a szárnyai sem forognak el, a cég szóvivője így amellett érvel, hogy alkalmazhatóak lennének rá a könnyű repülőgépekre vonatkozó hitelesítési irányelvek.

Ugyanakkora szigor kell

Elaine Whyte, a PwC brit drónszakértője, a Brit Királyi Légierő korábbi biztonsági és légialkalmassági mérnöke szerint a légitaxiknál ugyanazokat a biztonsági előírásokat kellene alkalmazni, mint a hagyományos repülésnél. "Ez valószínűleg jelentős belépési korlát lenne, és másfajta készségeket igényelne azoktól a potenciális gyártóktól, akik újak a szektorban."

Anita Sengupta, a „privát légi mobilitást” népszerűsíteni kívánó Los Angeles-i Airspace Experience Technologies startup társalapítója azt mondja, a kiberbiztonság kérdését a levegőben ugyanúgy rendezni kell, mint a szárazföldön. Szerinte jelenleg a légitaxi iparág képviselői zöld utat kapnának a légiforgalmi irányítóktól, de a jövőben valószínűleg egy új rendszert kell felállítani az iparág regulázására, melynek majd magában kell foglalnia a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás területét is.

(Financial Times)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!