6p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Hogyan szerepel az autópiac, mi a helyzet az árakkal, a kedvezményekkel és a kamatokkal? Mire érdemes figyelnie a gépjármű-beszerzést tervező cégeknek vagy magánszemélyeknek? Egyebek mellett ezekre a kérdésekre kerestük a választ Tóth Gáborral, a magyarországi lízingpiac egyik legnagyobb szereplőjeként ismert Merkantil Bank Zrt. értékesítési vezetőjével.

Rendkívüli helyzetben volt az elmúlt években az autópiac, ezen belül a finanszírozási oldal, ugyanis nem várt nehézségekkel kellett megküzdenie a szektorban érdekelt vállalatoknak. A kisebb és nagyobb flottapark-kezelőknek ugyanúgy, mint a lízingcégeknek. A 2010-es évek második felére jellemző stabilan növekvő flottafinanszírozási piacot krízishelyzetek hátráltatták.

Sokkok egymás után

„Először jött a pandémia, amely teljesen új helyzetet teremtett: takarékra kapcsoltak a vállalkozások és a háztartások nemcsak Magyarországon, de nemzetközi szinten is. A bizonytalanság vette át a főszerepet mindenki életében. A járvány számos más problémát vont maga után, ezek egyike volt az, amelyet chiphiányként emlegettek sokan. Ennél azonban jóval többről volt szó. Az autógyártásban kétségtelenül kulcskérdés a chipek elérhetősége, de jelentősen drágultak az alapanyagok, a nyersanyagok is. Ráadásul a világjárvány során a szállítmányozási forgatókönyvek is felborultak, az árak rendkívüli módon megemelkedtek és kapacitáshiány lépett fel”

– mondta Tóth Gábor. „Ha a logisztikai láncban jelentkező igen jelentős csúszások, az alapanyag és chiphiány ellenére sikerült is késésekkel legyártani egy-egy autót, akkor is sok esetben például a megrendelt extrák maradtak ki belőlük” – tette hozzá.

Amint kezdett valamelyest javulni a helyzet, kirobbant az orosz-ukrán konfliktus, amely jelentősen befolyásolta a világgazdaságot és az európai gazdasági környezetet egyaránt, ez az autógyártásra is negatív hatással volt. Később pedig az inflációs nyomás akadályozta meg, hogy elinduljon a növekedés. Ezzel összefüggésben Magyarországon jelentősen nőttek a kamatok, ezek a tényezők pedig rendkívüli módon megdrágították a finanszírozást. „Egymás után több sokkoló tényezővel kerültek szembe a gazdasági szereplők, amelyek mind az autópiacra, mind a finanszírozásra negatív hatással voltak. Magyar specifikus dolog volt az is, hogy a forint árfolyama tavaly jelentősen gyengült, ami további áremelkedést eredményezett az új autók árában és a hozzájuk kapcsolódó finanszírozásban is. Összességében sorra következtek be olyan krízisek, amelyek a keresleti és kínálati viszonyokat teljesen kiszámíthatatlanná tették.”

Ebben az időszakban sok autóvásárlást és a flottájának megújítását tervező cég elhalasztotta a beszerzést. Ezt jól tükrözi az is, hogy bár a kihelyezett összeg az autók árának emelkedése miatt növekedett, a szerződések száma csökkenést mutatott. A kilátások azonban most úgy tűnik, hogy kezdenek némileg kedvezőbbre fordulni, ezáltal lehet, hogy sok cég, amely az elmúlt néhány évben elhalasztotta a vásárlási döntést, most lép majd. Adódik a kérdés, hogy a sokféle lízingkonstrukció közül melyiket érdemes választani. Tóth Gábor szerint erre nincs általános válasz. Az adott cég működésétől, tőkehelyzetétől és céljaitól is függ. Mind a pénzügyi lízing, amelynek van nyílt és zárt változata, mind az operatív lízing jó megoldás lehet. De mit is jelentenek ezek pontosan? Nagyon leegyszerűsítve a pénzügyi lízing esetében a vállalkozás tulajdont szerezhet a járműben a futamidő végén, így eszközbeszerzésről beszélünk. Az operatív lízingnél nincs tulajdonszerzési lehetőség, utóbbit ezért is emlegetik tartós bérletként. A lízingkonstrukciók kiválasztásáról érdemes szakemberrel egyeztetni, nem mindegy ugyanis, hogy az autó a vállalkozás könyveiben szerepel-e vagy szolgáltatásként veszi igénybe a járműveket.

„Az is fontos szempont, hogy tulajdonolni szeretnénk-e az eszközt a futamidő végén, vagy a teljes körű mobilitás megteremtése a cél, mindez kiszervezett formában. Azaz kérünk-e a finanszírozáson túl akár mindenre kiterjedő autópark-kezelési szolgáltatást is, annak érdekében, hogy a flottánk üzemeltetése tervezhető, egyenletes havi költségként jelenjen meg?” - fogalmazott az értékesítési vezető.

Milyen autó a jó flottaautó?

Adódik a kérdés, hogy milyen autót érdemes a flottába tenni. Tóth Gábor szerint itt is számos körülményt kell mérlegelni. Nyilván más összetételű autóparkra van szükség egy sok területi képviselőt foglalkoztató cégnél, mint egy 10-20 fős vállalatnál, ahol a munkatársak az irodában dolgoznak és egy részük juttatásként kap autót.

Általános tanácsként azonban el lehet mondani, hogy sokszor nem a legalacsonyabb áron kapható gépkocsi a legjobb választás a teljes költség tekintetében. Függetlenül a finanszírozási és tulajdonlási formáktól - mint minden autó, úgy a flotta esetében is - az üzemanyag-fogyasztás mellett a másodpiaci értékesíthetőség (maradványérték), a megbízhatóság, a gumik elhasználódása, a biztosítás, a szervizháttér és -kiadás is kulcskérdés. Több volumenmárka rendelkezik megfelelő modellel, a klasszikus flottás kategóriákba sorolhatóak például az európai és dél-koreai gyártók márkái. Ezek mellett a Suzuki kínálatát is mindenképpen érdemes megnézni. Utóbbiak üzemeltetése takarékos, ráadásul rendkívül megbízhatóak, a modellek gazdag alapfelszereltséggel rendelkeznek, a motor és hajtás választéka pedig széleskörű ügyféligényt fed le.

Tóth Gábor, a Merkantil értékesítési vezetője beszélt az autó-, lízingpiaci trendekről. Elárulta, mire érdemes figyelni. Fotó: Magyar Suzuki Zrt.
Tóth Gábor, a Merkantil értékesítési vezetője beszélt az autó-, lízingpiaci trendekről. Elárulta, mire érdemes figyelni. Fotó: Magyar Suzuki Zrt.

Egy új flotta kialakításánál vagy a meglévő cseréjénél az úgynevezett TCO-mutatót (total cost of ownership) kell figyelembe venni. Ez az ár mellett az összes felmerülő kiadást magában foglalja (szervizelési költségek, gumizás stb.), ez a finanszírozó és a vásárló szempontjából is alapvető kérdés. Persze nemcsak a finanszírozásról van szó a flották esetében, hanem akár komplett szolgáltatásról is. Az idén 35 éves fennállását ünneplő Merkantil-csoport teljes körű szolgáltatást is tud biztosítani, nyílt-és zártvégű pénzügyi lízingtől a tartós bérletig, és az ehhez kapcsolódó autópark-kezelési szolgáltatásokig.

Megjelentek a kedvezmények

Tóth Gábor a jövőről szólva elmondta, hogy „a bizonytalan és kihívásokkal teli környezet néhány területen már enyhülni látszik, a gyártási és szállítási kapacitások gyakorlatilag helyreálltak, kínálati piac ismét a jellemző, ráadásul már megjelentek az újautó-kereskedőknél a különböző akciók, amelyekkel ösztönözni szeretnék a vásárlást. Az elmúlt két évben a már említett negatív hatások miatt erre nem igazán volt példa.”

Ez pedig azt is jelenti, hogy a beszerzést tervező cégek különböző kedvezményekkel juthatnak hozzá az autóhoz. A finanszírozás szempontjából fontos továbbá, hogy a kamatok tovább csökkenhetnek a jövőben, ami szintén mérsékelheti a kiadásokat. Emiatt Tóth Gábor szerint figyelni kell arra, hogy változó-, vagy fix kamatozású finanszírozási konstrukció mellett döntünk. „Ez különösen igaz most, amikor meglátásom szerint határesetnél állunk a jelenlegi kamattrend és szintek mellett, futamidőtől függően még jó választás lehet a fix kamatozás, de már ismét megfontolandó a változó kamatozás melletti döntés is.”

 

 

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!