4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Donald Trump amerikai elnök vámjait a kereskedelmi partnerek sem hagyják szó nélkül. Ez pedig paradox módon az elnök szándékaival ellentétes hatással jár.

Donald Trump és csapat valószínűleg úgy számolhatott, hogy az általa belebegtetett vámok miatt a járműiparban érdekelt vállalatok jelentős kapacitásokat építenek majd ki az USA-ban, hogy az ott előállított termékek révén mentesüljenek a sarcok alól. Minden bizonnyal lesz ilyen vállalat, ám egyelőre az elnök vesztésre áll ebben a játszmában.

Hétfőn kiderült ugyanis, hogy külföldre telepíti az Egyesült Államokból az Európában értékesített termékek gyártását az amerikai Harley-Davidson (HD) motorkerékpár-gyártó vállalat az amerikai termékekre kivetett európai importvámok megemelése miatt.

Nem ilyen meglepetésre számított az elnök
Nem ilyen meglepetésre számított az elnök

A HD közleménye szerint a motorkerékpárjaira kivetett importvám a termékektől függően 6 és 31 százalékkal emelkedett, és átlagosan mintegy 2,2 ezer dollárral emelte meg termékei európai árát. A HD közel 40 ezer motorkerékpárt értékesített 2017-ben az Európai Unióban, az Egyesült Államok után a legnagyobb piacán, írja az MTI. Az Egyesült Államokban tavaly 148 ezer motorkerékpárt értékesített a Harley-Davidson. Az európai eladások 16,4 százalékát teszik ki a cég globális forgalmának.

"A nemzetközi gyártás részarányának a növelése az adóterhek könnyítése érdekében nem a legfőbb célunk, de az egyetlen fenntartható módja annak, hogy elérhetővé tegyük motorkerékpárjainkat az európai vásárlóknak és kifizetődő üzletet bonyolítsunk a térségben" - írja a HD közleménye. A dokumentum leszögezi, hogy a HD a forgalomra gyakorolt azonnali hátrányos hatás elkerülése érdekében nem fogja megemelni európai árait, hanem a gyártás külföldre helyezéséig "lenyeli" a keletkező többletköltségeket.

A hír egyébként kifejezetten kellemetlen lehet az elnök számára, hiszen a kereskedelmi háborúba többek között éppen azért fogott bele, hogy az iparban foglalkoztatott munkásosztály helyzetét javítsa. A járműiparban a munkahelyeket ne csupán megvédje, hanem bővítse is az állások számát. A helyzet komikuma azonban, hogy úgy tűnik Trump és csapata csak egy lépésre lát előre, és a döntéseik következményével nincsenek tisztában.

Külön csavar, hogy jó eséllyel nem a HD az egyetlen vállalat, amelyet sújtani fogja a kereskedelmi háború. A Moody's elemzése szerint a járműiparban gyakorlatilag az összeg nagy, exportra is termelő szereplő veszteségeket szenvedhet el. Magyarázatuk szerint a járműiparban a globális integráció immár olyan mélységű, hogy a nagy gyártók mindegyik sok-sok külső beszállítótól szerzi be a szükséges alkatrészeket. Emiatt az Amerikában gyártott, és az amerikai piacon értékesített járművek esetében is jó eséllyel lehet majd drágulás. Arról nem beszélve, hogy az exportra szánt autóknál és motoroknál a külföldi országok könnyen vethetnek ki vámokat, ami megdrágítja a járművek árát, és rontja az amerikai cégek versenyképességét.

Úgy tűnt az utóbbi napokban, hogy a konfliktus nem az esetleges megoldás, hanem inkább az eszkalálódás irányába mozdult. Ezt jelzi, hogy az amerikai elnök pénteken megfenyegette Európát, hogy 20 százalékos vámot vet ki az Európai Unióból importált autókra, ha az európaiak nem bontják le gyorsan az amerikai termékeket sújtó vámokat és kereskedelmi akadályokat. Donald Trump a Twitteren közzétett üzenetében arra szólította fel az európai vállalatokat, hogy inkább az Egyesült Államokban gyártsák autóikat, ne az Európai Unióból exportálják azokat.  

A járműiparon túlmutat, de tovább az árokásás jele, hogy az amerikai pénzügyminisztérium olyan tervezeten dolgozik, amely korlátozná az érzékeny szektorokban a külföldiek tulajdonszerzését. Az információ kapcsán komikus volt, hogy a pénzügyminiszter Steve Mnuchin hétfőn megpróbálta lehűteni a kedélyeket, amikor kijelentette, hogy a hírt világgá kürtölő lapok tévednek, mert nem a kínai befektetőkre fog vonatkozik az érzékeny és fejlett technológiákat alkalmazó cégeknél a tulajdonszerzési korlát. A pénzügyminiszter szerint ugyanis ez általános lesz, és minden külföldi befektető esetében szeretnék bevezetni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!