Eközben Lázár János közlekedési miniszter több száz milliárd forintos vasút-felújításról beszél. A MÁV szerint „az osztrákokat is sújtó alkatrész-ellátási, kereskedelmi zavarok miatt” akadozik a felújításuk, Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár szerint viszont összeomlott a karbantartás az állami vasúttársaságnál – írja az Átlátszó.
A karbantartást nem véletlenül emeltük ki, teszi hozzá az oknyomozó portál, hiszen anélkül mit sem érnek a járművek. Elég a 40 éves Henschel dízelmozdonyokra gondolni: ha azok a MÁV-nál töltötték volna idejüket, jó eséllyel már nem lennének a topon. Legalábbis erre utal a Siemens Desiro motorkocsik állapota, amelyeket 2003-ban vásárolt a magyar állami vasúttársaság.
Desiro annakidején jelentős javulást hozott a MÁV-nál. Bár tavaly, a Desirók magyar beszerzésének 20 éves évfordulónál az iho.hu már arról írt, hogy „húszévnyi üzemelést követően a startos Desirókra motorikusan és utastér szempontjából is bőven ráférne a korszerűsítés, mivel gyakoriak a műszaki meghibásodások, és a komfortot is növelni kellene. A helyzet javulására a jelenlegi forrás- és munkaerő-hiányos környezetben nem túl sok reményt látni. Központi szinten lenne szükséges a motorkocsikra fordítani, hiszen még bőven van bennük tizenöt–húszévnyi potenciál, nem mellesleg a MÁV-Start egyik legfiatalabb járműtípusa.”
A MÁV szerint ma a 31 motorkocsiból 12 nem közlekedik, vagyis a flotta 38 százaléka nem működik.