6p

Nagyon magas számokkal nyitott az RTL új sorozata, a Drága örökösök, mégsem lehet maradéktalanul elégedett a csatorna.

Amikor kiderült, hogy egy vidéki tematikájú napi sorozattal fog az RTL Klub idén év elején jelentkezni, sokaknak ugrott be, hogy a Mi kis falunk sikerét meglovagolva erősít a csatorna. Bár az új sorozat, a Drága örökösök egész más sztorit követ, de humorában azért nem áll messze egymástól az RTL két műsora. Itt is jellemzőek az egymásról mindent tudni akaró, a másikat kipletykáló, és időnként gyermeteg helyzetkomikumokat teremtő lakosok, és Ökörapátiban is előszeretettel kocsmáznak, ami újabb humorforrást teremt a sorozatban.

Persze az ilyen típusú viccek nem mindenkinek jönnek be, ám a számok azt mutatják, a nézők egy számottevő részének tetszik a sorozat. Az első, január 1-re időzített adás nagyon erős mutatót hozott, egy napi rendszerességgel jelentkező műsornál legalábbis az 1,2 milliót közelítő nézőszám kiemelkedőnek számít. Ráadásul a következő napokban is viszonylag egyenletesen teljesített a műsor, hiszen egyetlen alkalommal sem esett a lélektani egymilliós szint alá a nézők száma. A teljes lakosságot tekintve így a képernyők előtt ülők 22-24 százaléka követte az RTL új sorozatát, amely egyébként úgy tűnik a fiatalabb és idősebb korosztálynál is hasonlóan népszerű, hiszen a 18-49 évesek körében ugyanúgy jól teljesített.

A számok alapján tehát úgy tűnik, hogy a Szappanos család kalandjaival az RTL Klub megalapozza a magas esti nézettséget, az első napok számai azonban nem ezt igazolták, a TV2 új műsorai ugyanis erősen kezdtek. Mindhárom fontos célcsoportban a TV2 nyerte a január 2-i nézettségi versenyt főműsoridőben, igaz, a következő napokban már gyengébb nézettséget mutattak, így nagy kérdés, hogy meddig tart majd a csatorna lendülete. Első adásakor a sokévnyi szünet után visszatérő Legyen Ön is milliomos! közel 800 ezer nézővel büszkélkedhetett, így a teljes népességet tekintve a tévé előtt ülők 17,3 százaléka nézte a vetélkedőt. Ennél egy picivel alacsonyabb volt a 18-49 évesek körében a közönségaránya, itt 16,8 százalékot ért el.

Sikeres volt Palik László visszatérése is, hiszen az általa vezetett Exatlon Hungaryt a teljes népességben 740 ezren nézték. Az ismert és amatőr sportolók által vívott ügyességi és erőnléti vetélkedés ráadásul a fiatalabbak körében teljesített jobban, a kereskedelmi célcsoportban ugyanis 18 százalékos, míg a 4 éven felülieknél 16 százalékos volt a közönségaránya. Így szerdán a TV2 műsorai simán maguk mögé utasították az RTL két régi műsorát a Barátok közt és az Éjjel-nappal Budapest aktuális epizódját.

Koltai Róbert sok nézőt hozott az örökségével (Forrás: RTL Klub)
Koltai Róbert sok nézőt hozott az örökségével (Forrás: RTL Klub)

Az első nap sikere viszont a TV2 esetében nem tudott tartós maradni, az Exatlon és a Legyen Ön is milliomos! is napról napra gyengébb számokat hozott a múlt hét hátralevő napjaiban. Előbbi a kereskedelmi célcsoportban 17,9 százalékról 14,2 százalékig csúszott vissza péntekre, míg a műveltségi vetélkedő 16,8 százalékos közönségarányról 11,2 százalékig esett. Azt ugyanakkor hozzá kell tenni, hogy a szombaton és vasárnap is képernyőn tartott Exatlon a hétvégén már nem csúszott tovább lefele, inkább stabilizálódtak a számai. A fentiek miatt egyébként péntekre fordult a kocka, és míg szerdán még a TV2-s műsorok győztek, ekkor már elmaradtak a Barátok közt - Éjjel-nappal Budapest párostól. A tapasztalatok pedig azt mutatják, hogy egy-egy új (vagy visszatérő) műsor első adása után a nézők ilyen erős erodációja nem sok jóval kecsegtet.

A kapkodás benyomását kelti egyébként az is, hogy a TV2 néhány nap alatt többször is módosította az esti műsorok kezdési idejét. Csütörtökön például az Exatlon Hungary hosszabb adásidővel került képernyőre, így az utána következő vetélkedő 20:20 helyett 20:45-kor indult. Pénteken viszont a szerdai műsorrendhez hasonlóan 20:20-kor kezdődött a Legyen Ön is milliomos! Hogy a nézők dolga ne legyen túl egyszerű, ezen a héten a csatorna ismét csavart egyet a dolgokon, így hétfőtől az Exatlon még hosszabb lett, a Gundel Takács Gábor vezette kvízműsor pedig csak 20:55-kor indul.

Tavaly egyébként fordított volt a helyzet, a Piramis erős kezdése miatt az RTL kezdett bűvészkedni a műsorai kezdési időpontjával, ám hiába tologatták a programjaikat, attól azok nézettsége nem változott érdemben. Persze az is benne van a pakliban, hogy a TV2 programjaiért felelős vezetők úgy látják a számok alapján, hogy a Legyen Ön is milliomos! nem elég erős, hogy tartósan túlszárnyalja az RTL-es műsorokat, ezért "elengedik", míg a Palik László féle vetélkedő esetében még megvan a remény, hogy tartsa a lépést a konkurencia szappanoperáival.

Erőse számokkal tért vissza Palik László, remekelt az Exatlon (Forrás: TV2)
Erőse számokkal tért vissza Palik László, remekelt az Exatlon (Forrás: TV2)

A hétvége napjai egyébként érdekesen alakultak, hiszen a már említett Exatlon miatt a TV2 nem indult rossz pozícióból, és vasárnap sikerült is a lépéselőnyét megtartania, többek között a Taxi 3 című film segítségével. Ezzel szemben egy nappal korábban a francia akcióvígjáték második része sokkal gyengébb számokat ért el, így akkor az RTL örülhetett.

Ha a két nagy médiacsoport kábeltévéire is vetünk egy pillantást, akkor azt láthatjuk, hogy a Mozi+ tavaly év végi erősebb számai nem csupán a szerencse művének köszönhetők, a TV2-höz tartozó kábeladó az új esztendőt is jól kezdte, több filmjük (A kém, Fak jú tanár úr!, Avatar) is előkelő helyen volt a nézettségi rangsorban. Más kérdés, hogy az RTL a F+ és az RTL II révén is ért el nézőket. Utóbbi csatornán az eddigi leginkább trashre sikeredett Való Világ széria vonzza a nézőket.

 

 

 

Összefoglalva az 1. hét számait, azt láthatjuk, hogy a 18-49-es korcsoportban főműsoridőben (19-23 óra között) ezúttal kiegyenlített versengés volt a két nagy kereskedelmi csatorna között. A TV2 három, míg az RTL Klub négy estét nyert meg. Az RTL Klub a képernyők előtt ülők 13,4 százalékát érte el átlagosan, eközben a TV2 nézettsége az év végihez képest megugrott, és 11,2 százalékos átlagos közönségaránnyal büszkélkedhettek. Az RTL-es kábelcsatornák esetében a F+ közönségaránya 4,9 százalék, míg a Coolé csak 2,8 százalék lett. Utóbbit erősen megközelítette a Viasat3 (2,7% SHR), míg a Duna TV (1,3% SHR) saját magához képest jelentősen előre tudott lépni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!