A flottakezelés szegmensében egyre nagyobb teret hódítottak az elektromos autók Nyugat-Európában. Viszont a flottaösszetételből pont az olcsó kínai autómárkák elektromos típusai hasítanak ki egyre nagyobb szeletet.
A flotta menedzsment területén hazánkban is megtalálhatóak már a klasszikus brandek mellett a feltörekvő kínai tulajdonú autómárkák.
Kínai térhódítás az elektromos autógyártásban
Kína az elmúlt évtizedekben a világ első számú gyártójává nőtte ki magát az elektromos autógyártás területén is, főként a szektor állami támogatásainak köszönhetően.
Az Európai Bizottság vizsgálatának eredményeként megállapították, hogy a kínai állam jelentősen támogatja elektromos autóiparának teljes ellátási láncát, az amúgy nehezen hozzáfárhető nyersanyagok kitermelésétől kezdve a gyártáson keresztül, egészen az európai kikötőkbe történő szállításig.
Vajon lábon lőtte magát az EU?
Az EU pontosan azért, hogy segítse tagországainak autóiparát, és egy szintre hozza a magasabb gyártási költségeket, a már meglévő 10%-os vámon felül további 17,4%-tól 38,1%-ig terjedő vám kivetését irányozta elő a Kínában gyártott, de Európában értékesített elektromos járművekre.
Arról viszont megfeledkeztek, hogy az autóiparban is tetten érhető globalizáció miatt az európai autógyártók többsége is Kínában állítja elő elektromos gépjárművei egy részét. A Mercedes-Benz, a Volvo, a BMW csoport, de még a Dacia is Kínában létesített üzemben gyártja, szereli össze járműveit.
Akkor most jók az extra vámok, vagy sem?
Ha kicsit mélyebben nézünk az intézkedések mögé, akkor arra a következtetésre juthatunk, hogy a talán kevésbé átgondolt védelmi intézkedések pont ellenkező hatást fognak kiváltani az értékesítési piacon.
Az európai gyártók Kínában gyártott elektromos autói a rájuk is vonatkozó, különböző mértékű vámoktól továbbra sem lesznek versenyképesebb áron elérhetőek az ázsiai vetélytársaiknál. A vámok okozta drágulást pedig végső soron az autóvásárlók fogják megfizetni, mint mindig.
Így akár az új kínai márkák, akár a hagyományos autógyártók irányába fordulnának is a vásárlók, mindenképpen az autók árának drágulásával kell szembenézniük.
Az áremelés soha nem jön jókor
Ezeknek az intézkedéseknek a hatása pedig a lehető legrosszabbkor jöhet el, amikor is olyan időszakukat élik meg a gyártók, - akik pár éve még igencsak lelkesen álltak át az elektromos autózásra -, hogy jelenleg kénytelenek visszavenni az értékesítési terveiket és a legyártott darabszámokat a kereslet csökkenése miatt.
A flotta menedzsment területén élen járó Next Auto széles szortimentjéből a felhasználáshoz illő, legköltséghatékonyabb járművek bérlésére van lehetőség, sőt a tisztán elektromos meghajtású autók is elérhetőek náluk.