3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Csaknem minden társadalmi csoportban nőtt az autóhasználat mértéke - derül ki abból a felmérésből, amelyet a Bosch megrendelésére a Medián készít. Ezzel párhuzamosan ugyanakkor az állomány életkora tovább nőtt, az elmúlt két évben csaknem egy évvel lett magasabb.

2016-ban a magyar háztartások 44 százalékában találhattunk autót: a háztartások 39 százaléka egy, 5 százalékuk pedig kettő vagy kettőnél több gépjárművet használ. Az autók jellemzően saját tulajdonúak, céges autót csak a háztartások töredékében, mindössze 2 százalékában van az immár 2008 óta folyamatosan készülő felmérés szerint.

Az autózás - nem meglepő módon - az anyagi helyzet függvényében is változik. A diplomásoknak kimagasló aránya (62 százalék), míg a legfeljebb 8 általános iskolai végzettséggel rendelkezőknek kevesebb, mint egynegyede (18 százalék) gépjármű-tulajdonos. Érdekes megfigyelni ugyanezt az arányt a középfokú végzettséggel rendelkezők és a szakmunkások körében: utóbbiak 42 százaléka, az érettségizetteknek pedig 53 százaléka rendelkezik autóval. Ha nem a végzettség, hanem az egyébként ezzel szoros összefüggő jövedelmi viszonyokat nézzük, akkor azt láthatjuk a felmérés szerint, hogy az alsó jövedelem-kategóriába tartozók kicsivel kevesebb, mint egyharmada (32 százaléka), az alsó-közép kategóriás jövedelműeknek pedig a 41 százaléka rendelkezik autóval. A felső-közép kategóriás jövedelműeknek idén csak egy százalékkal kisebb aránya, 40 százaléka mondta magát gépjármű-tulajdonosnak, míg ugyanez az arány a felső-kategóriás jövedelműek körében 53 százalék.

Ferrari megsértette, ilyen autókat épített bosszúból 

A felmérés szerint a fiatal felnőttek (a 18 és 29 év közöttieknek) 45 százaléka él autót használó háztartásban, a 30 és 39 év közöttiek 51 százalékának, a 40 és 49 év közöttiek 54 százalékának van autója. A kor előrehaladtával ez az arány megfordul: az 50 és 59 év közöttiek 48 százaléka, a 60 éves és annál idősebb honfitársainknak kevesebb, mint egyharmada (30 százalék) rendelkezik autóval.

Érdemes kiemelni, hogy míg a Budapesten élőknek alig több mint egyharmada (35 százaléka), addig a községek lakóinak csaknem fele (45 százalék) autó-használó. Ugyanez az arány a városban élők esetében 46 százalék. A Bosch kutatása szerint 2016-ban Magyarországon a hölgyek 37 százaléka, míg a férfiak 52 százaléka rendelkezik gépjárművel.

Az autóállomány az elmúlt két évben csaknem egy évvel lett öregebb, az autók átlagos életkora 2016 elején 13,2 év. 2016-ban egészen fiatal (0 és 2 év közötti) autót használó honfitársainknak mindössze 2 százaléka, 3 és 5 éves kor közötti gépjárművet is csak 9 százalékuk használ. A magyar autósok harmada (33 százalék) 6 és 10 éves kor közötti, míg csaknem fele (49 százalék) 11 és 20 év közötti járművel közlekedik. Az élemedett korú, 20 év feletti autót használók aránya idén 7 százalék.

A felmérés szerint magyar autók átlagos futásteljesítménye 2016-ban évi 16 ezer kilométer. A legtöbb autós (38 százalék) évente 5 és 10 ezer kilométert, 28 százalékuk pedig évente 11 és 20 ezer kilométert tesz meg a járművével. Az évi 5 ezer kilométer alatt autózok aránya mindössze 11 százalék, a 20 ezer kilométernél többet közlekedőké pedig 16 százalék. Csaknem minden társadalmi csoportban nőtt az autóhasználat mértéke, a leginkább a fiatalok, a budapestiek és az érettségizettek körében. Csökkenés csupán a vidéki városokban élők, a 40-49 évesek és a diplomások körében volt tapasztalható.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!