4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A közel 200 milliárd forintos magyar szállítmányozási piacon egyfelől a jól ismert nemzetközi szereplők jelenléte, másfelől az igények ugrásszerű növekedése révén egyre erősödik a verseny. Az uniós csatlakozáshoz lényegében már az összes feltétel adott -- állítják a piac szereplői.

A hazai szállítmányozási és fuvarozási piacot együttvéve 250-300 milliárd forintra becsüli Wáberer György, a tavaly 13,8 milliárdos árbevételt elérő Volán Tefu-csoport elnök-vezérigazgatója. Számításuk szerint ezen belül a Magyarországon kiadott, összesen mintegy 4800 teljes körű és néhány száz korlátozott tevékenységi engedély birtokában a fuvarozók 120-140 milliárd forintos forgalmat bonyolítanak évente, amelyből a nemzetközi fuvarozócégek részaránya meghaladja az 50 százalékot. A nagy teherbírású, 24 tonnás teherautók mintegy felét 20-25 vállalkozás működteti. Az elnök-vezérigazgató elmondása szerint az áru mozgatásával járó fuvarozástól megkülönböztetendő, főleg adminisztratív szállítmányozási tevékenységet a nyilvántartások szerint 600 cégnél is több folytat az országban, a valóságban azonban ezt kevesebb mint 200 vállalkozás végzi fő tevékenységként.

A szállítmányozási piac az elmúlt évben valamivel kevesebb mint 200 milliárd forint nettó árbevétellel volt jellemezhető -- fogalmazott Torma Imre, a Magyar Szállítmányozók Szövetségének (MSZSZ) főtitkára a Világgazdaság kérdésére. Az MSZSZ jelenlegi 65 rendes tagja mintegy 170 milliárd forint forgalmat ért el, de a társult tagok (18) között is vannak jelentős szereplők, például a Hungarocamion. A teljes hazai piac mérete azonban még így sem éri el a jelentősebb világméretű speditőrök -- mint amilyen a Danzas, a Delacher, a Kühne und Nagel vagy a Schenker -- árbevételét. Ezek a nagy külföldi szállítmányozók egyébként már jelen vannak a magyar piacon is, ami ezen a téren tulajdonképpen az euroatlanti integráció megvalósulását jelzi -- fogalmazott Torma Imre.

Meglátása szerint a multinacionális vállalatok hazai megjelenése -- a megváltozott elvárások által -- átalakította a speditőri tevékenység lényegét. A tényleges szállítmányozói feladat ugyanis a külkereskedelmi kapcsolatok egyre általánosabbá válásával az összetettebb ügyletekre korlátozódik, hiszen a mindennapi áruforgalom adminisztrációja már egy közönséges személyi számítógép segítségével könnyen megoldható. A hagyományos áruforgalom esetén tehát manapság a hangsúly már a gyorsaságon és a megbízhatóságon van, a minimális készletezésre törekvő vállalatok így a hatékony logisztikát várják el elsősorban a szállítmányozóktól.

Magyarországon ezen a téren egyre élesebb a verseny, és 1998 óta a piac újrafelosztása is jelentősen felerősödött. A mostani időszakra pedig különösen igaz az árharc fokozódása -- mondta Wáberer György. A versenyhez való alkalmazkodás korszerű technológiát kíván, ami azonban rendkívül költségigényes, így a versenyben fennmaradásra csak a magas színvonalat biztosítani képes, tőkeerős cégeknek van esélyük. Mellettük legfeljebb csak a piaci résekbe behatolni képes, rugalmas kisvállalkozások élhetnek meg. A pusztán kapcsolataikban bízó "ügyeskedő" fuvarszervezők tehát kiszorulnak a piacról -- állítja.

A nemzetközi szereplők egyébként hosszú távra előre terveznek, és nem ritka, hogy apró lépésekben, fokozatosan kivásárolnak egyes hazai szereplőket, a piaci verseny tehát ilyen formában is működik. A század elején Magyarországon már tevékenykedő német Schenker például az elmúlt években osztrák leányvállalata révén ismét megjelent, és átvette a Masped-Trias tevékenységét, miközben a légi és tengeri szállítás terén a Maspeddel közösen egy külön társaságot üzemeltet. A Masped egyébként a közúti fuvarozásban saját vállalata révén továbbra is önálló szereplő.

Torma Imre szerint a szállítmányozásban az uniós csatlakozás miatt változás leginkább a vámügynöki tevékenységet végző vállalatok körében lesz érezhető, hiszen az előírások egyszerűsödésével több ezer munkahely szűnhet majd meg. Elmondása szerint a legfontosabb változás a minden országban meglévő, ám nem kötelező erejű általános szállítmányozási feltételek (ászf) átdolgozásával következhet be. A nyugati államokban és elsősorban a példaértékűnek tekintett Németországban ugyanis a helyi ajánlás (ADSP) kimondja a szállítmányozó felelősségét a fuvarozási szolgáltatás során felmerült károk esetében is. Ez nemsokára az itthoni ászf részévé is válhat, bár a magukat igazán versenyképesnek tartó hazai szereplők már vállalják ezt a fajta felelősséget is.

A legnagyobb hazai szállítmányozók Cég Árbevétel (millió Ft -- 1999)

1. Masped Rt. 17 925
2. Mávtranssped Kft. 9 060
3. Delacher+Co.Transport Kft. 7 000
4. Hungarokombi Kft. 5 600
5. Chemoldanzas Kft. 5 539

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!