A vasárnap véget ért labdarúgó világbajnokság tévés nézettségi szempontból is kiemelt esemény volt. A mérkőzések ugyanis rendre nyerték az idősávjukat, így a nagy kereskedelmi csatornák komoly visszaesést szenvedtek el. Ahogy arról korábban beszámoltunk, voltak közönség kedvenc válogatottak, akikért jobban megdobbant a magyar nézők szíve, ilyenek voltak például a brazilok, az ő meccseik rendre felülteljesítettek az egyébként is erős nézettséget hozó egy hónap alatt.
A viadal végén viszont mind a bronzmérkőzés, mind pedig a döntő a korábban megszokott este 8 órás kezdés helyett korábban kezdődött, így ez némileg torzította a számokat, hiszen a legfontosabb időszaknak az úgynevezett főműsoridőt szokták tekinteni, amely a 19 és 23 óra közötti periódus. Érdekesség az is, hogy a mérkőzéseknél gyakran a teljes műsorfolyam egy programelemnek számított a mérésekben, ez pedig torzította a számokat. Információink szerint itthon az előzetes esélylatolgatás és az utólagos elemzés sem számít kiemelkedő érdeklődésre. Az emberek többsége ugyanis általában csak a kezdés előtt néhány perccel (a himnuszok környékén) kapcsolódik be a közvetítésekbe, és a végső sípszó után sokan kapcsolnak el. Ez viszont a méréseknél a nézettség egyik legfontosabb mutatószámát (AMR) erősen tudja befolyásolni, az ugyanis azt jelzi, hogy egy műsor vagy idősáv közönségének mennyi volt az egy percre jutó átlagos száma. Ha tehát egy martoni közvetítés elejét és végét kevesen nézik, úgy az AMR adat számottevően csökken.
A hivatalos közönségmérést végző Nielsen adatai szerint a vasárnapi teljes közvetítés alatt (15:32-20:13-ig) 1.122 millió nézője volt a döntőnek, ami egyébként az éppen a készülékek előtt ülők 33,7 százalékát jelentette. Az MTVA által közölt adatok viszont jelzik, hogy az "átlagolás során" sokan elvesztek. Az általuk publikált számok szerint (amelyet egyébként szintén a Nielsenre hivatkozva közöltek) 1 millió 511 ezren követték végig a futball-világbajnokság döntőjének megnyitóját, a meccset és a díjátadót az M4 Sporton, vasárnap 16.30 után. Bár ennél pontosabb adat nem érhető el, de valószínűsíthető, hogy ha csak tisztán a mérkőzést néznénk, amely 17.00-tól kezdődött, akkor még magasabb (1,6 millió körüli vagy azt meghaladó) számot kapnánk. A Franciaország - Horvátország összecsapás közvetítésének közönségaránya 43,7 százalék volt, ami azt jelenti, hogy tíz televíziónézőből négy a nemzeti sportcsatornát nézte.
A közmédia közleménye szerint a 2018-as labdarúgó-világbajnokság mérkőzései kiemelt érdeklődés mellett zajlottak, amit a számok is bizonyítanak, ugyanis az idei év első hét legnézettebb hazai televíziós műsorát az M4 Sport közvetítette. Első helyen a vasárnapi Franciaország - Horvátország döntő végzett 1 millió 511 ezer nézővel (43,7% SHR), második a Horvátország - Anglia elődöntő 1 millió 321 ezres nézőtáborral (július 11. 19.50; 32,4% SHR), harmadik pedig a Franciaország - Belgium elődöntő volt 1 millió 249 ezer nézővel (július 10. 19.50; 31% SHR). Azt is leszögezik - ami az mfor.hu nézettségi beszámolóiban mi is rendre megírtuk -, hogy az M4 Sport piacvezető volt a futball-világbajnokság mérkőzéseinek közvetítése idején.
Az ugyanakkor látszik, hogy idén még a Forma-1-es közvetítések, amelyek nagy dobást jelenthetnek, más kiemelkedő érdeklődéssel futó programra nem lehet majd számítani. Ahhoz viszont talán nem kell nagy bátorság, hogy most félévkor megelőlegezzük az év legnézettebb műsora címet a vb-döntőnek. Bár láttunk az elmúlt években sikeresen felépített műsorokat, mint amilyen például a Sztárban sztár volt, mégis nehéz elképzelni, hogy a döntőhöz hasonló eredményt produkáljon más műsor. Az őszi időszakban ugyanis várhatóan mind a két nagy kereskedelmi csatorna komoly erőket mozgósít a nézők megszerzéséért, míg most mind az RTL, mind a TV2 "feltartott kézzel" várta a világbajnokságot, és nem is nagyon próbáltak ütős műsort versenybe küldeni a meccsekkel szembe. Szeptembertől decemberig viszont a hirdetői piac is sokkal élénkebb, így nem engedhetik meg a csatornák maguknak azt a luxust, hogy piaci részesedést veszítsenek. Ha viszont több csatorna is erősebb programstruktúrával rukkol elő, az megosztja a nézőket. Ez a fregmentáció egyébként már évek óta jellemzi a piacot, amely ennek a nagy médiacégek úgy próbálnak tenni, hogy csatornacsaládokat építettek ki.
A mostani foci-vb egyébként azt mutatta, hogy megváltozott az emberek médiafogyasztása, és már nem feltétlenül "hagyományos módon" tévé előtt ülve követik az eseményeket. A Telenor közölte, a statisztikákból kiolvasható, hogy az élő sportesemények alkalmával – például Olimpia, Forma-1 és kedvelt sportok világrangadói – jelentősen nő azok száma, akik MyTV-n követik az eseményeket. A 2018-as vb a MyTV életében is új rekordokat hozott, a használati statisztikákból megállapítható, hogy a szolgáltatás mára megváltoztatta a szurkolói szokásokat is. Kevésbé számít a helyhez kötöttség, olyan mérkőzéseket is képesek élőben követni az emberek, amelyekről korábban, hozzáférhető élő tévéadás híján lemaradtak. A hálózati forgalom alapján az látható, hogy szinte végig egyre többen kapcsolódtak be a világbajnokság közvetítésekbe. Érdekesség, hogy a legnagyobb nézettséget a teljes vb ideje alatt mégsem a döntő, hanem az Oroszország-Horvátország mérkőzés 11-es párbaja hozta, míg teljes megtekintett mérkőzés tekintetében a Franciaország-Belgium összecsapás vonzotta a legtöbb nézőt.Túllépve a világbajnokságon a nézettségi adatok ismét arra hívták fel a figyelmet, mennyire szétválik a fiatalabb és az idős korosztály érdeklődése. A kereskedelmi célcsoportban ugyan a foci mellett az RTL Klub műsorai értek el magasabb számokat, így a Fókusz, az Éjjel-nappal Budapest, A varázslótanonc vagy éppen a Barátok közt. A két nagy csatorna hírműsorát összevetve is az RTL Híradója ért el magasabb számokat.
Más volt viszont a helyzet, ha az idősebb korosztályt is tartalmazó teljes népességet vizsgáljuk. Nekik köszönhetően ebben a célcsoportban például a Tények volt a piacvezető, de a Hegyi Doktor vagy a Feriha című sorozatokat is a Top 10-ben találhatjuk.
A 28. héten az átlagos közönségarányt nézve (főműsoridőben a 18-49 évesek körében) az RTL Klub átlagosan 12 százalékos közönségarányt ért el, míg a TV2 a képernyők előtt ülők 5,7 százalékát érte el. Nem sokkal maradt el a TV2-től az RTL népszerűbb kábelcsatornájától, a F+-t ezúttal a tévé előtt ülők 4,8 százaléka választotta. Őket a Cool követte, az esetükben 3,1 százalékos közönségarányt mértek, majd a Viasat3 (1,9% SHR) jött a sorban, míg a középmezőnyt a Duna TV (1,4% SHR) zárta.