4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Policy Agenda – Ipsos kis- és középvállalkozói konjunktúra indexe mélypontot ért el, mivel még a gazdasági válság időszakában sem volt ilyen alacsony a hazai KKV szektor cégvezetőinek jövőbe vetett bizalma. Az előz két negyedév stagnálása után jelentős, majd 8 százalékponttal esett vissza ez a mutatószám, és így 42,2 százalékon áll.

Magyar cégvezetők szerint bajban a gazdaság

A korábbi negyedévekhez képest főképpen a magyar gazdaságba vetett bizalom, illetve a saját cégének jövőbeli perspektívái estek a legnagyobbat. Míg három hónappal ezelőtt még a cégvezetők 30 százaléka gondolta csupán, hogy romlani fog a magyar gazdaság helyzete a következő félévben, addig ez az arány felment 64 százalékra. Az optimisták száma is kisebb lett, mivel a javulást várók aránya negyedéve még 32 százalék volt, most már csak 11 százalék. Ugyanígy romlott a helyzet a saját cégének jövőjét illetően is, mivel a korábbi 27 százalékhoz képest már 53 százalék várja, hogy romlik vállalkozásának általános gazdálkodási helyzete, csupán 18 százalék számít javulásra (negyedéve ez még 35 százalék volt).

A válság jeleit mutatja az is, hogy a következő hat hónapban a cégek 69 százaléka nem látja esélyét a bővítésnek, ez korábban 57 százalék volt. Akik bővítésben gondolkodnak, azok is csak minimális 0-5 százalék közöttit látják reálisnak (19 százalék). Kisebb elmozdulás érezhető abból a szempontból, hogy a következő évben számítanak olyan nehézségekre, amelyek alapvetően megingathatják a vállalkozás helyzetét. Korábbi a mérés szerint erre a cégvezetők 52 százaléka számított, most valamivel többen 59 százalék mondja ezt.

Csökkenő beruházási szándék

A versenyhelyzet csökkenését mutatja, hogy 74 százalék nem számol új erős versenytárs megjelenésére (korábban ez 68 százalék volt). Ez azt is mutatja, a cégek nem készülnek arra, hogy fejlesztésekkel, új piacok szerzésével próbáljanak kijönni a mostani nehezebb időszakból. Ilyen szempontból érdekes az is, hogy tartósan azt mérjük, a cégek 70 százaléka nem beszállítója egyetlen Magyarországra települt multinacionális vállalatnak. De 95 százalékuk nem is gondolja, hogy képes lenne ilyen pozíciót szerezni a következő félévben.

A cégek nehézségét növeli, hogy 46 százalékuk kapacitás felesleggel számol, és minimális (4 százalék) azok aránya, akiknek a számításaik szerint szükségük lenne kapacitás bővítésére. Ezzel függ össze az is, hogy 74 szálék nem tervez az elkövetkező egy évben technológiai jellegű beruházást. Ennek oka az is, hogy a következő fél évben a cégvezetők 32 százaléka számít a likviditási helyzet romlására (három hónapja ez 20 százalék volt).

A beruházási szándékokat a cégvezetők leginkább a bizonytalan jövő miatt (1-5 skálán 3,5 átlag), a magas hitelkamatok, elégtelen belföldi kereslet és a finanszírozási nehézségek (mindegyik 3,1) miatt fogják vissza. A korábbi adatokhoz képest főleg a bizonytalan jövőtől tartók aránya nőtt meg. Míg három hónapja még 46 százalék volt aki azt jelölte meg, hogy nagy, vagy nagyon nagy mértékben korlátozza a beruházási szándékait ez a tényező, most felment az arányuk 56 százalékra. De ugyanígy nőtt a magas hitelkamatok miatt elégedetlenek aránya (36 százalékról 45 százalékra).

Növekvő árak

A kutatás azt is vizsgálta, hogy a vállalatvezetők hogyan érzékelik a fogyasztói árak alakulását az elmúlt 12 hónapban, és mit várnak a következő 12 hónapra vonatkozóan. Ugyanezen időtávon a kutatók megkérdezték őket a vállalatuk értékesítési árainak alakulásáról is.
A cégvezetők összesített értékelése szerint az elmúlt egy évben a fogyasztói árnövekedés 9,9%-os mértékű volt, miközben az értékesítési árak mindössze 0,4 százalékkal nőttek. Érdekesség, hogy a cégek tevékenységi területe alapján a legnagyobb mértékben az alaptevékenységet végző vállalatok számoltak be magasabb értékesítési árakról.

Az elkövetkező időszakra hasonló tendenciával számolnak a cégvezetők, mivel várakozásaik szerint 9,7 százalékkal nőnek majd a fogyasztói árak és 1,2 százalékkal az értékesítési árak.

A családi vállalatok sem bizakodóak

A kutatás keretében már második negyedéve mérjük a családi vállalatok gazdaságban betöltött helyét. A mostani adatok is azt támasztják alá, hogy a KKV-szektornak nagyságrendileg felét azok a cégek teszik ki, ahol a családi tulajdon meghaladja az 50 százalékot. Ezzel a nagyságrenddel a hazai GDP 15 százalékát, és kb. 400 ezer fős foglalkoztatotti létszámot jelentenek.

A családi vállalatok KKV-konjunktúra indexe hasonló nagyságendű mint a teljes KKV szektoré, 41,8 százalék. Sajátos jelleget nem öltenek ezek a fajta cégek a teljes szektorhoz képest, azaz egyes elemek, (gazdaság és cége jövője, készletállomány, stb.)  tekintetében ugyanúgy vélekednek. Egyedül abban a tekintetben térnek el jobban, hogy körükben jobban tartanak a versenytársak megjelenésétől (30 százalék).

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!