2019. szeptember 12. 11:27
mfor.hu

Már toborozzák az újságírókat, szerkesztőket. A főszerkesztő Kerényi György lesz. A lap tulajdonosa a Prágában élő, több saját tévécsatornával is rendelkező médiavállalkozó, Milkovics Pál, aki korábban szerette volna megvásárolni a Magyar Nemzetet Simicska Lajostól.

A cikk eredetileg a Media1-en jelent meg.

A Media1 értesülése szerint hamarosan egy új, ingyenes nyomtatott napilap indul Budapesten, Kerényi György szakmai irányításával.

Bár az újság végleges nevéről még nem született végleges döntés, a Media1 úgy tudja, a legvalószínűbbként a Pesti Hírlap név merült fel.

A Pesti Hírlap név egyébként nem ismeretlen a magyar sajtótörténetben, megszakításokkal ugyan, de több mint száz éven át létezett ilyen néven lap Magyarországon. A Pesti Hírlap első száma 1841. január 2-án jelent meg, és 1848-ban ebben a lapban jelent meg a Nemzeti Dal, így fontos szerepe volt a forradalom során. A Pesti Hírlapnak egyébként eleinte Kossuth Lajos volt a főszerkesztője. Mások is adtak ki ilyen néven újságot. 1878. december 25-én Légrády Károly indította el az első egyértelműen üzleti alapon álló, mérsékelten konzervatív tömeglapot, a Pesti Hírlapot (ami már a negyedik volt ezen a néven). Tulajdonosa a Légrády Testvérek kiadóvállalat volt. Később az 1990-es évek első felében, néhány éven át szintén létezett ilyen néven egy lap.

Kerényi, aki főszerkesztőként jegyzi majd az új újságot, 2006 és 2010 között a Kossuth Rádió főszerkesztője volt, később a vs.hu-nál volt alapító-főszerkesztő, majd 2015-től a szlovák közszolgálati média magyar adójánál, a Pátria Rádiónál dolgozott tanácsadóként és műsorkészítőként, azután 2017 tavaszán Botka László MSZP-s miniszterelnök-jelölt és szegedi polgármester invitálására Botka jelöltségének időszakában az MSZP-nél volt kommunikációs igazgató, majd fél éven át a szegedi városházán volt kommunikációs vezető, de ezután Kerényi visszatért Szlovákiába a Pátria Rádióhoz.

Talán novemberre utcára kerülhet

Az új napilap elindítását a hozzánk eljutott információk szerint eredetileg már októberben szerették volna elindítani, de más forrásaink szerint valószínűleg ténylegesen inkább novemberben lehet az utcán a lap, méghozzá szó szerint az utcán, ugyanis elsősorban közterületi terjesztésben jutna el a majdani olvasókhoz az új termék, ebben valamelyest a Lokál című, erősen közpénz-finanszírozott, Fidesz-üzenetekkel megspékelt, a fideszes médiaholding, a KESMA alá tartozó médiatermékhez vagy a 2016-ban megszűnt Metropolhoz hasonlítva.

A Pesti Hírlap régen

Nehéz a toborzás

A Media1 információi szerint a leendő napilap már nagyon sok újságírót megkeresett ajánlattal, ennek ellenére a megkeresettek egy része biztonsági játékosnak bizonyult, ugyanis a nagy és sikeres portálok munkatársai nem szívesen kockáztatnák a megélhetésüket egy induló sajtótermék, egy print kiadvány miatt, ezért néhányan nemet mondtak Kerényi Györgyék ajánlatára.

A stáb felépítését nehezítette az is, hogy több kiváló újságíró az elmúlt években elhagyta a magyar médiapiacot a Magyarországon történtek miatt, és mostanra irtóznak tőle, hogy újra visszakerüljenek a médiába.

A nehézségek ellenére az új újság stábja így is formálódik, de főleg olyanokból, akiknek kevesebb vesztenivalója volt, így könnyebben vállaltak kockázatot és tették a bizalmukat a projektbe.

A főleg külföldön aktív Milkovics Pál a tulajdonos

Több forrásból is ellenőrzött módon megtudtuk azt is, hogy az új ingyenes napilap tulajdonosa az a Milkovics Pál, aki a Magyar Nemzet tavaly áprilisi bezárásakor megjelent hírek után azonnal megkereste Simicska Lajos nagyvállalkozót, a lap akkori tulajdonosát, hogy szeretné megvásárolni tőle a napilapot, de mivel nem kapott választ Simicskáéktól, ezért Milkovics visszavonta az ajánlatát.

Milkovics Pál főleg Csehországban aktív, ahol saját, sikeres cége van, övé az S&P Brodcasting tévétársaság, valamint a Schwartz Capital Groupnak is ő a tulajdonosa. Tavaly februári hírek alapján cicás-kutyás és gasztro tévécsatornái (Vau TV és Nyamm TV) Magyarországra történő bevezetését is tervezi.

A Magyar Nemzetet is ingyenessé tette volna, ha Simicska hajlandó eladni neki

Milkovics tavaly egy budapesti szállodában készített interjúban, ami a 24.hu egykori média rovatában jelent meg (az interjút jelen sorok szerzője készítette), Milkovics  arról beszélt, hogy hamarosan nem csak a külföldön általa már megvalósított közösségi kutyás-macskás és gasztro tévécsatornákat indítaná el Magyarországon (ez ügyben műsorterjesztő cégekkel tárgyalt akkoriban), de Simicska elutasítása után már akkor azt fontolgatta Milkovics, hogy esetleg saját ingyenes újságot indít Magyarországon, mivel szerinte a Magyar Nemzet is így, ingyenes terjesztéssel menekülhetett volna meg.

Milkovics azt mondta akkor, még nem döntött konkrétan az új lap elindításáról, de nagyon fontolgatja, mivel látna benne perspektívát, és ha belevágna, először Budapesten próbálná meg.

Milkovics egyébként említést tett arról is akkor, hogy hosszú távú elképzelései között egy hazai hír- és véleményrádió elindítása is szerepel. (Ez és a kutyás-macskás és gasztro tévé itthon még nem valósult meg.)

Milkovics az ingyenessé tett Evening Standard példáját emlegette

Ami az ingyenes napilapot illeti, Milkovics Pál azt nyilatkozta tavaly, számára a példa az Evening Standard Londonban, mely 2009-ben 180 év után vált ingyenessé, nagyon magas példányszámmal.

Tavaly arra a kérdésre, hogy Magyarországon hirdetési- és olvasói bevételekből együttvéve is nehezen élnek meg egyes lapok, Milkovics mégis lemondana az olvasói bevételekről, azt mondta akkoriban, hogy egy 12-13 ezres példányszámú újság édeskevés, de ingyenes termékként lehetne esélye, hiszen az Evening Standard 2016-ban 3,5 millió font nyereséget ért el, ami ugyan nem hatalmas, de mégiscsak nyereség, egyszerűen reklámból. Milkovics Pál hozzátette:

„Az Evening Standardot rikkancsok osztogatják az utcán, így jutnak el az emberekhez, naponta közel 1 millió példányban. Gondolja el, hogy van egy több tízezres, vagy akár százezres példányszámú napilap, ami ingyenes. Az már minden hirdetőnek érdekes lehet.”

Milkovics tehát abból indul ki, hogy a jelenlegi lapok alacsony példányszáma amiatt van, mert az emberek nem szívesen fizetnek a lapokért.

Budapesten egyébként korábban a Metropol már csúnyán befürdött az ingyenes terjesztéssel, főleg miután a kormány nem költött benne egy idő után, bár ebben politikai okok, az Orbán-Simicska affér, a G-nap is szerepet játszott. Amikor a Metropol 2016-os bezárása került szóba Milkovics Pállal a tavalyi interjúban, Milkovics azt mondta, Csehországban az ottani Metro nagyon jól működik, úgyhogy ő hisz benne, hogy lehetne ezt sikeresen Magyarországon is.

A Media1 a szerda esti órákban telefonon utolérte Milkovics Pált, hogy információinkról érdeklődjünk. Milkovics Pál azt mondta, a tavalyi 24.hu-s interjúban megjelentekhez most még nem sok újdonságot tudna hozzátenni, még nem tud időpontot mondani az indulásra, de az biztosan nem október lesz, hiszen addig mindössze két hét van hátra. Konkrét időpontot nem kívánt mondani. Arra, hogy tényleg Kerényi György lesz-e a főszerkesztő, azt mondta, beszélgettek ilyesmiről, nagyon kedveli őt, de többet erről most még korai lenne mondani.

Kerestük Kerényi Györgyöt is, de azt mondta, nem szeretne nyilatkozni.