5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A navigációs és flottamenedzselő rendszerek terjedése újabb és újabb lehetőségeket nyit meg a fuvarozócégek előtt. A GPS-en alapuló készülékek már nemcsak arra jók, hogy irányítsák a sofőröket, hanem összetettebb feladatok megoldására is felkészítik a rendszereket. Utóbbiakkal akár fizetni is lehet például a taxiútért - bankkártya használatával. Mfor.hu háttér.

Mindenre jó (Mfor-montázs)

Rövid idő alatt nagyot változott a műholdas rendszeren alapuló GPS navigáció és flottamenedzselés piaca. 3-4 éve még mindenki az ideges térképlapozgatás elkerülése miatt vásárolt navigációs rendszert, ennek megfelelően a nagy fuvarozócégek nem érdeklődtek igazán a készülékek iránt. Ennek legfőbb oka az volt, hogy a sofőrök általában állandó útvonalakon járnak, így kicsi volt az esélye annak, hogy eltévedhetnek.

Követelmény


Az utóbbi időszak fejlődése azonban a logisztikai cégeket is érdekeltté tette a GPS-en alapuló, az egyszerű útbaigazításnál jóval többet tudó, ám a navigációs készülékek elvén működő, úgynevezett flottamenedzselő rendszerek alkalmazásában. A készülékek ugyanis már nemcsak a sofőrnek adnak információt, hanem az őt irányító - és ellenőrző - diszpécserközpontot is tájékoztatják a teherautók pontos helyéről, haladási sebességéről, sőt a jármű műszaki állapotáról is.

A GPS-es rendszerek használatát egyre inkább megkövetelik a fuvarozócégek megrendelői is. Ennek legfőbb oka, hogy ezek a vállalatok szeretnék tudni, merre jár éppen a szállított áru - mondta el az mfor.hu-nak Kolozsvári Nagy Lajos, a Horváth Rudolf Intertransport Kft. műszaki igazgatója. A kamionok útját ugyanis nemcsak a fuvarozócég, hanem az áru tulajdonosa is figyelemmel követheti, akár otthonról, az interneten is. De nemcsak a biztonság, hanem a logisztika szempontjai is megkövetelik a GPS készülékek használatát.

"A legnagyobb multicégek a költséghatékonyság és a gyors megtérülés miatt egyre kevesebbet raktároznak. Céljuk, hogy a legyártott termék minél hamarabb jusson el a kereskedőhöz, onnan pedig a vevőhöz. A raktár funkcióját tulajdonképpen az úton lévő kamion tölti be, ezért fontos a pontosság és a jó szervezettség, ami ilyen berendezések használatával könnyen megvalósítható" - magyarázta Kolozsvári Nagy Lajos.

Bank és navigáció


A felhasználóbarát hozzáállás nemcsak az áru-, hanem a személyszállításban is egyre fontosabb. Több taxiscég gondolkodik azon, hogy navigációs rendszerrel egybekötött flottamenedzselő hálózatot vásárol, elsősorban azért, hogy a jármű gyorsabban eljusson a megadott címre. Az ilyen rendszer hamarosan felválthatja az URH rádiós címkiosztást is.

Jelenleg úgy működik ugyanis a fuvarvállalás, hogy a diszpécser a rádión bemondja a címet, aztán amelyik sofőr lecsap rá, az viszi el az utast. A fenti irányítórendszer segítségével a diszpécser viszont láthatja, melyik autó van legközelebb az adott címhez, és azt küldi a helyszínre, hogy az utas minél gyorsabban taxiba ülhessen" - mondta el az mfor.hu-nak korábban Dudás Zoltán, a Buda- és Tele5 Taxi igazgatója.

Az utasok bizalma a lényeg


Egy másik budapesti taxiscég még tovább lép: a City Taxi Fuvarszervező Szövetkezetnél olyan komplett rendszert helyeznek üzembe, amely a több mint tíz éve működő bankkártyás fizetési rendszert kapcsolja össze a navigációs irányítással. A taxikba olyan elektronikus kártyaelfogadó terminálokat telepítenek, mint amilyenek a boltokban is találhatók. (Az új egységek a régi, mechanikus, kártyaszámleolvasós módszert váltják fel).

A kártyaelfogadó és a navigációs rendszer ugyanazt a drót nélküli kommunikációs csatornát, a GPRS-t használja. "Tervezésekor nagyon hamar kiderült, hogy érdemes komplexebb megoldásokban gondolkodni, és kihasználni a technológiában rejlő összes lehetőséget" - mondta lapunknak Bősz Péter, a társaság marketing igazgatója.

Véleménye szerint helyzetük hasonló, mint a kamionoscégeké: az utasok már most is elvárják a megbízható elszámolást, illetve a taxizás iránti bizalmat is növelheti az autók irányítása és a fizetést könnyítő megoldás.

A navigációs rendszereket forgalmazó cégeknek is egyre inkább oda kell figyelniük a vállalati megrendelésekre - emelte ki sajtótájékoztatón Hegedűs Viktor, a piac 65 százalékát lefedő LCP Systems igazgatója. A társaság ezért együttműködési megállapodást kötött a Szilanus szoftverházzal, amely vállalatirányítási rendszerek tervezésével és megvalósításával foglalkozik.

"Az általunk forgalmazott eszközök és a Szilanus szoftverei segítségével gyakorlatilag a cég igényeire szabott, komplett megoldásokat tudunk szállítani" - közölte a cégvezető. Az eszközök is egyre inkább fejlődnek: a sajtótájékoztatón olyan ipari berendezéseket is bemutattak, amelyek például vonalkódleolvasásban és az adatok azonnali továbbításában segíthetnek egy-egy vállalatot.

Az LCP Systems egyébként szállít megoldásokat a City Taxinak és a legnagyobb magyar fuvarozócégnek, a Waberer's-nek is. Az eredetileg navigációs rendszerekkel foglalkozó vállalat öt évvel ezelőtt 65 millió forintos forgalmat bonyolított, idén már 8 milliárddal számolnak.

L. Nagy Gábor

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!