Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


		
	
Király Béla Király Béla

Érdekesen alakult az idei év tévés nézettségi szempontból. A két nagy csatorna erős kínálattal ment neki a tavasznak, és együttes közönségarányuk rég nem látott magas szintre ugrott. Ám jött a járvány, és az RTL Klub teljesen átírta a stratégiáját.

A félév végén, hosszú idő után igazi győzelmi jelentést fogalmazhattak a TV2 sajtóosztályán. Mint írták, immár hivatalos – a TV2 lett Magyarország legnézettebb csatornája 2020 első hat hónapjában: a Nielsen Közönségmérés adatai szerint a teljes napra vonatkozó 9,4 százalékos átlagos közönségarányával a TV2 lekörözte a konkurens csatornákat a 18-59 korcsoportot vizsgálva. A nézettségi adatok alapján az első félévben az RTL Magyarország átlagos nézői részesedése teljes napon 21,7 százalék volt, míg a TV2 Csoport magasabb átlagot ért el és 23,8-os nézői részesedéssel zárt.

Ha csak a közleményből tájékozódnánk (esetleg az azt mindenféle kommentár nélkül leközlő site-okról), akkor azt gondolhatnánk, hogy az RTL Klubnak és a kábelcsatornáiknak is „reszeltek”, a TV2 lesöpörte a konkurenciát. A helyzet azonban ezúttal sem ilyen egyszerű, a folyamatokra ugyanis döntő hatással volt a koronavírus járvány, illetve az arra hozott RTL Klub-döntések. Érdemes továbbá azt is megjegyezni, hogy az RTL Klub hosszú évek óta az esti, 19 és 23 óra közötti periódusra fókuszál, a reggeli és a koradélutáni időszakot inkább kötelezően kitöltendő időszaknak tartja csak. Ezzel szemben a TV2 erősebb reggeli magazint épített fel, és az ebéd utáni időszakban erőteljesebb nézői érdeklődést kiváltó sorozatokat vetít. Így a teljes napot tekintve a TV2 eddig sem volt lemaradva, sőt a teljes lakosságot tekintve egy ideje már piacvezetőnek számít.

Mind a két csatorna bekezdett

Az évet ugyan nem kezdte különösebben erősen az RTL Klub, ami persze nem csak rajta múlt. A TV2 ugyanis már az év elején elindította az első évadával óriási sikert arató Exatlon újabb szezonját. Ennek révén pedig a hétköznapokon viszonylag kiegyenlített küzdelem alakult ki. Az esték első felét a Drága örökösök révén az RTL Klub nyerte, majd a későbbi időszakban a sportreality révén a TV2-t nézték többen, még a fiatalabb generáció (18-49 és 18-59 korcsoportokban) is.

Változást az hozott, amikor mindkét adó elindította a hétvégi showműsorát. A piacra jellemzően egyébként megint ugyanazt a formátumot futtatták. A jelmezbe öltöztetett celebek éneklős műsorának eredeti formátuma az RTL-hez került, míg a TV2 annak egy továbbfejlesztett/koppintott verzióját vette meg. Ha valaki megnézte a díszleteket, akkor ez persze visszaköszönt. A TV2 viszont abból a szempontból mindenképpen ügyes volt, hogy jó hosszú műsort csinált, így az túlnyúlt az RTL Klub adásán. Emellett a zsűri kiválasztása is jó volt, hiszen a harsány és kevésbé extrovertált tagok elég jól kiegészítették egymást. Ráadásul a szereplők, énekesek közé sikerült olyan embereket megnyerni, akik tényleg meglepetést okoztak, így például az első adásban Szőke Zoltánt, aki nem sokkal korábban köszönt el az RTL-től, miután közel 20 évig vitte Berényi Miklós szerepét a Barátok közt szappanoperában.

Ha megnézzük a két nagy csatorna főműsoridejének nézettségét, akkor láthatjuk, hogy az RTL Klub az elfogadható hétköznapok és az erős hétvégék kombinációjaként évek óta nem látott szintre tudta feltornázni a közönségarányát. Ráadásul úgy, hogy a TV2 egész komolyan tudta tartani a lépést. A járvány terjedése és a kijárási korlátozások még segítették is a tévécsatornákat abból a szempontból, hogy egyre többen ültek esténként a készülékek elé, illetve akik nem találtak sportműsort, azok közül sokan valamelyik nagy csatornán kötöttek ki. Volt olyan hét, amikor öt műsor is 1 milliós nézettséget ért el, ehhez hasonlóra megint csak évek óta nem volt példa. Emlékeink szerint a 2016-os foci-EB idején volt ilyen utoljára.

Az Álarcos énekes és A mi kis falunk kifutása után viszont az RTL Klub nem igazán tudta, hogy mitévő legyen. A döntéseket vélhetőleg több fontos tényező befolyásolta, az egyik, hogy a piaci hirdetők gyakorlatilag teljesen eltűntek, így a bevételeik valószínűleg erősen visszaestek. Emellett sok esetben kellett forgatásokat leállítani, és nem lehetett tudni, hogy mikor lehet majd ismét a sorozatokon dolgozni. Az sem volt lényegtelen, hogy az emberek a járvány kapcsán sokkal több hírt fogyasztottak, ennek köszönhetően pedig a korábban rendre igen gyengén szereplő M1 nézettsége is előre tört.

Nagy hátraarc az RTL-től

Az RTL Klub ugyan elindította a Tanár című sorozat első részét, de ezt követően takarékra állították a gépezetet, és ami azt jelentette, hogy két olcsónak tűnő karanténshow került a hétvégi kínálatba. Ezzel szemben a TV2, amely hosszú ideje az állami hirdetések fő haszonélvezője, igyekezett erősíteni, és hétköznapokon „csúcsra járatta” az Exatlont, és a Nicsak, ki vagyok? is folytatódott. Ezután nem csoda, hogy április végétől május végéig fölényesen uralták a mezőnyt. Nem csak a TV2 kontra RTL Klub összevetésben, de csoportszinten is elléptek a konkurenciától, még az utóbbinak fontos 18-49-es korcsoportban 19-23 óra között is.

Júniusban, miután kifutottak a TV2 fent említett igen sikeres műsorai, ők is látványosan visszaestek. Más kérdés, hogy minimális előnye így is lett a mind csatorna, mind csoportszinten az adónak.

Az RTL Magyarország, amely kevesebb kábelcsatornával rendelkezik, mint a vetélytársa, elsősorban a zászlóshajónak számító országos adó miatt esett vissza, a kisebb adói ugyanis jól teljesítettek. A Film+ időnként még az anyacsatornát is megközelítette, és összességében a Cool számai is nőttek. Ha a TV2 kábelcsatornáinak számait nézzük, ott is kisebb hullámzást láthattunk. A korábbiakhoz képest nagyot a sportcsatornák veszítettek, amelyek műsor nélkül maradtak a karantén ideje alatt.

Az elmúlt hetekben immár a TV2 is szinte csak korábbi műsorokat ismétel, így augusztus 20-ig nagy csoda nem várható a nézettségi versenyben. Arra viszont lehet számítani, hogyha nem lesz újabb komoly járványhullám, akkor a nyár végén és az őszi hónapokban mindkét médiavállalat megpróbál beleerősíteni, és a fiókba tett műsorok mellett számos újdonsággal fognak előrukkolni. A TV2 biztos, hogy jön majd a Bödörékkel, az RTL pedig már forgatja a Drága örökösök negyedik évadát, A mi kis falunk következő etapját, és biztos levetítik A tanárt is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, Darvas Zsolt, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 4-6 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá, cikkenként nagyjából 10 forintért, havonta és laponként 745 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és az Mfor kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz a THM-plafon végéig, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: az Erste Bank személyi kölcsöne 32 418 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. A Cetelemnél 32 738 forint, a K&H-nál pedig 33 912 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait.