4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Azok után, hogy az őszi évadot már az első héten elbukta a TV2, kicsit megmosolyogtató a vállalat győzelmi jelentése. A benne szereplő adatok alapján a TV2-csoport piacvezető, igaz, ezek pont azok a számok, amiket a piaci alapon hirdetők kevésbé tartanak fontosnak.

2017 decembere óta a TV2 Csoporté a legnézettebb csatornaportfólió a teljes lakosságban, 18-59-ben pedig a két évvel ezelőtti 10 százalékpontos különbség 2018 augusztusra 0,28 százalékpontra olvadt az RTL Csoporttal szemben, áll a társaság által kiadott közleményben. A TV2 Csoport kábelportfóliója az előző hónapban az elmúlt két év legmagasabb közönségarányát érte el mind teljes lakosságban, mind 18-59-ben. Augusztusban a négy évesnél idősebbek körében a legnépszerűbb kábelcsatorna a SuperTV2 volt, és négy kábelcsatorna is megdöntötte saját nézettségi rekordját 18-59-ben.

A két legnagyobb televíziós cégcsoport közötti különbség az elmúlt két év során a 18-59 éves lakosság esetében a kezdeti 10 pontos különbségről (2016. ősz) elenyészőre, 0,28 pontra csökkent (TV2 Csoport: 22,85% shr / RTL Csoport: 23,13% shr), míg a teljes lakosság körében már 2017 decembere óta a TV2 csoport a legnézettebb. (2018 augusztusára 3 pontra nőtt a differencia: TV2 Csoport: 23,59 % shr / RTL Csoport: 20,63% shr). 2018 augusztusában a hétköznapokat tekintve is figyelemre méltó teljesítményt tudott elérni a TV2 Csoport, ugyanis megelőzte versenytársát mind a 18-59 éves (TV2 Csoport: 23,62% shr / RTL Csoport: 23,60% shr), mind a teljes lakosság (TV2 Csoport: 25,16% shr / RTL Csoport: 20,93% shr) körében.

Az adatok kapcsán érdemes persze megjegyezni, hogy a növekedés részben annak köszönhető, hogy a TV2-csoport nagyon sok új kábelcsatornát indított az utóbbi időben. Ezek között vannak olyanok, amelyek a hirdetők szempontjából fontos aktív közönség számára is releváns tartalmat szolgáltattak, mint a SuperTV2 vagy a Mozi+, de vannak olyanok is, amelyek inkább a statisztikák javítását segítik, mint amilyen az Izaura TV. A szappanoperákat sugárzó csatorna ugyan a teljes lakosság körében relatív erős, hiszen a közlemény szerint közel 2 százalékos közönségarányt érnek el, ám ezek a nézők a hirdetési piacon kevésbé forintosíthatóak. Ráadásul az anyacsatorna, a TV2 közönségének az átlagéletkora eleve magasabb, mint az RTL Klubé, így az idősebb nézőket csoportszinten ott is el tudják érni.

A közlemény szerint az eredményeket Dirk Gerkens, a TV2 Csoport vezérigazgatója úgy kommentálta, hogy a televíziók sikereit nem két slot nézettsége alapján mérik. Elavult és félrevezető, miszerint csak a két nagycsatorna főműsoridős versenye fontos, hiszen a piac fragmentálódott, így mi a teljes napra fókuszálunk cégcsoport szinten. A TV2 Csoport eredményessége megkérdőjelezhetetlen, bár erről egyes szakmainak mondott sajtóorgánumok többnyire hallgatnak.

Abban 100 százalékig igaza van a vezetőnek, hogy akár csak 2-3 évvel ezelőtt is jóval koncentráltabb volt a piac, így a csoportszintű eredmények összevetése indokolt. Az viszont mindenképpen érdekes, hogy Gerkens szerint a teljes napi és lakosság adatokat érdemes vizsgálni. Már csak azért is, mert nagyjából öt évvel korábban, amikor (a részben a közönségének magasabb átlagéletkora miatt) a TV2 bevezette a 18-59-es korcsoport vizsgálatát a kereskedelmi célcsoportnak nevezett 18-49 helyett, akkor az RTL vezetőjeként még megmosolyogta a kezdeményezést és „statisztikai trükközésnek” tartotta.

Azt is érdemes persze szem előtt tartani, hogy a TV2 Csoport vezetői a hozzájuk ömlő állami manna miatt nem biztos, hogy a hagyományos piaci kategóriákban gondolkoznak. A politika számára az a fontos, hogy szavazókorú nézők legyenek a csatornákon, akiknek a központi kommunikáció tudja harsogni az üzeneteit. Ebből a szempontból nincs jelentősége, hogy a néző milyen vagyoni helyzetben van és földrajzilag hol él. Az is mindegy, hogy a „napi migráncs-hiradó” a Spíleren egy meccs szünetében, a Lichi TV-n két recept között, vagy éppen az anyacsatornán a Tényekben hangzik el. A lényeg, hogy elérjék az embereket, ez pedig a TV2 Csoportnak sikerül, tehát az ő szempontjukból mindenképpen indokolt lehet az általuk kommunikált siker.

(A dőlt betűs rész az mfor.hu újságírójának a véleménye, illetve az adatok általa történő értelmezése.)

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!