4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Egy átlagos fogyasztó egyetlen napját kísérte végig a Gfk Hungária mobil szemkamerával, hogy választ kapjon a kérdésre, mennyit lát meg a fogyasztó a reklámüzenetünkből az egyszerű hétköznapokon.

Rajta tartjuk a szemünk (Mfor-montázs)

A férfiak számára a női mell és a fenék, a nőknek pedig a férfi hátsó lenne a legjobb reklámhordozó, röviden összegezve ez derült ki a Gfk Hungária felméréséből, amelyet a Direkt Marketing Szövetség felkérérésre végeztek. A speciális, mobil szemkamerával és etnográfiai kutatással készült vizsgálatban 20-25 személy vett részt, akik közül hatan egész nap viselték a furcsa szemüveget, míg a többieknél speciális szituációkban (vásárlás közben, villamosmegállóban, munkahelyen stb.) mérték, mit vesznek észre, mire figyelnek fel egy átlagos nap során.

A kutatás során kettősséggel találkoztak a szakemberek, néhány közterületi reklám kiemelkedően hatékonynak bizonyult, mások viszont kevésbé voltak sikeresek, mint amennyire hitték volna. A laikus fogyasztók és vásárlók a közterületi reklámok töredékét nézték csak meg: viszont amit észrevettek, azt alaposabban megfigyelték. A közterületi üzenetek leginkább akkor ragadták meg a vizsgálat résztvevőit, ha eltértek megszokott útvonaluktól, máskülönben működött a reklámblokkoló hatás, mesélte lapunknak Steigervald Krisztián, a Gfk kutatási vezetője. Azaz alapvetően a napi rutinjaink során abszolút reklámkerülők vagyunk, ha munkába, vagy iskolába igyekszünk leginkább bambulunk, s csak kevés üzenet tud kimozdítani minket ebből az állapotból.

Kevés üzenetre emlékszünk? 

Így az sem meglepő, hogy a vizsgálati nap végén a megkérdezettek csupán 2-4 reklámot vagy márkát tudtak felsorolni az egész nap látottak közül. Ez a szám viszont a kutatás vezető szerint nem releváns adat. Speciális, interjúhelyzetben kellett a fogyasztóknak visszaemlékezniük egész napjukra. Így érthető, ha csak a késő délután és este észlelt üzenetekből tudtak egyet, egyet visszaidézni, illetve azokra a márkákra emlékeztek, amelyekkel már korábban szorosabb kapcsolatba kerültek. Az eredmény jóval inkább a rövid távú memóriáról ad felvilágosítást, mint bármi másról.

Az viszont figyelemre méltóbb információ a reklámkészítők számára, hogy a postaládákból előkerülő dm-ek többsége rápillantás nélkül a szemetesben landol. Viszont a leafletek (különböző láncok akciós magazinjai) esetében gyakran a lehetőségek kihasználatlanságát is tapasztalták a kutatók. Az ilyen típusú reklámhordozókra, amennyiben megnézik őket, akár 20 percet is szánnak a fogyasztók. Érdekli a vásárlót a fotó és az ár is, tudatosítja, hogy mit néz meg, viszont legtöbbször a túl zsúfolt információ halmaz miatt (túl kicsi fotók) elfárad. Mindezek ellenére a kutatók szerint ez a leghatékonyabb dm-eszköz.

Nem szeretjük a hostesseket

Érdekes eredményre jutott a felmérés a hipermarketekben vizsgált fogyasztókkal kapcsolat. A magyar vásárlók nem kedvelik a hostesseket. Ez alól csak akkor tesznek kivételt, ha a csinos lányok asztalkáikon kóstoltatnak vagy ingyen termékmintát osztogatnak. Ha azonban csak vásárlásra akarják ösztönözni őket, vagy információt próbálnak "rájuk tukmálni" egyértelműen kerülik a szemkontaktust a hostessel. Figyelemre méltó, hogy a Gfk a szomszédos országokban nem erre az eredményre jutott: Lengyelországban a fogyasztók érdeklődéssel fogadták a lányokat, majd az üzenet ismeretében hoztak döntést (vásároltak vagy nem).

Ugyan a vizsgálatban csak kevesen vettek részt, a kutatásban mindhárom kategóriát (fiatal, középkorú, idős) és mindkét nemet (férfi, nő) reprezentálták. Mivel a szem az egyetlen érzékszervünk, amelynek működését tudatosan nem tudjuk befolyásolni, a kamera pedig 95 százalékban folyamatosan követte a pupilla mozgást, így az eredményeket felhasználva a reklámkészítők csiszolhatnak jelenlegi technikáikon. A Gfk a kutatás teljes eredményét az idei, novemberi DMSZ konferencián (Golden Dove) ismerteti majd. Addigra a készítők azt is összeszámolják, hány üzenet ér el minket egy átlagos napon.

Istvánko Viktória

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!