5p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Április elején elindult a végelszámolási eljárás a milliárdos árbevételű, nyereségesen működő MÁV Nosztalgia Kft.-nél. Bár első ránézésre nem teljesen világos a döntés oka, gyaníthatóan az osztott tulajdonosi háttér miatt indulhatott az eljárás.

A historikus vonatokkal utakat szervező MÁV Nosztalgia Kft.-nél április elsején elindult a végelszámolási eljárás - vettük észre a társaság cégkivonatában. 

A 29 éves múltra visszatekintő társaság fő tevékenysége a vasúti nosztalgiautazások szervezése korabeli, felújított vonatokkal, melyek a XIX-XX. század fordulójának emlékét őrzik. A társaság járműflottája több mint 100 különböző típusú, muzeális értékű darabból áll, közülük több is Európa-szerte ismert és népszerű a vasút kedvelőinek körében. A cég szervezte többek között a Gyertyafény Expressz vacsoravonatokat, és tavasztól őszig az Élményvonatokat különböző úticélokra.

A MÁV Nosztalgia Kft.-nek jelenleg több tulajdonosa is van:

  • 57 százalékban tulajdonos az állami vasúttársaság, a MÁV Zrt., 
  • 41 százalékos tulajdonrészt birtokol az Intertraverz Zrt. (ez a cég Hujber Ottó vegyestermékkörű nagykereskedelemmel foglalkozó cége, a vállalkozó a legbefolyásosabb magyar üzletemberek egyike volt a '90-es években, az MSZP vállalkozói tagozatát vezette),  
  • 1-1 százalékot pedig két magánszemély, Szendrey Adrienn, valamint Németh Andor birtokol. 

Fotó: MTI
Fotó: MTI

Utóbbi volt az, aki a végelszámolás megindításával kapcsolatban tiltakozását fejezte ki. A március 29-i, taggyűlésen döntöttek e kérdésről, a cégbíróságra benyújtott papírok alapján pedig Németh Andor volt az, aki nemmel szavazott a végelszámolás megindítását illetően. 

Kisebbségi tulajdonos lévén azonban ez nem volt akadálya annak, hogy végül a taggyűlés határozata a végelszámolás április elsejei elindításáról megszülessen. A végelszámolás oka azonban egyik cégbírósági dokumentumból sem derült ki, ezért ránéztünk a társaság üzleti eredményeire is. 

A legutóbbi 2019-es, sőt, a megelőző évek gazdasági eredményei sem indokolják feltétlenül a végelszámolást. Az elérhető legutóbbi beszámoló alapján 2019-ben az előző évinél 34 százalékkal magasabb árbevételt, 2,7 milliárdot könyveltek el, amiből a végén egy szerény plusz maradt, 9,4 millió forint. A korábbi években meglehetősen hektikusan alakult a cég eredményessége: 

  • 2018-ban 27,7 milliós veszteséget, 
  • 2017-ben 24,5 milliós nyereséget, 
  • előtte ismét veszteséget, 33 milliós mínuszt könyveltek el, miközben 1,5-2 milliárdos bevételt realizáltak. 

Tehát ezek a számok sem indokolják igazán a 90-100 főt foglalkoztató cég végelszámolását, ezért megkerestük a MÁV Nosztalgia Kft. többségi tulajdonosát, a MÁV Zrt.-t, hogy magyarázzák el nekünk, miért volt szükség a nosztalgiautakat szervező cég megszüntetésére. Válaszukból arra lehet következtetni, hogy a lépésre a hosszabb távú célok érdekében volt szükség. 

"Társaságunk több éve elhatározott célja, hogy a tulajdonában lévő historikus járműveket apport útján az erre szakosodott leányvállalata tulajdonába adja. Ez a MÁV Nosztalgia Kft. esetében nem volt megvalósítható a magántulajdoni részek (köztük magánszemélyek) miatt. A MÁV Zrt. több alkalommal tett lépéseket arra, hogy a 43 százalékos magántulajdonban lévő üzletrészeket megvásárolja, ez sajnos nem járt sikerrel." - válaszolta a MÁV Zrt. lapunk megkeresésére. 

A vasúttársaság arról is tájékoztatott, hogy a helyzet rendezése érdekében megalapították a 100 százalékban MÁV-csoport tulajdonú  (99 százalék MÁV Zrt., 1 százalék MÁV-START Zrt.) leányvállalatát a MÁV Rail Tours Kft-t. 

Az már a cégkivonatból tudható, hogy az említett társaság nem friss alapítású, már 2020. február 20-án megalapították, a cégbíróság pedig egy héttel később, február 27-én jegyezte be. A 100 millió forint jegyzett tőkével rendelkező cég fő tevékenysége az utazásszervezés, de emellett többek között

  • vasúti eszközök, járművek javítása, gyártása,
  • személyszállítás, 
  • vegyestermékkörű nagykereskedelem, 
  • szállodai szolgáltatás, 
  • éttermi, mozgó vendéglátás 
  • és rendezvényi étkeztetés is a tevékenységi körök közé került. 

A cég ügyvezetője az a Schvéd Norbert lett, aki a MÁV Nosztalgia Kft. ügyvezetője is volt és egyben a Magyar Vasúttörténeti Park parkvezetője is. A cégkivonat szerint a három tagú felügyelőbizottságban pedig a MÁV-csoporton berkeiből érkeztek a személyek: 

  • Berecz Juliána,
  • Nemeskéri-Kutlán Endre, akik a MÁV Zrt. cégkivonata szerint cégjegyzésre jogosult képviselők, 
  • valamint Sejkóczki András, aki a MÁV FKG Felépítménykarbantartó és Gépjavító Kft. ügyvezetője. 

A gyakorlatban tehát ez lesz az a cég, mely átveszi a MÁV Nosztalgia Kft. eddigi szerepét és feladatait, amit a MÁV Zrt. lapunknak adott válasza is megerősít:

"A vasúttársaság kiemelt küldetésének tekinti a történelmi értékek megőrzését és az ehhez kapcsolódó társadalmi szerepvállalást (pl. Vasúttörténeti Park, MÁV Szimfonikusok). A továbbiakban is fontosnak tartjuk a nosztalgiautazások, élményt adó programok megtartását, amint arra a pandémiás helyzet miatt lehetőség nyílik". 

Hogy mi lesz a társaság tulajdonában lévő eszközökkel és járművekkel, az majd "a végelszámolási eljárás során, a vonatkozó eljárási szabályok és végelszámolói döntések szerint lesznek rendezve". 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!