3p

Az elektromos autók egyre elterjedtebbek, de vajon hatással vannak-e a villamosenergia-hálózatra? A világon számos ország támogatja ezen közlekedési eszközök beszerzését és a hagyományos robbanómotoros járművek mielőbbi kivezetését, így nem kérdés, hogy számolni kell a megnövekedett villamosenergia-igénnyel. De nézzük meg ezt egy kicsit közelebbről!

Csökkenő fogyasztás, környezetbarát megoldások

Napjainkban egyre nagyobb teret hódítanak azok a megoldások, melyek környezetbarátak, és még spórolni is lehet velük. Ilyen például az is, ha csökkentjük a cégünk energiafelhasználását. Érdemes ezzel kapcsolatban például az EnergyHub esettanulmányait elolvasni!

Tökéletesen illeszkedik ebbe a sorba az elektromos autó is. Ezekre a típusokra egyre nagyobb az igény, szinte minden legyártott darabot előre el tudnak adni.

Milyen hatással lehet ez a megnövekedett villamosenergia-igény a hálózatra? Lássuk!

Hogyan néz ki a villamosenergia-hálózat?

Először is tisztázzuk, hogy miként épül fel a hálózat Magyarországon! Az erőművek és az import táplálja a hazai rendszert. Van kis (maximum 400 V-os), közép- és nagyfeszültségű (120 kV feletti) hálózat, elosztói és átviteli hálózat is létezik.

A termelésből érkező villamos energia a transzformátor segítségével eléri a megfelelő feszültségi szintet, így éri el az átviteli hálózatot. Ez a település melletti elosztó hálózati táppontra (alállomásra) vezeti el az áramot. Ezután jön az elosztói hálózat, ami eljuttatja egészen a fogyasztóig.

A rendszer emellett az Európai Villamosenergia Átviteli Rendszernek (az ENTSO-nak) is része. Erre egyrészt az import és az export biztosítása miatt van szükség, továbbá azért is, mert így jobb az ellátásbiztonság is.

A villamosenergia-hálózat egyensúlyban tartása

Ez folyamatos munkát igényel, és egy nagyon komplex feladat az üzemeltetőnek. Hogy mennyire van egyensúlyban az egész rendszer, azt megmutatja a hálózati frekvenciatényező. Ez mutatja meg, hogy egységnyi teljesítményváltozásra mekkora frekvenciaváltozás történik a rendszerben. Magyarországon 50 Hz-en, míg például Amerikában 60 Hz-en működtetik a rendszert.

Könnyen felborul az egyensúly, ha hirtelen termeléskiesés történik. De ugyanilyen probléma az is, ha túlságosan nagy teljesítmény érkezik a rendszerbe, pl. sok napelem termelése által. Előfordult olyan, hogy Németország fizetett azért, hogy felhasználják a termelt áramát, így stabilizálva a rendszert.

Az elektromos autók hatása a villamosenergia-hálózatra

A fent említett problémákra megoldást jelenthet, ha sok, okostöltővel ellátott elektromos autó lép be a hálózatba, mint fogyasztó, akik fel akarják tölteni az akkumulátoraikat. Ha szükség van rá, akkor ezt lehetne ösztönözni valamilyen támogatás vagy adókedvezmény formájában.

Azonban gondolni kell arra is, hogy ők bizony akkor is fogyasztók lehetnek, ha nincs felesleges energia a rendszerben. Ezért lesz fontos a jövőben ezekkel számolni, és előtérbe helyezni az okostöltési megoldásokat.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!