3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az Ecostat szerint a második félévben csökkent a bizonytalanság a gazdaságban, a turizmusban és a lakosság körében is, de az ágazatban nem számítanak jelentős fellendülésre és a lakosság is várhatóan kevesebbet költ utazásra, mint fél éve - ismertette Tóth G. Csaba, a Ecostat osztályvezetője szerdán.

A gazdaságkutató intézet 2009. második félévi TurizmusBarométerének értéke kis mértékben javult: 35,5 százalék, mintegy 2,6 százalékponttal magasabb az előző hat havi értéknél, de 0,4 százalékponttal kisebb a tavalyi második félévinél.

A vállalkozások a turizmus területén azonban továbbra sem számítanak jelentős fellendülésre, leginkább a mostani forgalom stabilitásában bíznak. A lakosság a következő félévben kevesebbet tud majd nyaralásra, üdülésre fordítani, mint az elmúlt félévben.
Az osztályvezető emlékeztetett rá, hogy a kiadáscsökkentő intézkedések 90 százaléka a második félévben lépett életbe, a munkanélküliség pedig megugrott. A turizmus a válságra érzékeny ágazat, gyorsan reagál arra, ha csökken a rendelkezésre álló jövedelem nagysága. Nemcsak a válságból fakadó keresletcsökkenés befolyásolja azonban a várakozásokat, hanem más tényezők is, a Labdarúgó VB például pozitívan, az újinfluenza járvány negatívan hat - mutatott rá.

Liskáné Pólya Lenke, a kutatás vezetője arról számolt be, hogy a szállodavállalatok a leginkább derűlátóak, továbbra sem terveznek jelentős létszámleépítést, beruházási terveik azonban szerények, azokon a területeken fejlesztenek önerőből, amelyek szolgáltatásait már nem nélkülözhetik. A belföldi vendégek számának növekedésére a szállodavállalatok 40, a külföldiekének emelkedésére 20 százaléka számít.

A vendéglátóipari vállalatok várakozásai szerint a nemzetgazdaság, a turisztikai ágazat valamint saját vállalkozásuk gazdasági teljesítménye egyaránt stagnálni fog a következő félévben, a belföldi és külföldi vendégek száma is csökken.

Az utazásszervező és -közvetítő vállalatok látják a leginkább kilátástalannak helyzetüket: a belföldi és külföldi vendégek számának stagnálását valószínűsítik, létszámcsökkentést 29 százalékuk jelzett, a beruházási tervek náluk is szerények.

A következő egy évben a magyar háztartások 35 százaléka tervez üdülést, nyaralást. A családok 61 százaléka egyáltalán nem jelzett utazást, míg fél éve ez az arány még 52 százalék volt. Az utazást tervezők 75 (hat hónapja 70) százaléka Magyarországon kíván nyaralni.

A tervezett belföldi utak átlagos hossza a tavalyi második félévi 7,11, majd idei első félévi 6,35 éjszakáról az idei második félévre 5,57 éjszakára csökkent. A tervezett külföldi utak átlagos hossza 7,43 éjszaka (egy éve 8,3, fél éve 8,18 volt).

Az üdülésre fordítani kívánt összeg erősen szóródik: a háztartások személyenként 2 ezer és 1,6 millió forint közötti költést terveznek. A TurizmusBarométer négy évvel ezelőtti indításakor a családok üdülésre közel 200 ezer forint költését tervezték költeni személyenként, 2008 végén - a kirobbanó pénzügyi válság és a gazdasági megszorító intézkedések hatására - már csak 123 ezer forintot, 2009 első félévében 150 ezret, 2009 végén pedig 144 ezer forintot.

A vállalkozások 36,6 százaléka nyújt valamilyen segítséget dolgozói üdüléséhez, míg fél éve még 52 százalékuk. A támogatások egyharmad részét (hat hónapja még 48,4 százalékát) üdülési csekk formájában adnák.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!