2017 decembere óta a TV2 Csoporté a legnézettebb csatornaportfólió a teljes lakosságban, 18-59-ben pedig a két évvel ezelőtti 10 százalékpontos különbség 2018 augusztusra 0,28 százalékpontra olvadt az RTL Csoporttal szemben, áll a társaság által kiadott közleményben. A TV2 Csoport kábelportfóliója az előző hónapban az elmúlt két év legmagasabb közönségarányát érte el mind teljes lakosságban, mind 18-59-ben. Augusztusban a négy évesnél idősebbek körében a legnépszerűbb kábelcsatorna a SuperTV2 volt, és négy kábelcsatorna is megdöntötte saját nézettségi rekordját 18-59-ben.
A két legnagyobb televíziós cégcsoport közötti különbség az elmúlt két év során a 18-59 éves lakosság esetében a kezdeti 10 pontos különbségről (2016. ősz) elenyészőre, 0,28 pontra csökkent (TV2 Csoport: 22,85% shr / RTL Csoport: 23,13% shr), míg a teljes lakosság körében már 2017 decembere óta a TV2 csoport a legnézettebb. (2018 augusztusára 3 pontra nőtt a differencia: TV2 Csoport: 23,59 % shr / RTL Csoport: 20,63% shr). 2018 augusztusában a hétköznapokat tekintve is figyelemre méltó teljesítményt tudott elérni a TV2 Csoport, ugyanis megelőzte versenytársát mind a 18-59 éves (TV2 Csoport: 23,62% shr / RTL Csoport: 23,60% shr), mind a teljes lakosság (TV2 Csoport: 25,16% shr / RTL Csoport: 20,93% shr) körében.
Az adatok kapcsán érdemes persze megjegyezni, hogy a növekedés részben annak köszönhető, hogy a TV2-csoport nagyon sok új kábelcsatornát indított az utóbbi időben. Ezek között vannak olyanok, amelyek a hirdetők szempontjából fontos aktív közönség számára is releváns tartalmat szolgáltattak, mint a SuperTV2 vagy a Mozi+, de vannak olyanok is, amelyek inkább a statisztikák javítását segítik, mint amilyen az Izaura TV. A szappanoperákat sugárzó csatorna ugyan a teljes lakosság körében relatív erős, hiszen a közlemény szerint közel 2 százalékos közönségarányt érnek el, ám ezek a nézők a hirdetési piacon kevésbé forintosíthatóak. Ráadásul az anyacsatorna, a TV2 közönségének az átlagéletkora eleve magasabb, mint az RTL Klubé, így az idősebb nézőket csoportszinten ott is el tudják érni.
A közlemény szerint az eredményeket Dirk Gerkens, a TV2 Csoport vezérigazgatója úgy kommentálta, hogy a televíziók sikereit nem két slot nézettsége alapján mérik. Elavult és félrevezető, miszerint csak a két nagycsatorna főműsoridős versenye fontos, hiszen a piac fragmentálódott, így mi a teljes napra fókuszálunk cégcsoport szinten. A TV2 Csoport eredményessége megkérdőjelezhetetlen, bár erről egyes szakmainak mondott sajtóorgánumok többnyire hallgatnak.
Abban 100 százalékig igaza van a vezetőnek, hogy akár csak 2-3 évvel ezelőtt is jóval koncentráltabb volt a piac, így a csoportszintű eredmények összevetése indokolt. Az viszont mindenképpen érdekes, hogy Gerkens szerint a teljes napi és lakosság adatokat érdemes vizsgálni. Már csak azért is, mert nagyjából öt évvel korábban, amikor (a részben a közönségének magasabb átlagéletkora miatt) a TV2 bevezette a 18-59-es korcsoport vizsgálatát a kereskedelmi célcsoportnak nevezett 18-49 helyett, akkor az RTL vezetőjeként még megmosolyogta a kezdeményezést és „statisztikai trükközésnek” tartotta.
Azt is érdemes persze szem előtt tartani, hogy a TV2 Csoport vezetői a hozzájuk ömlő állami manna miatt nem biztos, hogy a hagyományos piaci kategóriákban gondolkoznak. A politika számára az a fontos, hogy szavazókorú nézők legyenek a csatornákon, akiknek a központi kommunikáció tudja harsogni az üzeneteit. Ebből a szempontból nincs jelentősége, hogy a néző milyen vagyoni helyzetben van és földrajzilag hol él. Az is mindegy, hogy a „napi migráncs-hiradó” a Spíleren egy meccs szünetében, a Lichi TV-n két recept között, vagy éppen az anyacsatornán a Tényekben hangzik el. A lényeg, hogy elérjék az embereket, ez pedig a TV2 Csoportnak sikerül, tehát az ő szempontjukból mindenképpen indokolt lehet az általuk kommunikált siker.
(A dőlt betűs rész az mfor.hu újságírójának a véleménye, illetve az adatok általa történő értelmezése.)