4p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Ha csak a friss információkra reagálnánk, mondhatnánk, hogy döbbenetes lépést hozott az Audi Hungária Zrt. Csakhogy a társaság tavaly már hasonló, de ennél nagyobb léptékű alaptőke-leszállításról döntött.

Az Audi Hungária Zrt. a hivatalos adatok szerint ismét komoly alaptőke-csökkentésről döntött. A hír annyiból már nem meglepő, hogy egy évvel ezelőtt már láttunk ilyen lépést a társaságtól. A hivatalos közzétételből az derül ki, hogy a vállalat egyedüli részvényesének 2021. június 11-én meghozott határozatával a társaság 975 201 000 euró összegű alaptőkéjét a saját tőke más elemének növelése céljából 975 000 000 euróval leszállította. Mint közölték, az alaptőke leszállítására oly módon kerül sor, hogy a társaság törzsrészvényei közül 9 750 000 darab, egyen ként 100 euró névértékű, névre szóló, dematerializált törzsrészvény bevonásra kerül. Tehát a tőkeleszállítást követően az alaptőkét a fennmaradó 2010 darab törzsrészvény fogja megtestesíteni.

2020-ban 6 milliárd euróval szállították le a tőkét

A vállalat ennél többet nem közölt, ám érdemes megemlíteni, hogy egy évvel ezelőtt hasonló időtájt azt közölte az Audi Hungária Zrt., hogy hasonló, de ennél nagyobb léptékű alaptőke leszállítást hajtanak végre. Akkor a cégközlönyben azt tette közzé, hogy - az egyedüli részvényese által 2020. május 27-én meghozott határozatával - a társaság 6 000 201 000 euró összegű alaptőkéjét a saját tőke más elemének növelése céljából 6 000 000 000 euróval leszállította. (Élesszemű olvasóink észrevehetik, hogy időközben az alaptőke növekedett, hiszen a leszállítást követően hasonló mértékűre csökkent a társaság alaptőkéje.)

A 2020-as tőkeleszállítás kapcsán egyébként arról írtunk, hogy a társaság alaptőkéje többek között a korábbi évek eredményes gazdálkodása révén hízhatott fel olyan mértékűre. Utólag egyébként az is kiderült, hogy az Audi Hungária anyavállalata a teljes 6 milliárd eurós összeget kivette osztalékként. Erre ugyan minden joga megvan, ám abból a szempontból meglepő volt a lépés, hogy korábban összesen nem vettek ki ekkora mértékű osztalékot a magyarországi társaságból. Ráadásul a 2019-es eredmény (illetve a korábbi években felhalmozott eredménytartalék) terhére 2020 tavaszán arról döntött a tulajdonos, hogy 2 milliárd euró osztalékot fizetnek ki. Ez tehát azt jelentette, hogy gyakorlatilag egyetlen naptári éven belül az egyedüli tulajdonos Audi AG 8 milliárd euróhoz jutott a magyar leányvállalata révén.

Sőt, ez a folyamat a 2020-as eredmény terhére is folytatódott. Ahogy korábbi írásunkban szerepelt, a társaság árbevétele nagyjából 1 milliárd euróval esett vissza, ám némileg meglepő módon az adózott eredmény így is jelentősen nőtt. A 2020-as beszámolójában a társaság úgy fogalmazott, hogy a tárgyév vonatkozásában az adózott eredményből osztalékfizetésre tesz javaslatot.

A tőke hazautalása ellenére is fontos egység a győri

A korábbi folyamatokat látva nem lenne nagy meglepetés, ha az Audi Hungária a tavalyi nyereség mellett a mostani tőkeleszállítás révén felszabaduló összeget is kivonná, és kifizetné a német tulajdonosnak. Ebben az esetben, ha a tavalyi rekordmértékű összeget nem is érné el a kifizetés, de a korábbi évek osztalékát jócskán meghaladhatná. Az adózás utáni nyereség, illetve a tőkeleszállítás összegeként ugyanis az Audi AG nagyságrendileg 1,5 milliárd euróra számíthatna.

A magyar politikusok fontos partnernek tekintik az Audit (Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd)
A magyar politikusok fontos partnernek tekintik az Audit (Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd)

Ugyan ezek a lépések elvileg aggodalomra adhatnának okot, de a társaság kommunikációján túl a konkrét beruházásokig minden abba az irányba mutat, hogy az Audi hosszútávon számol a magyar jelenléttel. A vállalat ugyanis folyamatosan fejleszti itteni egységeit. Igaz, a környezetvédelmi előírások változása a vállalatot is kihívások elé állítja, amely a magyarországi operációt sem hagyja érintetlenül.

Információnk szerint a hagyományos benzin és gázolaj üzemű motorok fejlesztése néhány éven belül le fog állni, míg a gyártásuk a Volkswagen konszern korábbi közleménye szerint 2030-ban érhet véget.

Utóbbi ugyan majd egy évtized múlva jön el, ám azt érdemes figyelembe venni, hogy az Audi legnagyobb motorgyártó egysége Győrben található. Így a magyar üzem kapcsán az lenne megnyugtató, ha az Audi az elektromos motorok gyártását, netán még a tervezését is itt végezné.

A témáról tőlünk függetlenül a 24.hu is beszámolt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!