2019. március 22. 10:17

Alig néhány nappal Andy Vajna halála után új tulajdonos jelent meg a TV2-nél.

A G7 cikke

A korábbi céges iratok szerint egészen január 24-ig a kereskedelmi tévé egyetlen részvényese a néhai filmügyi biztos érdekeltségébe tartozó Magyar Broadcasting Co Zrt. volt, az aznap tartott közgyűlésen azonban a médiavállalkozás alapszabályába bekerült tulajdonosként egy Máltára bejegyzett offshore cég is.

A Medialog Worldwide Ltd. ugyanakkor csak minimális részesedéshez jutott. A TV2 Zrt. 5 000 004 darab részvényéből csak azt a négyet szerezte meg, amelyek egyelőre szavazati joggal sem járnak. Sőt, a céges dokumentumok szerint több mint hat évig még osztalékra sem jogosult a papírok alapján az új tulajdonos. Persze ennek jelenleg sok jelentősége nincs, a tévé ugyanis hosszú évek óta masszívan veszteséges.

Megint egy opciós szerződés

Bár már az új tulajdonos feltűnése is érdekes fordulat, talán ennél is meglepőbb, hogy a Medialog megjelenése nem volt előzmény nélküli. A céget képviselő ügyvédi iroda ugyanis egy olyan meghatalmazással vehetett részt a közgyűlésen, amit az eseménynél több mint nyolc hónappal korábban, 2018. május első napjaiban írtak. A dokumentumban szó szerint arra hatalmazzák fel a Reisz Ügyvédi Irodát, hogy

„részt vegyen és szavazzon a TV2 Média Csoport Zrt. bármely közgyűlésén”.

Az irat szignálása után nyolc nappal rendezett 2018-as közgyűlésen azonban még csak Andy Vajna volt ott mint az egyedüli tulajdonos Magyar Broadcasting Co Zrt. vezérigazgatója és alapítója.

Mindez arra utal, hogy egy opciós szerződés lehetett a háttérben. Azaz egy olyan megállapodás, amellyel a Medialog már korábban – legkésőbb tavaly – jogot szerzett arra, hogy valamikor a jövőben részesedéshez jusson a TV2-ben. A filmügyi biztos halála után csak ezt a jogát érvényesítette a cég.

Méghozzá lehet, hogy nem is teljes egészében, és

a jövőben tovább növeli majd részesedését az új tulajdonos.

A most megszerzett részvényekkel ugyanis – ahogy erről már volt szó – nem járt szavazati jog, a meghatalmazásban viszont kiemelik, hogy szavazhat is az érintett ügyvédi iroda a tulajdonos helyett. Ennek viszont csak akkor van értelme, ha olyan papírokat is szerezhet a máltai vállalat, amelyekkel aktív résztvevője lehet a közgyűléseknek.

Nem ez lenne egyébként az első eset a TV2 történetében, amikor valaki opcióval próbál részesedést szerezni. Korábban Simicska Lajosnak is volt ilyen megállapodása a tévére, amit – Orbán Viktorral való összeveszése után – igyekezett is érvényesíteni, de sikertelenül. Simicskáék épp Vajna tulajdonszerzését akarták így megakadályozni, de a bíróság a filmügyi biztosnak adott igazat.

Letelepedési kötvény, Panama-iratok

Az új tulajdonosról a máltai cégregiszterből túl sok minden nem derül ki, mindössze annyit lehet tudni, hogy maga a cég 2010 óta létezik, és a 10 ezer lakosú Mellieħa városába van bejegyezve. A TV2 alapszabályában azonban az is szerepel, hogy a céget egy bizonyos Zsoldos János Demeter képviseli, akinek viszont a neve már több kétes üzlet kapcsán is feltűnt a magyar sajtóban.

A szintén Mellieħába bejelentett Zsoldos feltűnt a Panama-iratokban, ráadásul nem is kevés, összesen egy tucatnyi máltai cég igazgatójaként. Ezek között volt az a Discus Holding is, amely 2013-tól egy halom országban

 árulhatott letelepedési kötvényeket egészen addig, amíg 2015 utolsó napjaiban vissza nem vonták az engedélyét.

Zsoldosról korábban a Figyelő azt írta, hogy – Orbán Viktorhoz, Simicska Lajoshoz vagy éppen Áder Jánoshoz hasonlóan – Bibó-kollégista volt, majd a 2000-es években ügyvédként dolgozott a TV2 számára most is műsorokat gyártó Rákosi Tamásnak, illetve az RTL-nek is, amikor azt még a most már a TV2-nél ténykedő Dirk Gerkens irányította.

Ezt a kapcsolati szálat erősíti az is, hogy a Panama-iratokban – az ott szintén feltűnő – Medialog Worldwide Ltd. tulajdonosaként a cseh IKO Cable S.R.O-t jelölték meg. Márpedig Magyarországon az IKO Rákosi műsorgyártó cége, a cseh társaság magyar fióktelepét pedig ugyanaz a menedzser irányítja, aki a magyar IKO Holdingot is.

Átszervezték a tévé irányítását

A januári közgyűlésen nem ez volt az egyetlen jelentős változás. A Válasz Online már február közepén beszámolt róla, hogy átalakították a TV2 igazgatóságát is, a testületben több Mészáros Lőrinc-közeli ember is feltűnt. A most nyolc főt számláló grémiumot a korábban a közmédiát vezető Vaszily Miklós elnököli, de tag még

  • a korábbi vezérigazgató Dirk Gerkens
  • a már emlegetett Rákosi Tamás,
  • a Rogán Antal és Habony Árpád köréhez sorolt Horváth Balázs,
  • a kormánykedvenc útépítő Duna Aszfalt jogásza, Czira Szabolcs,
  • a Mészáros Lőrinccel több szálon is kapcsolatban álló Barna Zsolt, 
  • a tőzsdén jegyzett Mészáros-cégek ügyvédje, Kertész József Tamás
  • és Vajna egykori amerikai üzlettársa, Samuel R. Falconello

Február közepén tartottak egy újabb közgyűlést is, amely tovább erősítette az igazgatóságot. A vezérigazgatót lényegében a testület alá rendelték, Dirk Gerkenstől pedig el is vették a pozíciót. A közgyűléstől is csoportosítottak át feladatokat, a jövőben például az elnököt már ők választják maguk közül, emellett minden munkáltatói jogkört az igazgatósághoz rendeltek.

10 millió forint az álomotthonhoz

Lakásvásárlás előtt állsz és a legkedvezőbb kölcsönt keresed? Lakáshitel kalkulátorunk segít dönteni! 20 éves futamidővel 10 millió forintos hitelt az alábbi konstrukcióval vehetsz fel, ha fontos a törlesztőrészlet nagysága: az egyik legkedvezőbb ajánlatot jelenleg a K&H Bank üzleti feltételű lakáshitele nyújtja 53 430 forintos induló törlesztőrészlettel és 2,79 százalékos induló THM-mel. Ezt a CIB Bank lakáskölcsöne követi 2,81 százalékos THM-mel és 54 305 forintos törlesztőrészlettel, utána pedig az Erste Bank lakáscélú hitele 54 712 forintos törlesztőrészlettel és 2,89 százalékos THM-mel. Szintén kedvező a Raiffeisen Bank lakáshitel ajánlata: 57 024 forintos induló törlesztőrészlet és 3,36 százalékos kezdő THM-mel kínálja a bank a kölcsönt. További ajánlatok, esetleg nagyobb hitelösszeg érdekel? Használd ezt a hitelkalkulátort!