4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Nem a tavalyi volt a legjobb év a médiumok számára a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) kedden publikált, becsült reklámköltési adatai alapján. A legnagyobb vesztes a rádió és a mozi volt, az internet viszont ötven százalék feletti növekedést produkált, s idén is a webes hirdetések lehetnek a nyerők, tudta meg az mfor.hu.

Mire költsük? (Mfor.hu- montázs)

A becslések szerint a hazai reklámköltések egy év alatt 166,6 milliárdról 176,3 milliárd forintra növekedtek, azaz az előző évhez képest 5,8 százalékos emelkedés történt - mondta el keddi sajtótájékoztatóján dr. Skriba Judit, az MRSZ ügyvezető testületének a tagja. Az ügynökségek szerint ekkora piaci növekedésre tavaly nem került sor: ők öt százalék körülire becsülik a reklámtorta terebélyesedését.

A tavalyi évhez képest a legnagyobb változás a közterületi és az internetes szegmensben történt. Előbbinél a jelentős emelkedés a tavalyi év nagy eseményeihez, a foci vébéhez és a választáshoz köthető. A politikai hirdetésekből egyértelműen a közterület profitált leginkább, míg más szegmensekben Skriba Judit szerint a kivárás volt jellemző. Több kampányt például a választás utánra időzítettek a hirdetők.

Nem növelték számottevően a bevételeket a politikai kampányok - véli Tombor András. A Magyar Közterületi Reklám Szövetség (MKRSZ) elnöke jóval inkább a kiszámíthatóságban és abban látja a siker titkát, hogy esetükben olcsó médiumról van szó, azaz egy kontaktusra jutó ár a többi csatornához képest alacsony. A vezető reméli, hogy a tavalyi mintegy 19 milliárd forintos reklámköltés idén tovább emelkedik: 2007-re minimum 22-23 milliárdos költéssel számolnak.

A multiknál már bevett az internetes reklám

Az internettel a hirdetők még mindig csak ismerkednek. Ez és a tavalyi alulbecslés az oka annak, hogy a reklámköltések növekedése itt volt a legmagasabb, mintegy ötvenkilenc százalékos. Novák Péter, az MRSZ internet tagozatának elnöke szerint ez a tendencia a következő években le fog lassulni, de 2010-re még így is azt jósolja, hogy a harmadik legerősebb médium lesz a világháló.

A multinacionális cégek erőteljes nyomása az internet használata érdekében nagyot lendített a tavalyi év eredményein, s a piaci konszolidáció is hozzájárult a költések növekedéséhez- magyarázta lapunknak Novák Péter. Az idei első negyedév nem indult túl jól, és a piac több szereplője is panaszkodott a hirdetési bevételek visszaesésére éves viszonylatban. Az elnök szerint ennek ellenére nincs ok az aggodalomra.

A szakértő úgy véli, az idei év a kis- és középvállalatok reklámbüdzséjét fogja az internet irányába terelni. A megszorítások miatt ennek a szegmensnek lesz leginkább szüksége arra, hogy jól mérhető legyen, mire költi reklámforintjait.

Nagy jövő előtt az iwiw és társai

Novák Péter az élménydúsabb márkakommunikáció és a keresőmarketing robbanásszerű elterjedését prognosztizálta. Nagy jövőt jósol az iwiw-szerű alkalmazásoknak is, amelyek reklámozásban betöltött szerepe egyre inkább nőni fog.

Dr. Skriba Judit elmondta: ősztől a becslés módszertanán változtatni fognak, mivel egyre több területet szeretnének beemelni a számításokba. Idén szerepeltették először a direktmarketing-piac adatait is, ami jelentősen átrendezi a reklámtortát: 28,7 milliárdos forgalmával a harmadik helyet vívta ki magának a televízió és a sajtó után.

Érdekessége a tavalyi évi eredményeknek, hogy a hazai reklámköltési adatok több területen is eltérnek a világtrendtől. Míg nálunk a dobogó legfelső fokán csökkenő aránnyal ugyan, de a televízió áll (40,8 százalék), addig világviszonylatban a sajtó vezet (42 százalék), s a harmadik helyet (8,3 százalék) a rádió vívta ki magának. Utóbbi itthon csak negyedikként (5,7 százalék) követi a közterületet.

Istvánko Viktória

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!