A marketing alapjai
Igencsak leegyszerűsítenénk a dolgot, ha azt mondanánk, hogy a marketing reklám. Ennél ugyanis jóval többről van szó. A marketing égisze alá tartozik a piac és a konkurencia elemzése, a fogyasztók tájékoztatása és meggyőzése, az értékesítési stratégia meghatározása és a sales támogatása, de akár az árazás megszabása is. Ezen túl természetesen a marketingcsapat dolga megírni a hirdetésszövegeket, elkészíteni a grafikát, leforgatni a videót, és még sorolhatnánk.
Már ebből is kitűnik, hogy a marketing rengeteg csatornát használ a meggyőzéshez. Míg néhány évtizede szinte kizárólag a tévéreklám, az újsághirdetés és a plakát jelentette a marketinget, a digitalizációval lehetőségek tárháza nyílt meg, és nyílik meg folyamatosan. Ez az oka annak, hogy manapság vagyonokat lehet „elégetni” marketingre, mindenféle látványos eredmény nélkül. Hogy ezt elkerüljük, tudatosságra van szükségünk, és arra, hogy ismerjük azokat a lehetőségeket, melyek minimális befektetéssel is képesek szállítani az eredményeket.
Kis költségvetés, hatékony stratégiák
Nézzük, hogy melyek ezek a fent említett stratégiák!
Tartalommarketing
Az embereket napjainkban ezer helyről bombázzák ajánlatokkal, reklámokkal, üzenetekkel. Nem csoda, ha egyre inkább unják ezeket, és mind hatástalanabbak a reklámok. Ezzel szemben minden korábbinál nagyobb az igény a hiteles és alapos tájékozódásra. Pontosan itt vethetjük be a tartalommarketinget: írjunk olyan – a szakterületünkhöz kapcsolódó, a cég tevékenységével összefüggő – cikkeket, blogbejegyzéseket, melyek megoldanak valamilyen valós ügyfélproblémát.
Mindez igazán nem kerül sokba, pláne ha van némi írói vénánk, és nem kell kiszerveznünk a munkát külsős szövegírónak. Fontos azonban, hogy a témáink relevánsak legyenek, a szöveg hiteles, és ne törekedjünk direkt eladásra, rábeszélésre. Ahhoz, hogy megtudjuk, mi érdekli a célközönségünket, végezzünk kulcsszókutatást, és annak eredményeire alapozva kezdjünk neki a tartalommarketingnek.
Keresőoptimalizálás
A keresőoptimalizálás, vagyis SEO, vitán felül az egyik leggyakrabban használt és talán legeredményesebb költséghatékony marketingeszköz. Ennek lényege – nagyon leegyszerűsítve – hogy olyan szempontok szerint alakítjuk át a weboldalunkat, hogy az minél jobb helyezést érjen el a Google találati listáján. Aligha kell ecsetelni, hogy miért fontos ez: a statisztikák szerint az érdeklődők zöme csak az első három találatot nézi, és ezek közül kattint valamelyikre.
Hogy miként lehet a keresőoptimalizálással elérni, hogy javuljanak a helyezéseink, az bizony nem egyszerű feladvány. Némi tanulással saját kezűleg is optimalizálhatjuk a honlapot, de léteznek kifejezetten keresőoptimalizálásra specializálódott cégek is. Utóbbiak persze nem dolgoznak ingyen, de a költségeink még így sem szállnak el más marketingeszközökhöz képest.
Közösségimédia-marketing
Aki él és mozog, az ma fent van valamelyik közösségi oldalon. Ez pedig a cégünknek remek alkalmat teremt, hogy elérjük a lehetséges ügyfeleket és saját közösséget teremtsünk. Ahogy a tartalommarketingnél, itt is igaz, hogy elsősorban ne értékesíteni próbáljunk. Senki nem azért csatlakozik egy cég oldalához, mert napi több tucat hirdetésre kíváncsi!
Ehelyett igyekezzünk értékes, érdekes vagy akár vicces, meglepő tartalmakkal előrukkolni, amik növelik a márkánk ismertségét és az elköteleződést. Elengedhetetlen, hogy azt a közösségi oldalt használjuk, ahol a potenciális ügyfeleink is jelen vannak.
E-mail-marketing
Ha létezik olcsó, mégis hatékony marketingeszköz, akkor az egészen biztosan az e-mailezés. Egy adatbázisra persze szükségünk lesz, és ennek kiépítése hosszabb időt is igénybe vehet. Miután megvan, már semmi akadálya, hogy személyre szóló promóciókkal, tájékoztatólevelekkel vagy akár a márkaépítést szolgáló üzenetekkel keressük meg az érdeklődőket, ügyfeleket. Az e-mail marketing kiváló eszköz a leadgenerálásra, de az elveszettnek hitt érdeklődőket is reaktiváljuk.
Partnermarketing
Számos példát találunk világcégeknél is, amikor két vállalat között valamilyen partnerkapcsolat alakul, és egymást segítve értékesítik a terméküket, szolgáltatásukat. Ez az út előttünk is nyitva áll! Egy megfelelő partnerrel olyan célközönséget is elérhetünk, akiket amúgy nem lenne módunk, és új felületeken is megjelenhet az üzenetünk. Hab a tortán, hogy mindez adott esetben teljesen ingyen van.
Legyünk kreatívak!
A fenti öt példával még messze nem merültek ki a lehetőségeink. Ott van még például az úgynevezett gerillamarketing, aminek épp az a szerepe, hogy minimális befektetéssel érjünk el maximális hatást. A lényeg, hogy valamilyen kreatív, sosem látott ötlettel rukkoljunk elő, ami megmozgatja az embereket, amiről beszélnek és önszántukból terjesztenek.
Igencsak nagy potenciál rejlik az influenszerekben is. Mivel az emberek bizalmatlanok a hagyományos hirdetési csatornákkal szemben, jobban járunk, ha a célközönség szemében hiteles ember promotál minket. A kulcs az, hogy olyan youtubert, TikTok-sztárt vagy Instagram-influenszert találjunk, aki hitelesen képviseli az értékeinket, nagyobb tömegekhez ér el és mégsem kerül csillagászati összegekbe.